Reklama

Prof. Wojciech Szafrański: Trudno przyznać, że kupione dzieło to falsyfikat

Dziś sztukę podrabia się, bo brakuje zarówno regulacji prawnych w kwestii karania fałszerzy, jak i zasad na rynku eksperckim – mówi prof. Wojciech Szafrański z Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu.

Publikacja: 21.02.2023 09:16

Prof. Wojciech Szafrański: Trudno przyznać, że kupione dzieło to falsyfikat

Foto: AdobeStock

Z jakich powodów najczęściej fałszuje się dzieła sztuki?

Główną przyczyną nie są już ich zaporowe często ceny, ale niewielka liczba tych dostępnych dzieł na rynku, czyli ograniczona podaż. Choć mowa tu oczywiście o pracach artystów cieszących się większą popularnością rynkową. Drugim elementem powiązanym jest to, że falsyfikuje się dzieła, które łatwiej zrobić, o mniejszym stopniu skomplikowania – by falsyfikat był po prostu dobry, a mniej kapitało- i czasochłonny w wykonaniu. Trzeci istotny element to świadomość fałszerzy, jak łatwo jest uniknąć odpowiedzialności karnej, bo osobne przepisy, które pozwalałby na ściganie falsyfikatów dzieł sztuki, a nie jedynie zabytków, w zasadzie nie istnieją. Na polskim rynku falsyfikaty dzieł sztuki są obecne, jednak liczba osób skazanych za fałszerstwa dzieł sztuki albo handel nimi, a przebywających w zakładach karnych, właściwie równa się zeru. Zjawisko to ma wiele wymiarów, ostatnio na przykład pojawiają się falsyfikaty jednego z twórców, którego spadkobiercy potwierdzają autentyczność, bo przy każdorazowej sprzedaży uzyskują wpływy z tytułu droit de suite. Widać także ostatnio np. falsyfikaty z tzw. jednej ręki Jana Tarasina, przekalkowane prace jakoby Strzemińskiego. Niepokój wzbudzają też pojawiające się nagle prace Magdaleny Abakanowicz, których z pewnością nie tworzyła artystka, wytworzone z wcześniejszych lub nowych form.

Pozostało jeszcze 86% artykułu

PRO.RP.PL i The New York Times w pakiecie!

Podwójna siła dziennikarstwa w jednej ofercie.

Kup roczny dostęp do PRO.RP.PL i ciesz się pełnym dostępem do The New York Times na 12 miesięcy.

W pakiecie zyskujesz nieograniczony dostęp do The New York Times, w tym News, Games, Cooking, Audio, Wirecutter i The Athletic.

Reklama
Rzecz o prawie
Łukasz Guza: Temidy powód do wstydu
Materiał Promocyjny
UltraGrip Performance 3 wyznacza nowy standard w swojej klasie
Rzecz o prawie
Jacek Dubois: Niech zginie świat
Rzecz o prawie
Mikołaj Małecki: Spożycie muchomora obciąża konsumenta
Rzecz o prawie
Katarzyna Batko-Tołuć: Kwestia smaku
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Rzecz o prawie
Robert Damski: Paweł i Gaweł w jednym stali domu
Materiał Promocyjny
Prawnik 4.0 – AI, LegalTech, dane w codziennej praktyce
Reklama
Reklama