Polacy na Paris Photo 2014

Warszawska galeria Asymetria oraz książka fotograficzna „The Winners" (Zwycięzcy) Rafała Milacha to polskie akcenty tegorocznego Paris Photo – najważniejszego wydarzenia fotograficznego na świecie.

Aktualizacja: 28.11.2014 14:06 Publikacja: 28.11.2014 08:37

Tomasz Szerszen Infected by Strzemiński, 2013 Archival print Tomasz Szerszeń Exhibitor : ASYMETRIA

Tomasz Szerszen Infected by Strzemiński, 2013 Archival print Tomasz Szerszeń Exhibitor : ASYMETRIA

Foto: Paris Photo

Asymetria gości na paryskich targach już po raz piąty, tym razem z tematem przewodnim „Neorealizm. Fotografia w Polsce 1950-1960". Pracom zmarłego w tym roku Jerzego Lewczyńskiego towarzyszyły zdjęcia Tadeusza Rolkego, Zofii Rydet czy Marka Piaseckiego i reprezentantów młodszego pokolenia Anny Orłowskiej, Krzysztofa Pijarskiego, Tomasza Szerszenia oraz artystów ukraińskich — Vasyla Yermilova i Shilo Group.

Jerzy Lewczyński traktował fotografię jako komentarz do historii, stworzył „archeologię fotografii" i zdefiniował ją jako „działania, których celem jest odkrywanie, badanie i komentowanie zdarzeń, faktów, sytuacji dziejących się dawniej w tzw. przeszłości fotograficznej. Dzięki fotografii ciągłość wizualnego kontaktu z przeszłością stwarza możliwości poszerzania oddziaływania dawnych warstw kulturotwórczych na dzisiejsze".

O nim pisał w „Rzeczpospolitej" Jacek Tomczuk w tekście pt. „Proste zdjęcia fascynują" .

- Fotografie Jerzego Leszczyńskiego mają kilkadziesiąt lat, a są nadal aktualne. On opisywał świat obrazami. Pokazane na zdjęciach liczby, ludzie, ryba, czy łopata mówią więcej o naszej historii niż słowa – mówi „Rzeczpospolitej" Rafał Lewandowski, dyrektor Asymetrii.

Tryptyk tego jednego z najlepszych polskich fotografów zakupiło do swojej kolekcji amerykańskie National Museum w Waszyngtonie. Jego prace zwróciły również uwagę kuratorów z Muzeum Sztuki Żydowskiej w Paryżu.

Fotografia i kino

Lata 50. i 60. w polskiej historii wzbudziły duże zainteresowanie gości Paris Photo. Ta część przeszłości jest ciągle zagadkowa dla obcokrajowców. Paweł Mościcki, w towarzyszącej wystawie publikacji, porównał prace polskich fotografów z tamtych lat do neorealizmu we włoskim kinie.

Natomiast do polskiej szkoły filmowej nawiązał Tomasz Szerszeń w cyklu „Zarażeni Strzemińskim". Na Paris Photo Asymetria pokazała jego pracę przedstawiającą znane zdjęcie Ewy Krzyżewskiej i Zbigniewa Cybulskiego, grających Krystynę i Maćka w „Popiele i diamencie" Andrzeja Wajdy, naznaczone charakterystycznym dla Władysława Strzemińskiego wzorem – tworzonym przez giętką i krętą linię.

Wśród czarnobiałych fotografii wyróżniały się kolorowe domki dla pszczół Anny Orłowskiej, jakby wycięte z rzeczywistości i przeniesione na czarne tło.

- Jej prace zauważyli kolekcjonerzy i dziennikarze takich magazynów jak „The Eye" czy „Gup Magazine". Współpracą zainteresowała się kuratorka z The Photographer's Gallery w Londynie – mówi „Rzeczpospolitej" Jakub Śwircz z Asymetrii. – Z dużym zainteresowaniem spotkały się również prace Krzysztofa Pijarskiego z cyklu „Dłubak Źródła". Już w najbliższą sobotę, 29 listopada, zapraszamy do naszej galerii w Domu Funkcjonalnym w Warszawie na jego nową wystawę „Resztki". Polecam też kończącą się w krakowskim Bunkrze Sztuki ekspozycję Michała Jelskiego - „Rodzina Człowiecza", również pokazywanego przez nas na Paris Photo.

Znaczną część paryskiej ekspozycji Asymetria poświęciła sztuce ukraińskiej. Zaprezentowała między innymi, bardzo oryginalne i ciekaweprace Vlada Krasnoshocka z grupy Shilo, tworzącego kolaże i asamblaże, przy użyciu dawnych fotografii i niewielkich przedmiotów, które zamyka w kartonowych pudełkach lub drewnianych skrzyneczkach.

– Prace Grupy Shilo przyciągnęły do nas wspaniałych gości, przede wszystkim ich mentora - Borysa Michaiłowa, którego słynną książkę „Unfinished Dissertation", członkowie Shilo skomentowali w jej kontynuacji „Finished Dissertation". Prezentowaliśmy ją w Asymetrii w październiku tego roku – opowiada Jakub Śwircz.

Sukces polskich fotoksiążek

Dużym polskim sukcesem na Paris Photo może pochwalić się Anna Nałęcka. Zaprojektowana przez nią książka fotograficzna już po raz trzeci znalazła się w ścisłej konkursowej czołówce prestiżowego konkursu Photobook Awards, organizowanego przez Paris Photo i Aperture Foundation. W poprzednich latach były: „7 Rooms" Rafała Milacha i „Karczeby" Adama Pańczuka. Tym razem Anna Nałęcka zaprojektowała z Rafałem Milachem i wydawnictwem GOST „The Winners" (Zwycięzców), oprawionych w czerwoną okładkę, a poświęconych Białorusi .

Polskimi akcentami były również pokazywane przez londyńską galerię Eric Franck fotografie Katarzyny Mirczak, zdjęcia mieszkającego w Paryżu Bogdana Konopki, reprezentowanego przez galerię Franćoise Paviot oraz Agaty Madejskiej z galerii Parrotta.

Na Paris Photo nie zabrakło polskich kolekcjonerów.

- Zauważyłam, że coraz więcej osób, które odkryło w sobie pasję kolekcjonerską, jeździ na Paris Photo – mówi Katarzyna Sagatowska organizatorka wystaw i aukcji Fotografii Kolekcjonerskiej. – Ogromnie ważny jest aspekt edukacyjny, możliwość zapoznania się z tak dużą i różnorodną ofertą. Nie do przecenienia jest również to, że polscy kolekcjonerzy mogą przekonać się, jak spory jest rozdźwięk pomiędzy cenami fotografii w Europie i w Polsce. Na Paris Photo często zdjęcia klasyków kosztują kilkadziesiąt tysięcy euro, u nas niektórzy narzekają i określają jako zbyt wygórowane ceny w wysokości 2-3 tys. zł, czyli nie przekraczające nawet tysiąc euro. A poziom naszych fotografii jest bardzo wysoki — podkreśla.

Organizatorzy ogłosili już termin kolejnej paryskiej edycji targów. Odbędzie się 12 – 15 listopada 2015 r., wcześniej – w maju – miłośników fotografii przyciągnie z pewnością Paris Photo Los Angeles.

Edyta Borkowska

Asymetria gości na paryskich targach już po raz piąty, tym razem z tematem przewodnim „Neorealizm. Fotografia w Polsce 1950-1960". Pracom zmarłego w tym roku Jerzego Lewczyńskiego towarzyszyły zdjęcia Tadeusza Rolkego, Zofii Rydet czy Marka Piaseckiego i reprezentantów młodszego pokolenia Anny Orłowskiej, Krzysztofa Pijarskiego, Tomasza Szerszenia oraz artystów ukraińskich — Vasyla Yermilova i Shilo Group.

Jerzy Lewczyński traktował fotografię jako komentarz do historii, stworzył „archeologię fotografii" i zdefiniował ją jako „działania, których celem jest odkrywanie, badanie i komentowanie zdarzeń, faktów, sytuacji dziejących się dawniej w tzw. przeszłości fotograficznej. Dzięki fotografii ciągłość wizualnego kontaktu z przeszłością stwarza możliwości poszerzania oddziaływania dawnych warstw kulturotwórczych na dzisiejsze".

Pozostało 85% artykułu
Rzeźba
Ai Weiwei w Parku Rzeźby na Bródnie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Rzeźba
Ponad dwadzieścia XVIII-wiecznych rzeźb. To wszystko do zobaczenia na Wawelu
Rzeźba
Lwowska rzeźba rokokowa: arcydzieła z muzeów Ukrainy na Wawelu
Sztuka
Omenaa Mensah i polskie artystki tworzą nowy rozdział Biennale na Malcie
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Rzeźba
Rzeźby, które przeczą prawom grawitacji. Wystawa w Centrum Olimpijskim PKOl