Veronese, czyli radość życia

50 dzieł wybitnego malarza renesansu obejrzeć można na wystawie w londyńskiej National Gallery - pisze Monika Kuc.

Aktualizacja: 01.04.2014 16:22 Publikacja: 29.03.2014 07:58

Nawrócenie Marii Magdaleny, około 1548

Nawrócenie Marii Magdaleny, około 1548

Foto: The National Gallery, Londyn

To światowe wydarzenie, bo obrazy pochodzą z kolekcji muzealnych Włoch, Austrii Francji, Wielkiej Brytanii i USA.

Zobacz galerię zdjęć

Paola Veronesego wymienia się zwykle jednym tchem z Tycjanem i Tintorettem, bo byli trzema głównymi mistrzami XVI-wiecznej weneckiej szkoły malarstwa, słynącej z gry światła i koloru. Przydomek Veronese wskazuje, że malarz pochodził z Werony. Pokaz obejmuje jego obrazy alegoryczne, mitologiczne, religijne i portrety.

Veronese, czyli Paolo Caliari, był synem kamieniarza z Werony i uczył się w pracowni ojca. Wolał jednak malarstwo, bo podziwiał Leonarda da Vinci i Rafaela, przeniósł się więc do warsztatu malarza Antonio Badilego (to z jego córką później się ożenił).

Młody Veronese miał nieprzeciętny talent. Wystarczy popatrzeć w National Gallery na „Nawrócenie Marii Magdaleny", które namalował w Weronie, gdy miał 20 lat. Obraz ten nosi już  wszystkie cechy jego dojrzałej twórczości. Ma wspaniałą kompozycję z dużą liczbą postaci, z Magdaleną i Chrystusem w mistycznej poświacie. I uderza żywiołową kolorystyką – dowodem malarskiego temperamentu Veronesego, pogodnego usposobienia i radości życia.

Młody i subtelny

Veronese miał 25 lat, kiedy w 1553 r. przybył do Wenecji, w której prym wiódł Tycjan. Jego sztuka bez wątpienia wpłynęła na rozwój Veronesego. Na londyńskiej wystawie oglądamy „Portret damy", zwany też „Bella Nani", przywieziony z paryskiego Luwru. Veronese namalował na nim młodą wenecką arystokratkę, podkreślając wyrafinowaną grą światła kontrast między subtelną karnacją modelki i ozdobną suknią.

Młodego artystę doceniono w Wenecji natychmiast. Już na początku kariery dostał prestiżowe zlecenie – dekoracji Sali Rady Dziesięciu w Pałacu Dożów. Stworzył tam prawdziwe arcydzieło – personifikację sławy i bogactwa Wenecji, czyli obraz „Junona obsypuje Wenecję łaskami".

Malował również m.in. freski i obrazy do kościoła św. Sebastiana i Biblioteki św. Marka oraz dekorował pałace i w całym Veneto dziełami o teatralnej stylizacji, znakomicie wpisującymi się w architekturę, porywającymi malarskimi efektami, w których dominuje dzienne światło.

W kręgu miłości

Punktem kulminacyjnym wystawy Veronesego  w Londynie są jego wspaniałe „Alegorie miłości", które malował w latach 70. XVI wieku.

Wielkie płótno „Mars i Wenus połączeni miłością" przybyło z Metropolitan Museum w Nowym Jorku. Symbolizuje siłę uczuć, które połączyły mitologiczną boginię miłości i boga wojny. Jeden z amorków  symbolicznie wiąże parę wstążką. Wenus jest zmysłowo naga. Mars pozostaje wciąż jeszcze w zbroi i purpurowym płaszczu, ale nie ma już w nim wojowniczości. Na amory boskiej pary pobłażliwie spogląda koń.

Cztery kolejne wielkoformatowe „Alegorie miłości" są własnością National Gallery. Przedstawiają „Niewierność", „Pogardę", „Szacunek" i „Szczęśliwy związek". Szczególną uwagę przyciągają dwa płótna o śmiałych perspektywicznych skrótach sugerujących, że dzieła miały ozdobić pałacowe sklepienia. Na obrazie „Pogarda" to leżący mężczyzna jest nagi. Tors przydeptuje mu triumfujący kupidyn z łukiem w ręce. Mężczyźnie przyglądają się dwie kobiety. Złotowłosa w srebrnej sukni kusi obnażonym biustem. Ciemnowłosa starannie skrywa swe wdzięki. Biały gronostaj w jej rękach symbolizuje czystość.

Z kolei „Niewierność" obrazuje klasyczny miłosny trójkąt. Blondynka, odwrócona do widzów muskularnymi plecami, jednocześnie podaje ręce dwóm elegantom gotowym walczyć o jej względy. Szaroperłowe niebo nad głowami trójki wzmaga napięcie.

Veronese nie przestawał być także znakomitym kolorystą w dziełach religijnych. W tę tematykę wprowadza na wystawie gigantyczne płótno: „Męczeństwo św. Jerzego" z kościoła San Giorgio w Weronie, które kurator Xavier F. Salomon uważa za szczytowe osiągnięcie artysty. Ponad 4-metrowej wysokości malowidło przedstawia świętego – rzymskiego żołnierza – w chwili, gdy odmawia oddania czci pogańskiemu bożkowi i wybiera męczeństwo. Mimo zagrożenia św. Jerzy dostrzega tylko wspaniałą wizję otwierającego się przed nim radosnego nieba, w którym króluje Maria z Dzieciątkiem.

Wśród dzieł religijnych można też podziwiać tak imponujące obrazy, jak „Mistyczne zaślubiny świętej Katarzyny", przywiezione z Gallerie dell'Accademia w Wenecji, lub dwie wersje „Pokłonu trzech króli" z Vincenzy i zbiorów National Gallery.

Szkoda jednak, że z weneckiej Akademii nie sprowadzono płótna namalowanego przez Veronesego w 1573 roku, pierwotnie zatytułowanego „Ostatnia wieczerza", które zaprowadziło artystę przed sąd inkwizycji. Autorowi zarzucono nadmiar „wulgarności", czyli obecność błaznów, karłów, pijaków, a zwłaszcza halabardników w niemieckich strojach, utożsamianych z protestantami.

Obrona wolności

Artysta odpierał zarzuty, twierdząc, że zarówno malarze, jak i poeci. najwyżej cenią wolność. Wyrok dostał stosunkowo łagodny. Polecono mu przemalować obraz. Veronese znalazł inne rozwiązanie. Zmienił tylko tytuł na „Ucztę w domu Leviego".

Jego sława ani pobożność na tym wydarzeniu nie ucierpiały. Sponsorów nie brakowało mu do końca życia. Zmarł w wieku 60 lat, a jego ostatnim dziełem było religijne płótno „Nawrócenie świętego Pantalona" prezentowane w Londynie.

Warsztat Veronesego przejęli po jego śmierci dwaj synowie: Carlo i Gabriel, oraz brat  Benedetto. A jego sztuka stała się inspiracją dla wielu sławnych twórców następnych epok, m.in. van Dycka, Rubensa, Watteau, Delacroix.

Wystawa „Veronese. ?Magnificence Renaissance Venice" ?czynna do 15 czerwca

To światowe wydarzenie, bo obrazy pochodzą z kolekcji muzealnych Włoch, Austrii Francji, Wielkiej Brytanii i USA.

Zobacz galerię zdjęć

Pozostało 98% artykułu
Rzeźba
Ai Weiwei w Parku Rzeźby na Bródnie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Rzeźba
Ponad dwadzieścia XVIII-wiecznych rzeźb. To wszystko do zobaczenia na Wawelu
Rzeźba
Lwowska rzeźba rokokowa: arcydzieła z muzeów Ukrainy na Wawelu
Sztuka
Omenaa Mensah i polskie artystki tworzą nowy rozdział Biennale na Malcie
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Rzeźba
Rzeźby, które przeczą prawom grawitacji. Wystawa w Centrum Olimpijskim PKOl