Aktualizacja: 03.05.2025 13:24 Publikacja: 15.11.2022 11:50
Foto: AdobeStock
Skąd pomysł, by wymusić aktywniejszą walkę z katastrofą klimatyczną akurat na drodze sądowej?
Litygacja strategiczna, do której zaliczają się też powództwa klimatyczne prowadzone przez ClientEarth, jest jednym z najskuteczniejszych narzędzi zmiany na lepsze systemu prawnego oraz poziomu przestrzegania praw człowieka. Posługiwałam się nią, pracując w Biurze RPO, i posługuję się nią obecnie w Fundacji. Dla mnie jako radczyni prawnej to dość oczywisty wybór, choć nie jedyny. Fundacja stara się przekonywać władze do ambitniejszej polityki klimatycznej także na inne sposoby, np. publikując analizy i biorąc udział w procesach legislacyjnych. Nasze roszczenia w powództwie klimatycznym wynikają z analizy prawnej i faktu, że zmiany klimatyczne są już odczuwalne w Polsce, a władza publiczna ciągle nie traktuje ich wystarczająco poważnie. Zmuszenie państwa do konkretnej i właściwej do skali katastrofy polityki klimatycznej jest więc naszym, organizacji społecznych i obywateli, obowiązkiem.
W sprawie ustawy dotyczącej neosędziów rządowi zabrakło wyczucia czasu.
Za rządów PiS i neo-KRS zdarzały się delegacje np. z rejonu do apelacji. W środowisku sędziowskim wrzało, bo to...
Czasy wyższości prawa nad polityką to przeszłość. Obie te dziedziny wyglądają jak bokser po nokaucie, którego tr...
Przed laty nie tylko wyborcze, ale i coroczne zgromadzenia izbowe adwokatów wywoływały poruszenie środowiska.
Warunków przyspieszenia transformacji technologicznej nad Wisłą jest wiele. Potrzebne są inwestycje w pracowników, w tym ich szkolenia, ale też dbałość o zdrowie. Nieodzowne są też ułatwienia natury prawnej i jak zawsze – finansowanie.
Obecny brak jasno ustalonych procedur i wymogów w kwestii przerywania ciąży nie licuje z zasadą demokratycznego...
My jesteśmy gotowi na wszystkie scenariusze. Wprowadziliśmy wiele nowych modeli samochodów osobowych, w tym SUV-y, crossovery i auta sportowe. Mamy też pojazdy użytkowe dla wszystkich rodzajów działalności – mówi Attila Szabó, prezes i dyrektor zarządzający Ford Polska.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas