Coca–Cola i McDonald’s mają plan walki z odpadami

Po McDonald’s teraz Coca–Cola ogłosiła swój wielki plan walki z odpadami, zwłaszcza tymi z tworzyw sztucznych

Aktualizacja: 21.01.2018 06:38 Publikacja: 21.01.2018 05:54

Coca–Cola i McDonald’s mają plan walki z odpadami

Foto: Adobe Stock

Na tym nie koniec, bo wojna z plastikowymi śmieciami zatacza na świecie coraz szersze kręgi. Czy za kilka lat świadomy konsument będzie chodził do barów z własną menażką i bidonem?

World without waste, czyli świat bez odpadów- takie zręczne hasło będzie motywem wiodącym ogłoszonej w ostatni piątek globalnej kampanii Coca –Coli. Amerykański koncern zapowiada, że do 2030 roku będzie zbierał i przetwarzał tyle samo opakowań, ile wraz ze swoimi produktami wprowadza na rynek. Firma nie może rzecz jasna zagwarantować, że wyzbiera wszystkie butelki i puszki po Coca-Coli i innych swoich napojach, więc by zgadzała się ilość, będzie też prowadzić i promować zbiórki opakowań konkurencji. A przy okazji zapowiada, że do 2030 r. jej butelki będą robione w połowie z materiałów z recyklingu.

Coca –Cola nie jest pierwszym globalnym potentatem, który włączył się ostatnio w globalną wojnę z opakowaniami. Kilka dni przed nią swoje zobowiązania dotyczące opakowań ogłosił gigant rynku restauracji fast food, McDonald's. Koncern deklaruje, że już za osiem lat- bo w 2025 r.- przejdzie w 100 proc. na opakowania pro- ekologiczne, czyli pochodzące ze źródeł odnawialnych, recyklingu lub certyfikowanej produkcji.

Dodatkowo, w każdej restauracji -także w Polsce-ma wprowadzić recykling, co zapewne w praktyce będzie oznaczać segregację opakowań.( jak wylicza BBC,na razie robi 10 proc. placówek sieci).

Anna Borys-Karwacka, dyrektor ds. korporacyjnych McDonald's Polska zwraca uwagę, że w niedawnym badaniu PBS ( ze stycznia 2018 r.) aż 93 proc. Polaków stwierdziło, że firmy sprzedające opakowane produkty powinny podejmować działania na rzecz zmniejszenia wpływu zużytych opakowań na środowisko naturalne. Firma wychodzi więc naprzeciw ich oczekiwaniom. A jej biuro prasowe firmy, że McDonald's już od niemal ćwierć wieku stawia na ekologiczne opakowania (z papieru i tektury).

W Wielkiej Brytanii sieć poszła jeszcze dalej- wycofała opakowania ze styropianu. Będzie więc jej łatwiej dostosować się do ogłoszonego niedawno przez premier Teresę May planu, by do 2042 roku, czyli w ciągu 25 lat radykalnie ograniczyć ilość plastikowych odpadów usuwając wszelkie zbędne opakowania z tworzyw. Brytyjski rząd ma zachęcać (nie wiadomo jeszcze, jak) sieci supermarketów do wyznaczania w sklepach stanowisk z produktami na wagę zamiast w opakowaniach.

Eksperci przypominają, że niektóre kraje idą jeszcze dalej-władze Kostaryki zapowiedziały, że do 2021 r. będą stopniowo eliminować jednorazowe plastiki- torby, kubki, słomki do napojów i sztućce, a w 2021 r. wprowadzą zakaz ich stosowania.

Zmianę nastawienia konsumentów już widać- na ulicach Londynu a nawet Warszawy coraz częściej (no, może nie zimą) można spotkać ludzi, którzy popijają wodę z własnego bidonu a nie jednorazowej, firmowej butelki. Niewykluczone, że za kilka lat do świata konsumpcji przejdzie popularna w świecie nowych technologii zasada BYOD (Bring your own device), która zachęca do korzystania w pracy z prywatnych laptopów czy smartfonów. W wersji konsumenckiej może to oznaczać własny bidon na Coca-Colę z dystrybutora i własną menażkę na frytki z McDonald's

Na tym nie koniec, bo wojna z plastikowymi śmieciami zatacza na świecie coraz szersze kręgi. Czy za kilka lat świadomy konsument będzie chodził do barów z własną menażką i bidonem?

World without waste, czyli świat bez odpadów- takie zręczne hasło będzie motywem wiodącym ogłoszonej w ostatni piątek globalnej kampanii Coca –Coli. Amerykański koncern zapowiada, że do 2030 roku będzie zbierał i przetwarzał tyle samo opakowań, ile wraz ze swoimi produktami wprowadza na rynek. Firma nie może rzecz jasna zagwarantować, że wyzbiera wszystkie butelki i puszki po Coca-Coli i innych swoich napojach, więc by zgadzała się ilość, będzie też prowadzić i promować zbiórki opakowań konkurencji. A przy okazji zapowiada, że do 2030 r. jej butelki będą robione w połowie z materiałów z recyklingu.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Przemysł spożywczy
Grona goryczy w Penedes. Susza pozbawia ludzi pracy
Przemysł spożywczy
Kreml sprzedał największego producenta wódek. Podejrzany kupiec, zaniżona cena
Przemysł spożywczy
Polacy wydają ponad 10 mld zł na posiłki z dostawą. Ale branża ma problem
Przemysł spożywczy
Polacy kupują coraz więcej kawy, chociaż drożeje
Przemysł spożywczy
Do sklepów trafi różowy sos od koncernów Heinz i Mattel. Efekt sukcesu „Barbie”