Łatwiej o mandat z zagranicy

Po numerach auta policje będą mogły ścigać w całej Unii kierowców łamiących przepisy.

Publikacja: 10.02.2014 08:23

Po numerach auta kierowca łatwiej dostanie zagraniczny mandat

Po numerach auta kierowca łatwiej dostanie zagraniczny mandat

Foto: www.sxc.hu

Sejm uchwalił w piątek zmiany w kodeksie drogowym, których wymagała unijna dyrektywa. Przepisy powinny wejść w życie już w listopadzie 2013 r., ale choć system był gotowy, Ministerstwo Transportu nie zdołało ich wysłać do Sejmu.

Dzięki uchwalonym przepisom w razie najcięższych wykroczeń drogowych (m.in. przekroczenia prędkości, jazdy bez zapiętych pasów bezpieczeństwa czy wymaganego dla motocyklistów kasku ochronnego) unijne policje będą miały obowiązek wymieniać się informacjami o sprawcach wykroczeń namierzonych przez fotoradary na ich terenie. Dotyczy to nie tylko kar nakładanych w trybie wykroczeniowym, ale także administracyjnym.

Zagraniczny mandat może do nas dojść w ciągu zaledwie dwóch tygodni

Z naszej strony o udzielenie informacji będą mogły wystąpić: policja, Inspekcja Transportu Drogowego, straże gminne, służba celna i graniczna. Dzięki wprowadzonemu obowiązkowi ma być bezpieczniej, a ponadto łatwiej będzie egzekwować mandaty.

Co dwa lata polski minister spraw wewnętrznych ma informować Komisję Europejską o liczbie udzielonych informacji, rodzajach wykroczeń i nieustalonych sprawcach. Po raz pierwszy taką informację będzie musiał przedstawić w 2016 r.

Polskie służby udostępniają dane swoich obywateli. Najwięcej zapytań przychodzi z Austrii. W 2012 r. było ich 2,8 tys., podczas gdy w 2010 r. – 2,2 tys. Sporo zapytań napływa również z Niemiec, Holandii oraz Włoch. Łącznie w ubiegłym roku było ich aż 16 tys., a dwa lata wcześniej 14 tys.

Kiedy zmiany wejdą w życie, udzielaniem informacji zajmować się będą profesjonalne punkty kontaktowe, które będą się wymieniały danymi. Polski punkt kontaktowy będzie miał bezpośredni dostęp do danych Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców.

Do tej pory jedne państwa podawały dane swoich obywateli, inne nie. Można było liczyć na ucieczkę przed mandatem ze Słowacji, ale już Niemcy upominały się o informacje do skutku. Kiedy pojawi się wzajemny obowiązek, nie będzie wyjścia. Warto o tym pamiętać, bo w Niemczech najniższy mandat za przekroczenie prędkości wynosi 15 euro, najwyższy 680 euro. Przejazd na czerwonym świetle to od 90 do 200 euro, a brak zapiętych pasów – 30 euro. Wyższe mandaty są m.in. w Szwecji czy Austrii.

Nowe przepisy to także korzyść dla budżetu. Ministerstwo Transportu oszacowało, że w latach 2014–2016 polskie stacjonarne fotoradary zrobią obcokrajowcom popełniającym wykroczenia 17,5 tys. zdjęć. Jeśli średni mandat wyniesie 300 zł, to w tym czasie do budżetu powinno wpłynąć z zagranicznych mandatów ponad 23 mln zł.

etap legislacyjny skierowana do Senatu

Sejm uchwalił w piątek zmiany w kodeksie drogowym, których wymagała unijna dyrektywa. Przepisy powinny wejść w życie już w listopadzie 2013 r., ale choć system był gotowy, Ministerstwo Transportu nie zdołało ich wysłać do Sejmu.

Dzięki uchwalonym przepisom w razie najcięższych wykroczeń drogowych (m.in. przekroczenia prędkości, jazdy bez zapiętych pasów bezpieczeństwa czy wymaganego dla motocyklistów kasku ochronnego) unijne policje będą miały obowiązek wymieniać się informacjami o sprawcach wykroczeń namierzonych przez fotoradary na ich terenie. Dotyczy to nie tylko kar nakładanych w trybie wykroczeniowym, ale także administracyjnym.

Matura i egzamin ósmoklasisty
Matura 2025: język polski. Odpowiedzi i arkusze CKE
Matura i egzamin ósmoklasisty
Matura 2025: matematyka - poziom podstawowy. Odpowiedzi
Prawo dla Ciebie
Jest decyzja SN ws. wytycznych PKW. Czy wstrząśnie wyborami?
Zawody prawnicze
Egzaminy prawnicze 2025. Z tymi zagadnieniami zdający mieli największe problemy
Matura i egzamin ósmoklasisty
Matura i egzamin ósmoklasisty 2025 z "Rzeczpospolitą" i WSiP
Materiał Promocyjny
Lenovo i Motorola dalej rosną na polskim rynku