Laureaci 13 Biennale Architektury w Wenecji

Na 13 Biennale Architektury w Wenecji rozdano nagrody, pawilon japoński zdobył Złotego Lwa, a polski wyróżnienie

Publikacja: 31.08.2012 15:09

amerykański pawilon

amerykański pawilon

Foto: AFP

Za całokształt twórczości Złotego Lwa otrzymał 79-letni portugalski architekt Alvaro Siza Vieira. Profesor wydziału architektury na Uniwersytecie w Porto cieszy się międzynarodową sławą. W 1992 r. został laureatem Nagrody Pritzkera – architektonicznego Nobla. Jest członkiem m.in. Amerykańskiej Akademii Sztuki i Nauki oraz Royal Institute of British Architects. Do jego najgłośniejszych realizacji należą pawilon Serpentine Gallery w Londynie (2005), Wydział Architektury Uniwersytetu w Porto (1995) oraz Muzeum Sztuki Nowoczesnej Serravelsa w Porto (1997).

Jego projekty doskonale wkomponowują się w otoczenie. Mają geometryczne formy i są funkcjonalne, a zarazem ich prostota jest niezwykle wyrafinowana, oparta na mistrzowskiej grze faktury, światła i wrażeń zmysłowych.

W Wenecji w Arsenale Alvaro Siza Vieira prezentuje geometryczną instalację w otwartej przestrzeni, inspirowaną ciasnymi uliczkami nad Canale Grande.

Za najlepszy pawilon narodowy jury uznało pawilon japoński z wystawą „Architecture, possibile here? Home-for- All", dedykowana ofiarom tsunami i trzęsienia ziemi. Jest to propozycja wybudowania alternatywnych domów na terenach dotkniętych klęską. Projekt młodego zespołu w składzie Kumiko Inui, Sou Fujimoto, Akihisa Hirata i Naoya Hatakeyama powstał pod kierunkiem kuratora, znanego architekta Toyo Ito, w porozumieniu ze społecznością lokalną. Jury doceniło jego humanitarny aspekt.

Z ponad stu uczestników międzynarodowej wystawy „Common Ground" (Wspólny grunt), której kuratorem jest dyrektor tegorocznego Biennale, brytyjski architekt David Chipperfield, nagrodzono twórców dwóch prac. Złotego lwa zdobył projekt „Torre David / Gran Horizonte", przygotowany przez zespół Urban-Think Tank (Alfredo Brillenbourg, Hubert Klumpner) oraz Justina McGuirka i Ivana Baana. Jest to zaaranżowana pełna życia wenezuelska restauracja w weneckim Arsenale, gdzie można usiąść, coś zamówić, posłuchać muzyki i obejrzeć zdjęcia niedokończonego wieżowca w Caracas, spontanicznie zasiedlonego przez kilkaset rodzin. Aranżacja ta jest metaforą potencjału tkwiącego w nieformalnych społeczeństwach.

Srebrnego Lwa przyznano zespołowi Grafton Architects (Yvonne Farrell i Shelley McNamara) z Irlandii za projekt nowego kampusu Uniwersytetu w Limie (można go oglądać w Centralnym Pawilonie w parku Giardini). W tym przypadku jury doceniło reanżację miejskiego krajobrazu.

Przyznano także cztery wyróżnienia dla Polski, Rosji, USA i indywidualne dla Cino Zuccchi z Mediolanu.

Polska wystawa „Making The Walls Quake as if They Were Dilating with the Secret Knowledge of Great Powers" (Izby Ściany drżały, pęczniejąc wiedzą o wielkiej mocy) jest dziełem gdańskiej artystki Katarzyny Krakowiak i kuratora Michała Libery. Przeobraża polski pawilon w instalację dźwiękową (opisywaliśmy ją w „Rz" w numerze z 27.08). Zyskała uznanie za dostrzeżenie architektury, która pozwala słuchać, a nie tylko patrzeć.

Pawilon rosyjski prezentuje niezwykle efektowną wystawę „i-city"(kurator Sergei Thoban) Wewnętrzne ściany wielkiej kopuły pokrywają kody QR, które odwiedzający odczytują przy pomocy tabletów. W tej cybernetycznej mozaice zapisano pomysły na innowacyjne centrum Strolkovo - nowe miasto poświęcone nauce i technologii, które ma powstać w 2017 roku niedaleko Moskwy. Będą w nim pracowały firmy IT oraz prowadzące badania biomedyczne, nuklearne, kosmiczne. W innej części ekspozycji można oglądać archiwalne zdjęcia tajnych miasteczek naukowych działających w byłym ZSRR..

USA nagrodzono za interaktywną instalację „Spontaneous Interventions: Design Actions for the Common Good" (Spontaniczne Interwencje: Działania projektowe dla wspólnego dobra), a Cino Zucchi za instalację „Copycat. Empatia einvidiacome generatori di forma".

Zgodnie z tegorocznym hasłem Biennale „Common Ground" większość nagrodzonych potraktowała architekturę jako ważny element życia społecznego.

Rzeźba
Ai Weiwei w Parku Rzeźby na Bródnie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Rzeźba
Ponad dwadzieścia XVIII-wiecznych rzeźb. To wszystko do zobaczenia na Wawelu
Rzeźba
Lwowska rzeźba rokokowa: arcydzieła z muzeów Ukrainy na Wawelu
Sztuka
Omenaa Mensah i polskie artystki tworzą nowy rozdział Biennale na Malcie
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Rzeźba
Rzeźby, które przeczą prawom grawitacji. Wystawa w Centrum Olimpijskim PKOl