Młodzi marzą o własnej firmie, ale doceniają stabilny etat

Ponad połowa młodych Polaków i Polek przed trzydziestką chciałaby w przyszłości zostać właścicielami firm, a ponad jedna trzecia widzi się w roli pracodawcy. Jednak nieliczni już realizują ten plan.

Publikacja: 13.02.2023 03:00

Młodzi marzą o własnej firmie, ale doceniają stabilny etat

Foto: Adobe Stock

– Choć młodzi ludzie są aktywni zawodowo, mają pomysły, wiarę w siebie i duży poziom poczucia skuteczności, to niewiele osób w tej grupie zakłada własny biznes – zwraca uwagę Anna Bichta, prezeska Fundacji THINK!, komentując wyniki jej badania przeprowadzonego we współpracy z Centrum Psychologii Ekonomicznej i Badań Decyzji Akademii Leona Koźmińskiego (ALK) oraz Fundacją Citi Handlowy im. L. Kronenberga.

Według internetowego sondażu, który jesienią zeszłego roku objął reprezentatywną próbę ponad tysiąca osób w wieku od 18 do 30 lat, praca jest ważnym elementem życia młodych Polaków.

Aż 85 proc. uczestników badania jest aktywnych zawodowo, przy czym większość z nich (ponad 61 proc.) pracuje „dla kogoś”. Najwięcej, bo prawie połowa z tej grupy, jest zatrudnionych na umowę o pracę, a pozostali pracują zwykle na umowę zlecenie lub o dzieło. Autor raportu z badania, Artur Domurat, psycholog i ekonomista z ALK, zwraca uwagę na niski odsetek młodych osób, które prowadzą zarejestrowaną działalność gospodarczą.

Czytaj więcej

Firmy muszą pilnie zadbać o reskilling pracowników

Robi to zaledwie 3 proc. ankietowanych (działając najczęściej w usługach, produkcji i w handlu). To bardzo niewiele, szczególnie jak na fakt, że większość młodych Polaków deklaruje aspiracje związane z choćby częściową pracą „na swoim”, a ponad 27 proc. w półroczu poprzedzającym badanie miało plany założenia własnej firmy. Tylko 28 proc. uczestników sondażu planuje wyłącznie pracę „dla kogoś”.

Pozostali widzą się w roli przedsiębiorców (37 proc.) albo chcieliby łączyć prowadzenie własnej firmy z pracą na etacie lub karierą naukową. Anna Bichta ocenia, że przed startem w biznesie młodych Polaków hamuje niesprzyjające otoczenie, w tym sytuacja gospodarcza w kraju, którą prawie siedmiu na dziesięciu badanych ocenia negatywnie. To niesprzyjające otoczenie ogranicza także biznesmenów z pokolenia Z, którzy są bardzo zaangażowani i starają się konsekwentnie realizować wyznaczone cele.

Czytaj więcej

Ukrainki chcą być programistkami. To szansa dla Polski

Artur Domurat zwraca uwagę, że choć prowadzenie firmy sprawia większości z nich satysfakcję, to dla połowy młodych przedsiębiorców wiąże się to z dużym ryzykiem, a 40 proc. nastawia się przede wszystkim na przetrwanie. Nic więc dziwnego, że tak istotna jest dla nich kwestia dochodów. – Młodzi ludzie mierzą się z wieloma problemami i wyzwaniami, a rosnąca inflacja i coraz wyższe koszty życia każą im przywiązywać dużą wagę do zarobków – twierdzi prezeska Fundacji THINK!

Widać to dobrze w badaniu; na drugim miejscu wśród kwestii najważniejszych w przyszłej karierze zawodowej są wysokie zarobki (41,4 proc. badanych). Pomagają one zapewnić bezpieczeństwo materialne sobie i najbliższym, co jest ważne dla prawie czterech na dziesięciu młodych. Na pierwszym miejscu z minimalną przewagą,znalazła się swoboda w organizacji własnego czasu (41,7 proc.), choć w przypadku młodych ludzi myślących o własnym biznesie, najważniejsze jest zarabianie dużych pieniędzy.

Jak jednak twierdzi Anna Bichta, nawet jeśli młodzi Polacy mówią, że „pracują dla pieniędzy”, nie wynika to z roszczeniowej postawy. Chodzi im przede wszystkim o zapewnienie bezpieczeństwa sobie i bliskim. Artur Domurat zwraca uwagę, że młodzi ludzie nie chcą pracować tylko dla pieniędzy; niemal równie istotna jak wysokie zarobki jest potrzeba rozwoju i zdobywania nowych doświadczeń (41 proc.).

– Choć młodzi ludzie są aktywni zawodowo, mają pomysły, wiarę w siebie i duży poziom poczucia skuteczności, to niewiele osób w tej grupie zakłada własny biznes – zwraca uwagę Anna Bichta, prezeska Fundacji THINK!, komentując wyniki jej badania przeprowadzonego we współpracy z Centrum Psychologii Ekonomicznej i Badań Decyzji Akademii Leona Koźmińskiego (ALK) oraz Fundacją Citi Handlowy im. L. Kronenberga.

Według internetowego sondażu, który jesienią zeszłego roku objął reprezentatywną próbę ponad tysiąca osób w wieku od 18 do 30 lat, praca jest ważnym elementem życia młodych Polaków.

Pozostało 84% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Rynek pracy
Zatrudnienie ostro w dół, płace ostro w górę. GUS podał najnowsze dane
Materiał Promocyjny
Zwinny, wyrazisty i dynamiczny. SUV, który bryluje na europejskich salonach
Rynek pracy
Ekstra bonus na pożegnanie pracownika
Rynek pracy
Wracamy do pracy do biur, ale nie na stałe
Rynek pracy
Studenci znajdą mentorów także na rynku mody
Materiał Promocyjny
THE FUTURE OF FINANCE
Rynek pracy
Milioner wzywa do masowych zwolnień, aby naprawić nastawienie pracowników
Materiał Promocyjny
Nowe finansowanie dla transportu miejskiego w Polsce Wschodniej