1 czerwca 2021 r. zaczęły obowiązywać nowe przepisy dotyczące m.in. pieszych uczestników ruchu drogowego. Uzyskali oni pierwszeństwo nie tylko, gdy znajdują się na przejściu, ale także wchodząc na nie. Zmiany miały za zadanie zmniejszyć liczbę wypadków z udziałem niechronionych uczestników ruchu. Tylko w 2020 r. piesi stanowili blisko jedną piątą wszystkich poszkodowanych (18,4 proc.).

Portal brd24.pl powołując się na dane policji podaje, że liczba śmiertelnych wypadków powodowanych przez kierowców na przejściach spadła o blisko 40 proc. i to w porównaniu do pandemicznego roku 2020.

Co więcej, w tym roku (od stycznia do października) kierowcy nieustępujący pierwszeństwa pieszym na pasach spowodowali o 20 proc. mniej wypadków w stosunku tego samego okresu w roku 2020 oraz o ponad 30 proc. mniej w stosunku do roku 2019.

Liczba wypadków spowodowanych przez kierujących pojazdami z powodu „nieustąpienia pierwszeństwa pieszemu na przejściu dla pieszych” w okresach styczeń – październik [dane KGP]

2019 2077
2020 1791
2021 1439

Dane te korespondują z opublikowanymi we wrześniu statystykami Polskiego Obserwatorium Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego Instytutu Transportu Samochodowego.

– Analiza czerwcowych danych z czterech lat: 2018–2021, wykazała spadek liczby najechań na pieszych na przejściach w pierwszym miesiącu obowiązywania nowych przepisów. Na uwagę zasługują dużo niższe liczby wypadków, rannych i ofiar śmiertelnych w czerwcu 2020 r., ale dane te były wynikiem nadzwyczajnej sytuacji i ograniczeń w przemieszczaniu się w celu zahamowania rozprzestrzeniania się wirusa Covid-19, trudno więc je uznać za reprezentatywne. Dlatego pozytywny wpływ nowych przepisów należy oceniać, porównując dane tegoroczne z danymi z lat 2018 i 2019 – mówiła na łamach "Rzeczpospolitej" Anna Zielińska z Polskiego Obserwatorium Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego ITS.

Czytaj więcej

Nowe przepisy działają? Mniej pieszych ucierpiało na zebrach

Portal brd24.pl przypomina, że po takiej samej zmianie prawa na Litwie w ciągu kolejnego roku liczba zabijanych pieszych na pasach spadła o połowę.

Autopromocja
SZKOLENIE ONLINE

Prawne uwarunkowania prowadzenia e‑sklepu w 2022 roku

WEŹ UDZIAŁ