Najbardziej znany japoński twórca w Europie

Najbardziej znany japoński twórca w Europie. Mistrz drzeworytu, którego wpływ na sztukę współczesną jest nie do przecenienia. Jego szkice wykonane kilkoma kreskami i paroma dotknięciami pędzla ukazały europejskim artystom nowe możliwości tworzenia obrazu.

Publikacja: 16.11.2011 17:41

Katsushika Hokusai, "Wyspa Tsukudajima w prowincji Musashi", z serii „Trzydzieści sześć widoków góry

Katsushika Hokusai, "Wyspa Tsukudajima w prowincji Musashi", z serii „Trzydzieści sześć widoków góry Fuji", ok. 1831 c Sumida City

Foto: Art&Business

Red

O sobie pisał: „Jako sześciolatek nabrałem manii rysowania przedmiotów, a odkąd skończyłem lat pięćdziesiąt, często publikuję swoje rysunki. Wśród tego, co stworzyłem przez siedemdziesiąt lat, nie ma nic godnego uwagi. W wieku siedemdziesięciu trzech lat pojąłem istotę budowy zwierząt, ptaków, owadów i ryb, a także życia ziół i roślin, dlatego też, kiedy skończę lat osiemdziesiąt sześć, pójdę dalej.

Art&Business na Facebooku

W wieku lat dziewięćdziesięciu jeszcze bardziej zgłębię ich ukryty sens, a kiedy będę miał lat sto, być może osiągnę wymiar boskości i cudowności. Kiedy skończę lat sto dziesięć, najdrobniejsza kropka czy linia będą żyły własnym życiem. Jeśli mogę wyrazić jakieś życzenie, to prosiłbym tych, którzy doczekają mojego wieku, aby sprawdzili, czy to, o czym mówię, okaże się prawdą. Pisane w siedemdziesiątym piątym roku życia przeze mnie, niegdyś zwanego Hokusai, dziś – starcem opętanym malarstwem".

Idol impresjonistów

Kim był ów starzec opętany malarstwem? Zgodnie z japońską tradycją używał wielu imion - pseudonimów – Shunr?, Katsukawa Shunr?, S?ri, Hokusai Tokimasa, Hokusai, Gaky?jin Hokusai, Taito, Iitsu, Manji – odpowiadających kolejnym etapom życia i twórczości, które zamykał, porzucając imię niczym starą, zużytą, nieprzydatną już skórę i przybierając nowe.

Autor blisko trzydziestu tysięcy prac – rysunków, szkiców, drzeworytów, malowideł, ilustrowanych, okolicznościowych książek, a także podręczników malarstwa – przestawiających charakterystyczne tematy i motywy sztuki japońskiej. Był także, a możeprzede wszystkim – najbardziej znanym twórcą japońskim w Europie, który decydująco wpłynął na obraz sztuki zachodniej XIX i XX wieku. Wpływ ten do dzisiaj nie jest w pełni opisany i przedstawiony, a jego twórczość nieodłącznie wiąże się z historią japonizmu.

Monografie artysty napisali między innymi Edmond de Goncourt (1896) i Henri Focillon (1914). Dla Edgara Degasa Hokusai "był nie tylko jednym z artystów świata, który przemija, ale wyspą, kontynentem, oddzielnym światem", z kolei Claude Monet uważał się za jego "wiernego naśladowcę".

Więcej w Art & Business

Poleca www.abbeyhouse.pl

O sobie pisał: „Jako sześciolatek nabrałem manii rysowania przedmiotów, a odkąd skończyłem lat pięćdziesiąt, często publikuję swoje rysunki. Wśród tego, co stworzyłem przez siedemdziesiąt lat, nie ma nic godnego uwagi. W wieku siedemdziesięciu trzech lat pojąłem istotę budowy zwierząt, ptaków, owadów i ryb, a także życia ziół i roślin, dlatego też, kiedy skończę lat osiemdziesiąt sześć, pójdę dalej.

Rzeźba
Ai Weiwei w Parku Rzeźby na Bródnie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Rzeźba
Ponad dwadzieścia XVIII-wiecznych rzeźb. To wszystko do zobaczenia na Wawelu
Rzeźba
Lwowska rzeźba rokokowa: arcydzieła z muzeów Ukrainy na Wawelu
Sztuka
Omenaa Mensah i polskie artystki tworzą nowy rozdział Biennale na Malcie
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Rzeźba
Rzeźby, które przeczą prawom grawitacji. Wystawa w Centrum Olimpijskim PKOl