Polska jest nadal czekoladową potęgą. W jednym Niemcy nas przegonili

Przy spożyciu niemal 6 kg słodyczy rocznie na osobę daleko nam do Niemiec z ponad 8 kg, ale wyprzedzamy Włochy czy Hiszpanię. Polska jest trzecim eksporterem czekolady w UE.

Aktualizacja: 18.12.2023 10:30 Publikacja: 18.12.2023 03:00

Polska jest trzecim eksporterem czekolady w UE

Polska jest trzecim eksporterem czekolady w UE

Foto: Adobe Stock

W ujęciu wartościowym polski rynek czekolady w okresie od listopada 2022 r. do listopada 2023 r. wart był niemal 10,7 mld zł, co oznacza wzrost o 16,5 proc. r./r. – wynika z danych firmy Wedel za firmą badawczą NielsenIQ, które „Rzeczpospolita” poznała pierwsza.

Jednak sytuacja na rynku jest wciąż trudna ze względu na wysoką inflację, rosnące ceny energii i rosnące koszty pracy. W efekcie pod względem ilości wyprodukowanych słodkości nie jest już tak dobrze – w badanym okresie rynek urósł zaledwie o 0,2 proc., do 209,7 tys. ton.

Jemy więcej słodyczy

Według danych Euromonitor International w ostatnich latach przeciętny Polak zjadał 5,8–5,9 kg słodyczy rocznie, co plasuje nas mniej więcej w środku światowej stawki. To nadal wyraźnie mniej niż np. Niemcy, którzy w 2022 r. zjadali 8,4 kg słodyczy, jednak sporo więcej niż Włosi (2,3 kg) czy Hiszpanie (2,7 kg).

– Najbliższe lata nie będą łatwe. Będziemy się mierzyć z wysokimi kosztami obsługi polskiego długu, stagflacją, problemami z demografią oraz kosztowną, ale niezbędną transformacją energetyczną. Ponadto dotkną nas w różnych wymiarach problemy o charakterze zewnętrznym – z wojną w Ukrainie na czele – mówi Maciej Herman, dyrektor zarządzający firmy Wedel, lidera polskiego rynku pralin z 21,7 proc. udziału.

– Biorąc pod uwagę zapowiedzi nowego rządu dotyczące m.in. prowadzenia racjonalnej polityki gospodarczej i odblokowania funduszy z KPO, liczę, że siła nabywcza konsumentów będzie stopniowo ulegać poprawie. W tym upatruję dużej szansy na pozytywną zmianę – dodaje.

Nie zmienia to faktu, że obecnie firmy są w trakcie kluczowego dla rocznym obrotów sezonu świątecznego. Handlowcy uwijają się, by jak największą część tego tortu zagarnąć dla siebie.

Czytaj więcej

Polska czekolada podbija świat. To nasz hit eksportowy

Czekolada, tak jak cała kategoria słodyczy, zyskuje na znaczeniu przed świętami. – Sprzedaż produktów z tego asortymentu w sklepach rośnie ponaddwukrotnie w tym okresie. Klienci coraz lepiej znają smak produktów marki własnej i coraz chętniej po nie sięgają – mówi Agata Biernacka, kierownik działu komunikacji i PR sieci Aldi w Polsce. – Klienci nadal równie chętnie sięgają po popularne marki. Udział artykułów czekoladowych w obrocie w grudniu rośnie o 50 proc. – dodaje.

Potwierdzają to inne sieci. – Dwucyfrowy wzrost notują czekolady bezpośrednio nawiązujące do tematyki świąt, jak czekoladowe mikołaje czy choinki. Jednak największą, również dwucyfrową sprzedaż obserwujemy w przypadku oferty świątecznej, w skład której wchodzą eleganckie bombonierki – mówi Jakub Jurkowski, dyrektor kategorii odpowiadający za słodycze w sieci Biedronka.

– Ze względu na fakt, że produkty marki własnej charakteryzują się wysoką jakością, również w tym przypadku obserwujemy podobny trend wzrostowy – dodaje.

Zagranica pomaga producentom

Dla polskich producentów czekolady niesłychanie ważna jest także sprzedaż zagraniczna. Według danych Eurostatu nasz kraj jest trzecim eksporterem czekolady i tabliczek czekoladowych w ujęciu ilościowym w Unii Europejskiej, po Niemczech i Holandii. Na dalszych miejscach były Belgia (277 tys. ton) oraz Włochy (233 tys. ton). W 2022 r. wyeksportowano 295 tys. ton wyrobów.

Czytaj więcej

Kakao staje się surowcem cennym jak złoto

Dodatkowo Polska utrzymała czwarte miejsce na świecie, jeżeli chodzi o wartość eksportu słodyczy czekoladowych. Było to 2,4 mld dol., co oznacza 7,1 proc. udziału w całym światowym eksporcie

– Wedlowskie produkty obecne są w ponad 60 krajach na całym świecie. Rozwój sprzedaży poza granicami Polski ma dla naszego biznesu strategiczne znaczenie, co obrazuje systematyczne zwiększanie udziału procentowego eksportu w obrotach firmy. W 2023 r. będzie to ponad 10 proc. naszego przychodu, a jednym z najważniejszych efektów konsekwentnie wdrażanej strategii jest prawie 30-proc. dynamika wzrostu eksportu – mówi Maciej Herman.

– To nie koniec naszych ambicji na najbliższe lata, ponieważ w związku z wysoką pozycją polskiego eksportu czekoladowych słodyczy na arenie unijnej i międzynarodowej widzimy duży potencjał dla tej części działalności – dodaje.

Głównymi rynkami eksportowymi firmy są: Wielka Brytania, USA i Niemcy. Spośród produktów, które cieszą się wyjątkową popularnością za granicą, są tabliczki czekoladowe, pianki ptasie mleczko, praliny i batony, a także torcik wedlowski.

Specyficznym wyzwaniem (o charakterze globalnym) dla firm z branży czekoladowej są rekordowo wysokie ceny kluczowego składnika – kakao. W ciągu ostatniego roku podrożało ono o 75 proc. i notuje najwyższe ceny od kilkudziesięciu lat. Ostatnio na londyńskiej giełdzie zanotowaliśmy cenę ponad 3,5 tys. funtów za tonę tego surowca.

Czytaj więcej

Toblerone już nie będzie tylko szwajcarską czekoladą

Sprawiedliwy handel w cenie

Rynek wciąż się zmienia, rośnie popularność choćby czekolad z logo Faitrade. Oznacza ono, że artykuły zostały wyprodukowane z poszanowaniem standardów społecznych i środowiskowych, co przekłada się np. na wyższe zarobki producentów kakao, którzy dostają więcej środków dzięki pomijaniu sieci pośredników. Produkty te były niegdyś znacznie droższe od odpowiedników, ale konsumenci w imię idei solidarności społecznej byli gotowi tę różnicę dopłacać. Dzisiaj nawet różnice w cenie są już niewielkie lub wręcz ich nie ma.

Lidl Polska – wśród sieci swojego formatu – ma najwięcej produktów czekoladowych z oznaczeniem Fairtrade – obecnie jest już ich niemal 100. Prawie wszystkie czekolady marki własnej Lidl Polska mają certyfikat Fairtrade. Sieć jest także liderem sprzedaży produktów stworzonych na bazie ziaren z Fairtrade – w 2022 r. miała 60-proc. udział w sprzedaży takich artykułów w Polsce.

W ujęciu wartościowym polski rynek czekolady w okresie od listopada 2022 r. do listopada 2023 r. wart był niemal 10,7 mld zł, co oznacza wzrost o 16,5 proc. r./r. – wynika z danych firmy Wedel za firmą badawczą NielsenIQ, które „Rzeczpospolita” poznała pierwsza.

Jednak sytuacja na rynku jest wciąż trudna ze względu na wysoką inflację, rosnące ceny energii i rosnące koszty pracy. W efekcie pod względem ilości wyprodukowanych słodkości nie jest już tak dobrze – w badanym okresie rynek urósł zaledwie o 0,2 proc., do 209,7 tys. ton.

Pozostało 91% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Przemysł spożywczy
Polacy kupują coraz więcej kawy, chociaż drożeje
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Przemysł spożywczy
Do sklepów trafi różowy sos od koncernów Heinz i Mattel. Efekt sukcesu „Barbie”
Przemysł spożywczy
Włoska restauracja daje darmowe wino klientom. Warunkiem posiłek bez telefonu
Przemysł spożywczy
Polacy przestaną kupować chiński miód? Mogą na to wpłynąć nowe przepisy
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Przemysł spożywczy
FAO: ceny żywności wzrosły w marcu po 7 miesiącach spadku