W ofertach pracy na razie nie widać gwiazdkowej gorączki

Wybór ogłoszeń na portalach rekrutacyjnych był w październiku sporo mniejszy niż rok wcześniej.

Publikacja: 08.11.2023 03:00

W październikowych danych z portali rekrutacyjnych nie widać jeszcze tradycyjnego przedświątecznego

W październikowych danych z portali rekrutacyjnych nie widać jeszcze tradycyjnego przedświątecznego ożywienia

Foto: Adobe Stock

Do 256,5 tys. zmalała liczba nowych ofert pracy opublikowanych w październiku na 50 największych portalach rekrutacyjnych. To o kilkaset mniej niż w bardzo słabym wrześniu br. i prawie o 17 proc. mniej niż rok wcześniej – wynika z danych firmy Grant Thornton i systemu rekrutacyjnego Element, które „Rzeczpospolita” przedstawia jako pierwsza.

Mniej ofert w internecie

Podobny spadek pokazuje też udostępniona „Rz” analiza agencji zatrudnienia Adecco Group, według której w ubiegłym miesiącu w polskim internecie (w tym na portalach społecznościowych) pojawiło się 258,2 tys. ogłoszeń o pracy. To prawie o 78 tys. mniej niż rok wcześniej i o ponad 4 tys.)mniej niż we wrześniu br.

Czytaj więcej

Drożyzna skłania Polaków do szukania dorywczej pracy

Pozytywną zmianą jest za to lekka poprawa w branży IT, której słabe wyniki mocno przyczyniły się do wrześniowego spadku w ofertach zatrudnienia. Według danych Adecco Group w październiku kandydaci do pracy w IT mieli do wyboru 27,9 tys. ogłoszeń, o 4,4 tys. więcej niż we wrześniu (lecz nadal o połowę mniej niż rok wcześniej).

– Chociaż ofert pojawiło się w ostatnich tygodniach nieco więcej, to specjalistom z branży IT nie jest już tak łatwo znaleźć nowe zatrudnienie, jak jeszcze na początku roku. Szczególnie kandydatom z niewielkim doświadczeniem – zaznacza Katarzyna Zimińska z Adecco Group. Według niej kluczowa dla wielu pracodawców jest teraz efektywność i produktywność zespołów, a nie tworzenie nowych miejsc pracy, i ten trend raczej utrzyma się do końca roku.

Jeszcze nie widać przedświątecznego ożywienia na rynku pracy

W październikowych danych z portali rekrutacyjnych nie widać jeszcze tradycyjnego przedświątecznego ożywienia w transporcie i logistyce oraz w handlu. Specjalnych chęci do rekrutacji pracowników nie przejawiają też pracodawcy w produkcji przemysłowej, na którą cieniem rzucają się kryzysowe obawy w strefie euro. Wprawdzie w Polsce październikowy wskaźnik PMI dla przemysłu lekko wzrósł w porównaniu z wrześniem, lecz pozostaje na poziomie recesyjnym.

Czytaj więcej

Spowolnienie dotknęło już pracowników tymczasowych

Jak jednak ocenia Cezary Maciołek, prezes agencji zatrudnienia Grupa Progres, biorąc pod uwagę sytuację gospodarczą, geopolityczną czy nastroje przedsiębiorców, koniunktura na rynku pracy nie jest tak zła, jak mogłoby się wydawać, patrząc np. na spadek liczby ofert pracy. Widać to także w ogłoszonych we wtorek przez Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej szacunkowych danych o bezrobociu rejestrowanym, które utrzymało się w październiku na poziomie 5 proc.

Według Cezarego Maciołka widać spore różnice pomiędzy branżami, np. w przemyśle, gdzie nie najlepsze nastroje są u producentów RTV i AGD czy mebli, widać spore zapotrzebowanie na pracowników w motoryzacji i w branży spożywczej. – Handel detaliczny, logistyka, automotive i produkcja żywności to branże, które w IV kw. tego roku oferują najwięcej miejsc pracy tymczasowej – wyjaśnia prezes Grupy Progres, dodając, że popyt na pracowników rekrutowanych na listopad i grudzień wzrósł tam o ok. 18 proc. w porównaniu ze średnią z pozostałych miesięcy roku.

Do 256,5 tys. zmalała liczba nowych ofert pracy opublikowanych w październiku na 50 największych portalach rekrutacyjnych. To o kilkaset mniej niż w bardzo słabym wrześniu br. i prawie o 17 proc. mniej niż rok wcześniej – wynika z danych firmy Grant Thornton i systemu rekrutacyjnego Element, które „Rzeczpospolita” przedstawia jako pierwsza.

Mniej ofert w internecie

Pozostało 90% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Rynek pracy
USA: Rynek pracy nadal mocny
Rynek pracy
Agencje pracy tymczasowej boją się o 2024 rok
Rynek pracy
Motoryzacja w Polsce rekrutuje i automatyzuje
Rynek pracy
Więcej chętnych konkuruje o gwiazdkowe prace
Rynek pracy
Polki coraz bardziej aktywne na rynku pracy
Materiał Promocyjny
Sztuczna inteligencja zmienia łańcuchy dostaw w okresach wysokiego popytu