Reklama

Rynek rekrutacji online kusi zagranicznych graczy

Już 60 proc. młodych Polaków szuka ogłoszeń pracodawców na portalach z ofertami pracy. Potencjał e-rekrutacji doceniają nie tylko polskie firmy.

Publikacja: 05.02.2014 09:52

Rynek rekrutacji online kusi zagranicznych graczy

Foto: Fotorzepa, Miachał Walczak miachał WALCZAK

Według światowych prognoz rekrutacja online będzie jednym z „najgorętszych trendów" najbliższych lat. W Polsce tak bardzo tego na razie nie widać.

Portale o tematyce praca (większość z nich ma też serwisy z ogłoszeniami pracodawców) odwiedza trzech na dziesięciu internautów. Tak wynika z najnowszych danych Megapanel PBI/Gemius. Według nich ponad 6 milionów, czyli ok. 30 proc., polskich internautów korzystało w listopadzie ubiegłego roku z krajowych serwisów związanych z pracą.

Młodzi rozwiną biznes

Co prawda spowolnienie gospodarcze sprawiło, że od kilku lat nie widać tu większego wzrostu, ale teraz poprawa koniunktury, także na rynku pracy, otwiera nowe możliwości – zarówno dla kandydatów do pracy, jak i działających w tej branży firm Docenili to ostatnio dwaj założyciele brytyjskiej wyszukiwarki ofert pracy, Adzuna, którzy w połowie stycznia wprowadzili jej polską wersję.

– Chcemy dokonać transformacji w sposobie poszukiwania pracy przez Polaków – twierdzą Andrew Hunter i Doug Monro, którzy wcześniej wdrażali u nas serwis lokalnych ogłoszeń Gumtree. Podobnie jak kilku innych zachodnich inwestorów liczą teraz na potencjał polskiego rynku e-rekrutacji.

– W styczniu tego roku zanotowaliśmy o 4 proc. więcej wizyt niż przed rokiem – informuje Elżbieta Flasińska, rzecznik Grupy Pracuj, do której należy największy w kraju portal rekrutacyjny, Pracuj.pl. Choć w listopadowym Megapanelu uplasował się on za wp.pl, to ten zamieszcza oferty zatrudnienia z Pracuj.pl i polskiej wersji globalnego potentata monster.pl, który od kilku lat zabiega o nasz rynek. Co prawda bez specjalnych sukcesów – w najnowszym Megapanelu monsterpolska.pl jest dopiero na 20. miejscu.

Reklama
Reklama

Zachęcający dla branży jest najnowszy raport serwisu absolvent.pl. Dowodzi on, że wśród polskich studentów i absolwentów gotowość do rekrutacji online jest spora; portale z ofertami pracy są na pierwszym miejscu wśród źródeł, z których młodzi ludzie korzystają przy poszukiwaniu pracy. Zagląda tam aż 60 proc. badanych, a 54 proc. docenia ich skuteczność.

Tajemnicze płace

Rynkowa konkurencja sprawi, że portale rekrutacyjne i wyszukiwarki ofert, walcząc o użytkowników, będą im oferować coraz to nowe funkcje. Adzuna chce konkurować, oferując m.in. mapy ofert pracy oraz rozkładu zarobków. Co prawda w polskich warunkach może być to trudne do realizacji. – W Polsce pracodawcy nie mają w zwyczaju podawania informacji o oferowanym wynagrodzeniu, nawet w formie tzw. widełek – podkreśla Elżbieta Flasińska.

Pracuj.pl już w 2010 r. dodał możliwość wyszukiwania ofert pracy po wysokości płacy. – Na razie jednak niewielu pracodawców korzysta z możliwości zamieszczenia takiej informacji – przyznaje rzeczniczka portalu, który nie obawia się konkurencji nowej wyszukiwarki. Szefowie Adzuny zaznaczają zresztą, że nie są rywalem rekruterów ani portali z ofertami pracy. – Są naszymi klientami. Na Adzuna indeksujemy ich oferty, zamieszczając tylko fragment ogłoszenia i podstawowe informacje. Po kliknięciu w ogłoszenie następuje przekierowanie do serwisu, na którym zamieszczona jest pełna oferta – wyjaśnia Hanna Piotrowska, rzecznik serwisu.

Będzie on konkurował z kilkoma agregatorami ofert, które już działają na polskim rynku. Najbardziej popularny indeed.com był piąty w listopadowym Megapanelu, a kolejny jooble.pl zamykał pierwszą dziesiątkę, wyprzedzając jobrapido.pl.

Według światowych prognoz rekrutacja online będzie jednym z „najgorętszych trendów" najbliższych lat. W Polsce tak bardzo tego na razie nie widać.

Portale o tematyce praca (większość z nich ma też serwisy z ogłoszeniami pracodawców) odwiedza trzech na dziesięciu internautów. Tak wynika z najnowszych danych Megapanel PBI/Gemius. Według nich ponad 6 milionów, czyli ok. 30 proc., polskich internautów korzystało w listopadzie ubiegłego roku z krajowych serwisów związanych z pracą.

Pozostało jeszcze 85% artykułu
Reklama
Rynek pracy
Niemcy: firmy mają problem z brakiem fachowców
Rynek pracy
Których umiejętności pracowników nie zastąpi AI? Znamy wyniki badania
Rynek pracy
Milenialsi najczęściej myślą o zmianie pracy
Rynek pracy
Pracownicy wiedzą, jaki ma być dobry pracodawca, ale nie zawsze go znajdują
Materiał Promocyjny
Sprzedaż motocykli mocno się rozpędza
Rynek pracy
Barometr Talentów 2025. Poznaliśmy nastroje pracowników w Polsce
Reklama
Reklama