Wyobraźmy sobie, że spotykamy na koktajlu amerykańską aktorkę promującą kosmetyki L'Oreal – tymczasem okazuje się żywą reklamą łowickich motywów. Urodę Andie podkreśla bowiem biżuteria nawiązująca do polskiego haftu, oprawiona w srebrne tamborki, czyli miniatury obręczy, na jakich haftują panie pod Łowiczem.
Cyraneczka w Japonii
To nie fikcja: MacDowell polubiła polskie wzory dzięki rękodziełu Anny Orskiej. Jej ozdoby kupiła również Anna Maria Jopek. Wokalistka wróciła właśnie z koncertów w tokijskim Blue Note w związku z wydaniem CD "Haiku", m.in. z polskimi motywami ludowymi.
– Kiedy podczas spotkań z zagranicznymi wykonawcami mam obawę, czy potrafimy się porozumieć, rozkładam na pulpicie nuty "Cyraneczki" – powiedziała "Rz" Anna Maria Jopek. – W Japonii okazało się, że japońscy artyści wirują w oberku jak my wszyscy.
– Ludowe motywy mogą się nam czasami wydawać siermiężne – mówi Anna Orska, jedna z bohaterek cyklu "Tradycja nie umiera" o renesansie polskiej sztuki ludowej emitowanego w każdą sobotę o godz. 14 w TVP Info. – Wystarczy jednak to, co tradycyjne, oprawić we współczesny sposób i staje się na nowo piękne. Inspiracje znalazłam w Łowiczu. Jeździłam tam, żeby podziwiać wyjątkowy dwustronny haft bez supełków.
Wiele wskazuje na to, że spełnia się marzenie Stanisława Witkiewicza o stworzeniu polskiego narodowego stylu opartego na ludowości. Peerelowska Cepelia nie zabiła sztuki etnicznej, a dziś rozwijają ją młodzi polscy twórcy nagradzani w Europie.