Reklama

Poważny kryzys w USA. Brakuje mleka dla najmłodszych

W amerykańskich sklepach brakuje mleka modyfikowanego dla niemowląt. Najpierw pandemia Coviod-19, potem zerwane łańcuchy dostaw a teraz kłopoty dużego amerykańskiego producenta sprawiły, że mleko modyfikowane jest racjonowane w sklepach w USA.

Publikacja: 14.05.2022 15:35

Poważny kryzys w USA. Brakuje mleka dla najmłodszych

Foto: Bloomberg

W Stanach Zjednoczonych miliony najmłodszych karmionych jest mlekiem modyfikowanym. Według danych CDC, zaledwie 25 proc. dzieci przez pierwsze sześć miesięcy życia jest karmionych wyłącznie piersią. Dlatego też coraz większe niedobory preparatów do początkowego żywienia niemowląt stają się palącą kwestią narodową w USA. Eksperci usiłują dociec z czego wynikają te niedobory, a politycy usiłują im zapobiec.

Niedobór mleka modyfikowanego w USA powinien radykalnie poprawić się w nadchodzących tygodniach - zapewnia prezydent Joe Biden i najwyżsi urzędnicy. Administracja prezydenta starała się odwrócić niedobór, który szczególnie mocno uderza w Amerykanów o niższych dochodach.

Około połowa wszystkich mieszanek dla niemowląt sprzedawanych w USA jest kupowana przez osoby korzystające z federalnych świadczeń WIC, które pozwalają im otrzymać mieszankę za darmo, ale jednocześnie ograniczają rodzaj, rozmiar i markę, którą mogą wybrać. Wiele sklepów i sieci drogeryjnych wprowadziło ograniczenia dla klientów i nie sprzedaje więcej niż po 2-3 puszki na osobę. Mimo to w wielu sklepach nie ma niektórych rodzajów mleka modyfikowanego.

W amerykańskich sklepach brakuje mleka dla niemowląt

W amerykańskich sklepach brakuje mleka dla niemowląt

Foto: AFP

- Stany Zjednoczone współpracują z producentami, aby umożliwić większy import mleka modyfikowanego dla niemowląt - powiedział Biden dziennikarzom w trakcie konferencji prasowej w Białym Domu. Według prezydenta niedobory mleka dla najmłodszych zakończą się w ciągu „kilku” tygodni - informuje Reuters.

Reklama
Reklama

Komisarz Agencji ds. Żywności i Leków, dr Robert Califf, powiedział, że FDA wkrótce ogłosi plany w przyszłym tygodniu szczegółowo opisujące, w jaki sposób producenci i dostawcy zagraniczni będą mogli importować swoje produkty do Stanów Zjednoczonych, a także przedstawi nowe opcje dla firm amerykańskich.

FDA dąży do tego by więcej marek mleka modyfikowanego znalazło się na amerykańskich półkach sklepowych, przy jednoczesnym spełnieniu standardów bezpieczeństwa, jakości i etykietowania. Rynek mleka modyfikowanego dla niemowląt w USA, który jest wart 4 mld dolarów rocznie, jest zdominowany przez amerykańskich producentów, a import jest ograniczony i podlega wysokim cłom.

Poważne kłopoty z kupieniem mleka dla niemowląt zaczęły się w lutym tego roku po tym jak największy w USA producent Abbott Laboratories wycofał ze sklepów i hurtowni pokaźną ilość swoich produktów w związku z zanieczyszczeniem mleka i zamknął fabrykę w Sturgis w stanie Michigan. Wycofano niektóre produkty sprzedawane pod marką Similac, po informacjach, że kilkoro dzieci, które spożywały takie mleko, cierpiały na infekcje bakteryjne.

Abbott w trybie pilnym przetransportował mleko modyfikowane ze swojej fabryki w Irlandii, która jest certyfikowana przez FDA i zapewnia, że robi wszystko by zwiększyć produkcje w USA.

Natomiast w internecie kwitnie handel mlekiem modyfikowanym z drugiej ręki. Jedna puszka jednego hypoalergicznego mleka modyfikowanego kosztuje na eBayu nawet 120 dolarów. To niemal dwa razy tyle ile wynosi cena sklepowa.

Przemysł spożywczy
Święta, święta i do kosza. Tak Polacy marnują jedzenie
Materiał Promocyjny
Kameralna. Niska zabudowa, wysoki standard myślenia o przestrzeni
Przemysł spożywczy
Żywność ekologiczna dostaje własną halę. Minister: przejęcie Carrefoura warte analizy
Przemysł spożywczy
List żelazny dla Henryka Kani podwójnie zaskarżony? Kania nie chce płacić 8 mln zł
Przemysł spożywczy
Asahi ostrzega: dane 1,5 mln klientów mogły wyciec po cyberataku
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Przemysł spożywczy
Sieć Domino’s Pizza ma kłopoty. Kolejny brytyjski szef odchodzi, sprzedaż spada
Materiał Promocyjny
Nadciąga wielka zmiana dla branży tekstylnej. Dla rynku to też szansa
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama