W ostatnim czasie nasilającą formą popełniania oszustw wobec tej kategorii pokrzywdzonych jest wyzyskanie niezdolności do należytego pojmowania konsekwencji własnego działania w relacjach z przedstawicielami przedsiębiorstw, zwłaszcza sektora teleinformatycznego lub finansowego oraz nieuczciwymi osobami doskonale poruszającymi się w meandrach prawa cywilnego, oferującymi pokrzywdzonym różne rodzaju dobra lub usługi.
Stąd też Prokurator Generalny zalecił prokuratorom, aby w sytuacji gdy zawiadamiającymi są osoby w podeszłym wieku lub nieporadne życiowo, szczególnie wnikliwie i rzetelnie badać zdarzenia opisane w tych zawiadomieniach w aspekcie możliwości wyczerpania znamion występku oszustwa, przy uwzględnieniu łatwowierności, a nawet naiwności pokrzywdzonych. W tych przypadkach prokuratorzy powinni podejmować wszelkie możliwe działania, także z zakresu prawa cywilnego i administracyjnego, aby doprowadzić do przywrócenia stanu sprzed przestępstwa, w szczególności doprowadzić do odzyskania przez pokrzywdzonych wyłudzonego mienia.
Nadto Prokurator Generalny zwrócił uwagę na konieczność traktowania publikacji medialnych o takich zdarzeniach jako informacji o przestępstwie, uzasadniających podejmowanie w tym zakresie czynności z urzędu.
Jednocześnie prokuratorzy zostali zobowiązani, aby okoliczność jaką jest wyzyskiwanie łatwowierności i życzliwości ofiary uwzględniać w aspekcie formułowania wniosków o karę przez oskarżycieli występujących przed sądem w tej kategorii spraw.