Reklama

Wraz z wiosną firmy odmrażają plany wzrostu zatrudnienia

Polscy przedsiębiorcy, którzy w ostatnich miesiącach bardzo ostrożnie podchodzili do rekrutacji pracowników, teraz mówią o tym częściej.

Publikacja: 14.03.2023 03:00

Wraz z wiosną firmy odmrażają plany wzrostu zatrudnienia

Foto: Adobe Stock

Usługi komunikacyjne (w tym telekomy, media i rozrywka), energetyka i usługi komunalne oraz TSL, czyli transport i logistyka – w tych sektorach najwięcej pracodawców ma w planach na II kw. tego roku rekrutację nowych pracowników – wynika z udostępnionego „Rzeczpospolitej” najnowszego barometru agencji zatrudnienia ManpowerGroup.

Podczas gdy 28 proc. spośród 510 ankietowanych firm zamierza w II kw. zwiększyć zatrudnienie, to w usługach komunikacyjnych takie plany ma prawie co druga (46 proc.). Jednocześnie sporo, bo co czwarta spółka z tej branży, zapowiada redukcję kadr. Częściej takie deklaracje składają tylko pracodawcy z sektora FMCG , czyli dóbr konsumpcyjnych (27 proc.), w których najsilniej bije inflacyjne zaciskanie pasa przez konsumentów. Łącznie niespełna jedna piąta (19 proc.) ankietowanych firm przymierza się do cięć kadrowych w II kw., co oznacza, że prognoza netto zatrudnienia na kolejne miesiące znów jest dodatnia, a optymiści planujący wzrost zatrudnienia mają 9-punktową przewagę nad pesymistami. Jak wylicza ManpowerGroup, uwzględniając korektę sezonową, prognoza netto zatrudnienia na II kw. tego roku wynosi 8 pkt, czyli jest taka sama jak wiosną 2021 r., o 5 pkt wyższa niż w II kw. 2022 r., gdy nastroje firm zdusił wybuch wojny w Ukrainie i najwyższa od jesieni ub. roku.

Już za 19 zł miesięcznie przez rok

Jak zmienia się Polska, Europa i Świat? Wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i historia w jednym miejscu i na wyciągnięcie ręki.

Subskrybuj i bądź na bieżąco!

Reklama
Rynek pracy
Niemcy: firmy mają problem z brakiem fachowców
Rynek pracy
Których umiejętności pracowników nie zastąpi AI? Znamy wyniki badania
Rynek pracy
Milenialsi najczęściej myślą o zmianie pracy
Rynek pracy
Pracownicy wiedzą, jaki ma być dobry pracodawca, ale nie zawsze go znajdują
Materiał Promocyjny
Sprzedaż motocykli mocno się rozpędza
Rynek pracy
Barometr Talentów 2025. Poznaliśmy nastroje pracowników w Polsce
Reklama
Reklama