Pracodawco, wyróżnij się albo giń

Na rynku pracownika firmy zabiegające o ludzi do pracy muszą przyciągać uwagę czymś więcej niż tylko publikacją oferty zatrudnienia.

Publikacja: 07.09.2016 19:37

Maleje zainteresowanie frazą „oferty pracy

Maleje zainteresowanie frazą „oferty pracy

Foto: Rzeczpospolita

Oferta pracy to dziś zdecydowanie za mało – wynika z raportu „Internauci a rynek pracy: najbardziej popularne wyszukiwania w sieci w latach 2006–2016. Wnioski dla pracodawców", który przygotował portal Kariera.pl.

Za pomocą Google Adwords Keyword Tool (podaje liczbę bezwzględną wyszukiwań w danym okresie) oraz Google Trends (podaje spadek lub wzrost popularności wyszukiwań) portal sprawdził 15 wybranych słów kluczy dotyczących pracy. To m.in.: oferty pracy, kalkulator wynagrodzeń, wzór CV czy rozwój osobisty

Do najbardziej popularnych wyszukiwań należą „oferty pracy", które budziły największe zainteresowanie internautów w latach 2009–2012, a więc w trudnym okresie na rynku pracy. Od dłuższego czasu zainteresowanie tym wyszukiwaniem systematycznie maleje, a od początku 2016 r. do teraz jest najniższe.

– Malejąca popularność frazy „oferty pracy" to wyraźny sygnał dla pracodawców, że muszą się wyróżnić i w inny sposób niż tylko poprzez ogłoszenia wakatów budować swoją pozycję. Zwłaszcza jednorazowe zamieszczenie oferty nie przyniesie pożądanych efektów – mówi Julita Dąbrowska, organizatorka cyklicznego Forum Employer Branding, ekspert w dziedzinie budowania wizerunku firm. Oferty muszą być zatem obudowane wartością, która przyciągnie kandydatów do danej firmy.

– Bardzo ważna staje się obecność pracodawcy w przestrzeni wirtualnej, to, jak jest on postrzegany w mediach społecznościowych czy na specjalistycznych portalach rekrutacyjnych i jak tam buduje swój wizerunek – podkreśla Wojciech Wdowiak, dyrektor zarządzający portalem Kariera.pl.

Widać też wyraźny spadek zainteresowania internautów słowem kluczem „CV wzór". – W tak korzystnych warunkach rynkowych pracownicy wiedzą, że jeśli posiadają kompetencje potrzebne firmom, brak zachowania zasad podczas pisania CV nie stanie na przeszkodzie podczas procesu rekrutacyjnego – komentuje Agnieszka Wójcik, menedżer zespołu Antal Market Research. – W przeciwieństwie do lat ubiegłych, kiedy przejrzystość CV i jego jakość pozwalały się wyróżnić z setek innych, teraz kolejność, czcionki i estetyka życiorysów staje się drugorzędna – dodaje.

Z odwrotną sytuacją mamy do czynienia w przypadku innej frazy: „kalkulator wynagrodzeń". W czasach prosperity jej wyszukiwanie rośnie lawinowo. Szczyt zainteresowania przypada tu na początek 2016 roku.

– Bardzo rzadkie jest jeszcze podawanie przez pracodawców wysokości wynagrodzenia w procesie rekrutacji. A jeśli już kandydat poznaje poziom zarobków, to są to najczęściej widełki płacowe, czyli jakiś przedział zarobków, udostępniany w dodatku w kwocie brutto. To oznacza, że trzeba policzyć samemu, ile tak naprawdę będzie nam wpływało na konto – podaje Andrzej Kubisiak z firmy rekrutacyjnej Work Service.

W czasach boomu na rynku pracy wiele osób zmienia posady na lepsze, co łączy się z nowym wynagrodzeniem, które trzeba dokładnie skalkulować. Pracodawcy powinni zatem przemyśleć, czy nie warto postawić na transparentność wynagradzania od samego początku kontaktu z kandydatem do pracy.

Oferta pracy to dziś zdecydowanie za mało – wynika z raportu „Internauci a rynek pracy: najbardziej popularne wyszukiwania w sieci w latach 2006–2016. Wnioski dla pracodawców", który przygotował portal Kariera.pl.

Za pomocą Google Adwords Keyword Tool (podaje liczbę bezwzględną wyszukiwań w danym okresie) oraz Google Trends (podaje spadek lub wzrost popularności wyszukiwań) portal sprawdził 15 wybranych słów kluczy dotyczących pracy. To m.in.: oferty pracy, kalkulator wynagrodzeń, wzór CV czy rozwój osobisty

Pozostało 83% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Rynek pracy
Najbardziej atrakcyjne branże dla polskich pracowników. Jest nowy lider
Rynek pracy
Coraz więcej ciekawych ofert pracy dla zewnętrznych pracowników
Rynek pracy
Chcemy zarabiać na Zachodzie, ale mieszkając w Polsce
Rynek pracy
Czterdziestolatkowie to najliczniejszy rocznik pracujących
Rynek pracy
Polacy nie boją się zwolnień. Bo wcale nie ma ich tak dużo