Dzieło „Św. Iwo wspomaga biednych" powróciło do Polski po sześciu latach starań Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Przedstawia patrona prawników, świętego Iwo - sędziego z Rennes i Tréguier, proboszcza w Louannec (1253-1303), szlachetnego obrońcę uciśnionych, ukazanego wśród grupy ubogich. Jest to malarski szkic, wykonany techniką olejną na desce dębowej. Rodzaj studium przygotowawczego do obrazu Jordaensa, którego finałową wersję można oglądać w Królewskim Muzeum Sztuk Pięknych w Brukseli .
„Święty Iwo" znajdował się przed wojną w zbiorach wrocławskiego Muzeum Sztuk Pięknych, w 1942 r. został ewakuowany do składnicy w Kamieńcu Ząbkowickim, gdzie zaginął. Po koniec 2008 roku pojawił się w ofercie domu aukcyjnego Sotheby's w Londynie i na wniosek Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego został z aukcji wycofany.
Badania obiektu w podczerwieni ujawniły niewidoczne gołym okiem znaki własnościowe wrocławskiego muzeum. Działania restytucyjne MKiDN wspierała Ambasada RP w Londynie i amerykańska agencja dochodzeniowa Homeland Security Investigations. W sprowadzeniu dzieła do Polski uczestniczyło także Ministerstwo Spraw Zagranicznych.
- Odzyskanie tak wyjątkowego dzieła jest dla nas wydarzeniem. To już drugi - po „Via Cassia koło Rzymu" Oswalda Achenbacha - spektakularny powrót w ciągu ostatniego pół roku do naszych zbiorów utraconego podczas wojny obrazu – mówi „Rzeczpospolitej" Piotr Oszczanowski, dyrektor Muzeum Narodowego we Wrocławiu. – Obraz Jordaensa należy do złotego okresu malarstwa niderlandzkiego. Jego twórcę wymienia się jednym tchem obok Rubensa i van Dycka. Artysta pozostawił sygnaturę na obrazie, co do jego autorstwa nie ma więc wątpliwości. W jego powrocie znaczącą rolę odegrał również znakomity archiwalny materiał dokumentacyjne ze zdjęciami i informacjami katalogowymi, który znajduje się w Muzeum Narodowym we Wrocławiu. Ponad wszelką wątpliwość jest to dzieło pochodzące z dawnej wrocławskiej kolekcji. Każde przywrócenie utraconego z niej dzieła jest dla nas nieocenione.
Jacob Jordaens (1593–1678), wybitny artysta barkowy stworzył własny, oryginalny styl. Po śmierci Rubensa w 1640 roku Jordaens otrzymywał liczne, ważne zamówienia. Malował obrazy ołtarzowe, dekoracje ścienne, kartony do tkanin, podejmował tematy religijne, mitologiczne, rodzajowe, tworzył martwe natury, mistrzowskie portrety, huczne koncerty i bankiety. Realizował zamówienia z całej Europy, m.in. królowej Szwecji Krystyny, króla Hiszpanii Filipa IV, królowej angielskie Henrietty Marii. Wykonał cykle obrazów do Queen's House w Greenwich pod Londynem oraz uczestniczył w dekoracji Sali Orańskiej w pałacu Huis ten Bosch pod Hagą.