Sędziowie Iustitii o nowelizacji ustawy o postępowaniu w sprawach nieletnich

SSP "Iustitia" otrzymało z Ministerstwa Sprawiedliwości do zaopiniowania projekt z 18.10.2013 r. założeń do projektu ustawy o zmianie ustawy o postępowaniu w sprawach nieletnich. W związku z tym projektem Zespół ds. Cywilnych wraz ze współpracownikami przygotował stanowisko, które prezentujemy poniżej.

Publikacja: 22.11.2013 09:15

W związku z projektem ustawy o zmianie ustawy o postępowaniu w sprawach nieletnich SSP Iustitia przy

W związku z projektem ustawy o zmianie ustawy o postępowaniu w sprawach nieletnich SSP Iustitia przygotowało swoje stanowisko.

Foto: Fotorzepa, Rafał Guz rg Rafał Guz

Stowarzyszenie Sędziów Polskich Iustitia, po zapoznaniu się z projektem  z 18.10.2013 r. założeń do projektu ustawy o zmianie ustawy o postępowaniu w sprawach nieletnich stwierdza, że zmierza on do uregulowania uznawanych standardów.

Pod rozwagę przedstawiamy więc tylko kilka spostrzeżeń, a mianowicie:

- pozytywnie należy ocenić kompleksowe uregulowanie funkcji dyrektora zakładu poprawczego i schroniska oraz dobranie rozwiązań na miarę rangi tego stanowiska.  Pod rozwagę poddajemy celowość wyboru opcji tzw. zarządzania menadżerskiego, gdy chodzi o kierowanie placówkami tak szczególnego rodzaju. Wydaje się, że warto by opierało się on na znacznej dozie doświadczenia,  związanego z pieczą nad pensjonariuszami, a  nie tylko na umiejętnościach stricte  z zakresu zarządzania jednostką organizacyjną. Szczegółowe obowiązki dyrektora przytaczane w dalszej części projektu dodatkowo  potwierdzają to spostrzeżenie;

- co do pomysłu na scentralizowanie nadzoru nad ww. placówkami w  Ministerstwie Sprawiedliwości, to z  sygnałów, jakie uzyskaliśmy wynika, że są różne doświadczenia  z funkcjonowania dotychczasowego modelu uwzględniającego nadzór sprawowany przez Prezesa Sądu Okręgowego. Dlatego dostrzegamy, że ta zmiana może być dobrym kierunkiem. Jednak zauważyć tu należy, iż nastąpi oddalenie nadzoru od placówki, a wobec tego wiele zależy od  regulacji zapewniającej mu sprawność działania i w niej zauważamy zasadnicze miejsce na właściwe założenia;

- rozumiemy trudności organizacyjne, ale jednak budzi sprzeciw wyłączenie w art. 12 upn możliwości umieszczenia nieletniego, u którego zdiagnozowano zaburzenia, o jakich mowa w art. 12 zdanie pierwsze upn - w młodzieżowym ośrodku wychowawczym ze względu na brak możliwości zapewnienia mu opieki medycznej przez taki ośrodek.  Samo uzasadnienie tego wyłączenia wskazuje, że w systemie powinno być jakieś rozwiązanie wobec sytuacji wymienionych osób, zwłaszcza że rodzaje zaburzeń u nieletnich mogą być o różnym nasileniu i nie powinni być oni z tego względu traktowani radykalniej niż jest to niezbędne; należy dążyć do utworzenia specjalistycznych ośrodków wychowawczych przewidzianych dla takich nieletnich,

- poprzeć należy starania o obligowanie rodziców do partycypowania w kosztach pobytu nieletniego w placówce, a przesunięcie zadań w tym zakresie poza sąd jest właściwym kierunkiem,

- wskazujemy, że celowe byłoby, aby w przypadku ucieczki, niepowrotu z przepustki i samowolnego oddalenia się – wprowadzić regulację analogiczną jak w przypadku osób pozbawionych wolności, czyli by odbieraniem zgłoszeń w tym zakresie i ich realizacją – zajmowała się policja (jak w art. 15 ustawy o Policji), a nie – jak obecnie jest w ukształtowanej praktyce – zawiadamiać sędziego. Skoro chodzi o osobę, co do której już orzeczono pozbawienie jej wolności, zbędne wydaje się być angażowanie sędziego. Przy tym policja działa w systemie permanentnego dyżuru, co dodatkowo uzasadnia racjonalność takiego rozwiązania;

- odnotujemy także, iż mamy sygnały od orzekających, iż utrzymywanie dwóch procedur w jednym akcie, jest utrudnieniem w jego stosowaniu,

- uważamy, że przypadku nieletnich w ciąży należałoby ustalić w ustawie minimalny czas dłuższego spaceru np. 2 godziny, aby nie było całkowitej dowolności ze strony dyrektora ww. placówek;

- pod rozważenie poddajemy, by warunki -  jakim powinna odpowiadać izba przejściowa  - były  uregulowane w ustawie, a nie w rozporządzeniu  (wspomnieć należy, przy tym iż założenia na k. 8 zamiennie używają pojęć „izba przejściowa" i „izba mieszkalna" – w projekcie w treści  przepisu jest „izba przejściowa" );

- proponujemy, by w nadzorze pedagogicznym, tylko w zakresie edukacji, był jakiś rodzaj nadzoru ze strony MEN, gdyż mimo zgodności założeń z powołaną ustawą  o systemie oświaty z dnia 7.09. 1991 r. i rozporządzenia MEN z dnia 7.10. 2009 r. – nadzór prowadzony w tym zakresie wyłącznie przez pedagogów zatrudnionych przez MS będzie sprzyjał powstawaniu jeszcze większych  rozbieżności pomiędzy szkołami z tych placówek i szkolnictwem powszechnym.

Należy  zauważyć,  że to już kolejna nowelizacja omawianej ustawy.  Tymczasem - mając na uwadze jej rolę -  powinna być pomyślana jako stabilny, spójny akt prawa.

Stowarzyszenie Sędziów Polskich Iustitia, po zapoznaniu się z projektem  z 18.10.2013 r. założeń do projektu ustawy o zmianie ustawy o postępowaniu w sprawach nieletnich stwierdza, że zmierza on do uregulowania uznawanych standardów.

Pod rozwagę przedstawiamy więc tylko kilka spostrzeżeń, a mianowicie:

Pozostało 93% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów