Super Bowl. Ceny skrzydełek odleciały wysoko

Rokrocznie w dniach poprzedzających rozgrywki Super Bowl (futbolu amerykańskiego) ceny skrzydełek kurczaków biły rekordy. Tegoroczny Super Bowl odbędzie się 7 lutego.

Publikacja: 07.02.2021 13:42

Super Bowl. Ceny skrzydełek odleciały wysoko

Foto: Bloomberg

W tym roku skrzydełka podrożały tak bardzo, że Amerykanie przestawiają się na żeberka wieprzowe. Które także drożeją. Skrzydełka kurczaków są łatwe do jedzenia, w czasie, kiedy ogląda się telewizję i bardzo łatwo jest je przyrządzić. Jako główne danie popularne są nie tylko w czasie meczowej kolacji towarzyszącej Super Bowl, ale i innych sportowych wydarzeń. Dla tych, którzy nie mają czasu, albo nie potrafią, jest ogromna oferta restauracji. Dla producentów i dystrybutorów skrzydełka mają jedną wielką zaletę. Doskonale się je transportuje ściśnięte w kartonach, więc zajmują mało miejsca. A restauratorom łatwo je zapakować w zamówieniach na wynos, znacznie łatwiej, niż np. steki, czy całe pieczone kurczaki.

Według amerykańskiego Departamentu (Ministerstwa) Rolnictwa w tym roku jest o 3 proc. mniej kurczaków na rynku, niż rok temu. Dla restauracji, które mają stałe źródła zaopatrzenia, pozornie to nie jest duży problem, bo najwyżej ich klienci zapłacą więcej. Tyle, że w pewnym momencie i tutaj pojawia się bariera cenowa.

Dla osób, które to tradycyjne amerykańskie danie będą chciały przyrządzić same, to kłopot, bo już tydzień temu trudno je było kupić. A cena świeżych skrzydełek strzeliła do góry z 2,44 dol. za funt do 3 dolarów. Niby nadal nie jest to dużo, ale warto pamiętać, że w skrzydełkach jest prawie tyle samo, mięsa, co kości. A za tę cenę można już kupić np. pierś kurczaka i odpowiednio ją przyrządzić. Tyle, że to nie będzie już kultowym daniem . Więc restauratorzy zaczęli sami „produkować" większe skrzydełka, otaczając ich najmniej mięsną część i sprzedawać jako „prawdziwe" , tyle że większe. A cały czas mówimy tutaj o ogromnych ilościach, bo statystyczny Amerykanin śledzący Super Bowl zje w tym roku 22,4 porcje skrzydełek, w porównaniu z 13,4. w roku 2018 — wynika z informacji Departamentu Rolnictwa.

W każdym razie według informacji NielsenIQ restauracje w ostatni czwartek płaciły nawet dwukrotną zeszłoroczną cenę. A w sklepach promowano przede wszystkim mrożone indyki, które pozostały jeszcze ze Święta Dziękczynienia.

Są trzy powody tak wysokich cen, oprócz rosnącego popytu. Pierwsza, to wzrost kosztów pracy związany z pandemią COVID-19 i kłopoty z siłą roboczą w firmach zajmujących się ubojem i rozbiorem drobiu. Po drugie : podrożała soja i kukurydza, dwie podstawowe pasze dla drobiu. I wreszcie po trzecie : coraz częstsze rezygnacje farmerów z produkcji drobiu.

W tej sytuacji Amerykanie, skoro emocje sportowe tak podkręcają apetyt, przestawiają się powoli na jedzenie żeberek wieprzowych, które również można przygotować na wiele sposobów, chociaż nie z ulubionym przez nich dressingiem z sera pleśniowego. Na tej zmianie już zarabiają azjatyckie restauracje, a prasa, w tym tak poważne gazety, jak „New York Times" prześcigają się w podawaniu nowych przepisów. Najpopularniejszy w tym roku, to marynata w sosie sojowym i miodzie z dodanymi później podczas pieczenia podgrzanymi gwiazdami anyżu, cynamonem, kolendrą i pieprzem seczuańskim. Gotowe danie posypuje się dymką z młodej cebulki. I również można je obgryzać w rękach przed telewizorem.

Żeberka też mają kości, ale nie zjemy ich więcej, jak 5-6. No może trochę więcej, ale z pewnością nie 20 sztuk.

Przemysł spożywczy
Upadła Manufaktura Piwa Wódki i Wina. Palikot w areszcie. Czy to początek końca?
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Przemysł spożywczy
Czeczen właścicielem aktywów Danone w Rosji. Jest odznaczony „Orderem Kadyrowa”
Przemysł spożywczy
Masło rekordowo drogie. Indeks światowych cen żywności najwyżej od kwietnia 2023 r.
Przemysł spożywczy
Święta, święta i… do kosza. Wyrzucamy 1,6 kg świątecznego jedzenia na osobę
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Przemysł spożywczy
Coca-Cola wycofuje się z własnych obietnic. Nie będzie mocnego odwrotu od plastiku