Coraz więcej Polaków szuka pracy dorywczej. Które firmy dają najwięcej ofert?

Firmom coraz częściej brakuje pracowników. Równocześnie rośnie liczba osób, które zastanawiają się nad pracą dorywczą.

Publikacja: 05.03.2024 11:00

Coraz więcej Polaków szuka pracy dorywczej. Które firmy dają najwięcej ofert?

Foto: Adobe Stock

74 proc. firm przyznaje, że w ciągu roku zdarzają im się braki pracowników szeregowych. Co druga obawia się, że opóźni to realizację zamówień, wiele też zwraca uwagę na trudną sytuację – wynika z raportu Tikrow „Rynek pracowników szeregowych".

Niemal trzy na czterech przedsiębiorstwa w Polsce ma problemy z obsadzeniem stanowisk pracownikami szeregowymi, wykonującymi proste i powtarzalne czynności. Mowa m.in. o pracownikach fizycznych, kasjerach, pakowaczach czy magazynierach. W co drugiej firmie rekrutacja takiej osoby trwa ponad miesiąc, 41 proc. organizacji zamyka ten proces w miesiąc – to kolejne dane z raportu firmy Tikrow.

Agencja opracowała wskaźnik pracy dorywczej. Sprawdza, ile firm w ciągu najbliższego kwartału zamierza korzystać z usług pracowników dorywczych. W tym kwartale zamierza z niej skorzystać około połowa przedsiębiorstw, a szukać jej zamierza 22 proc. pracowników. Liczba firm współpracujących z pracownikami jest podobna. Wzrosła zaś liczba osób chcących przyjąć takie zajęcie (o 4 proc. w ciągu kwartału). Ponad połowa z nich robi to ze względu na rosnące koszty życia i chęć odłożenia gotówki lub dorobienia z przeznaczeniem na konkretny cel.

Obawy i potrzeby firm dotyczące pracy dorywczej

Luki kadrowe na najniższych stanowiskach mogą wpłynąć na opóźnienia w łańcuchu dostaw. 47 proc. przedsiębiorstw obawia się, że opóźni to realizację zamówień, a 40 proc. ma większe trudności w pozyskiwaniu nowych klientów.

Najczęściej brakuje: pracowników produkcji (54 proc. wskazań), magazynierów (42 proc.), osób przeprowadzających inwentaryzacje (34 proc.) oraz pakujących towary (34 proc.)

Taka sytuacja powoduje, że ponad połowa firm biorących udział w badaniu zamierza w tym roku zwiększyć liczbę pracowników szeregowych, najwięcej — firm produkcyjnych (68 proc.). Część braków kadrowych przedsiębiorstwa zamierzają pokonać współpracując z pracownikami decydującymi się na pracę dorywczą. Będą szukać przede wszystkim osób zdecydowanych do wykonywania prac porządkowych, zajmowania się pakowaniem i wykładaniem towaru, kompletowaniem zamówień i przeprowadzaniem inwentaryzacji.

Plusy pracy dorywczej z perspektywy pracownika

Praca dorywcza – jak wynika z badania opinii pracowników – jest często pracą dodatkową. Przyznało tak 59 proc. osób przyjmujących proste zlecenia. W tej grupie dominują studenci (83 proc.). W grupie, dla której zarobek z wykonywania prac dorywczych, jest głównym źródłem dochodu, najwięcej jest osób nieposiadających stałego zatrudnienia i nie będących w trakcie studiów (74 proc.).

Zdecydowana większość uczestników badania wskazała, że na wykonywanie prac dorywczych przeznacza tygodniowo do 20 godzin (67 proc.). Grupa dorabiających od 20 do 40 godzin w tygodniu stanowi jedną czwartą ankietowanych. Tylko 8 proc. respondentów angażuje w realizację dodatkowych zleceń powyżej 40 godzin tygodniowo.

Istotne w pracy dorywczej dla pracowników szeregowych są: możliwość dopasowania do grafiku prywatnych zajęć i planów (86 proc.), szybka wypłata po każdym zleceniu (nawet z dnia na dzień), szybkość znalezienie pracy oraz elastyczność w doborze zleceń i czasie ich wykonania (po 76 proc.).

Mniejsze znaczenie ma zdobywanie doświadczeń zawodowych. I choć praca dorywcza, jest popularna wśród ludzi młodych, to eksperci zwracają uwagę, że może być atrakcyjna także dla osób dojrzałych: – Zatrudnienie na część etatu można potraktować jako sposób na przyciąganie kandydatów szukających równowagi między życiem zawodowym a prywatnym. Odpowiada np. na specyficzne potrzeby osób studiujących, rodziców czy osób na emeryturze. To równocześnie sprytna droga do budowania różnorodnych, wielopokoleniowych zespołów. Skuteczna komunikacja z generacją Z wymaga jednak pełnego zrozumienia wartości i oczekiwań młodych talentów, nie tylko tych związanych z work-life balance. Są pokoleniem cyfrowym, dlatego liczy się szybkość i wielokanałowość. Doskonale weryfikują fakty, dlatego liczy się autentyczność przekazu. Chcą się rozwijać i spełniać w pracy, dlatego liczą się szkolenia, ciekawe projekty, nowe technologie i realny wpływ na otoczenie. Szukają wartości od samego początku – wskazuje Krzysztof Ciok, Head of Absolvent Consulting.

Rynek pracy
Pokolenie Z budzi postrach wśród pracodawców
Rynek pracy
Tych pracowników częściej szukają dziś pracodawcy
Rynek pracy
Padł rekord legalnych pracowników z zagranicy w Polsce. Pomogli Azjaci
Rynek pracy
Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek, WNE UW: Byłam przeciwniczką "babciowego"
Rynek pracy
Sztuczna inteligencja przyspieszy decyzje o zmianie zawodu