Reklama

Błędy w rankingach "Perspektyw"

Ranking Maturalny „Perspektyw” dla nauczycieli, rodziców i uczniów jest kluczowym punktem odniesienia. Błędy w rankingu oraz przypadki dyskryminacji niedowidzących uczniów odkrył gdański nauczyciel, który od kilku lat informował "Perspektywy” o nieprawidłowościach.

Aktualizacja: 08.01.2019 11:17 Publikacja: 08.01.2019 08:11

Błędy w rankingach "Perspektyw"

Foto: Fotorzepa

Najbardziej prestiżowy Ranking Maturalny "Perspektyw" co najmniej dwukrotnie został poważnie zafałszowany. Mimo wiedzy o poważnym błędzie w obliczeniach i o dyskryminacji uczniów niedowidzących władze „Perspektyw" od kilku lat bagatelizowały sprawę i nie chciały publicznie przyznać się do błędu ani sprostować wyników. Aż do wczoraj... - informuje onet.pl.

"Perspektywy" co roku publikują ranking najlepszych liceów i techników w kraju. Jego bardzo ważną częścią jest Ranking Maturalny. Na jego wyniki każdego roku czekają dyrektorzy, nauczyciele, władze oświatowe, ale przede wszystkim dziesiątki tysięcy młodych ludzi i ich rodzice, którzy traktują go jako kluczowy punkt odniesienia przy wyborze szkoły średniej. Same "Perspektywy" określają ranking jako "wielką, zbiorową fotografię polskiej edukacji".

Czytaj także: Najlepsze licea i technika 2018

Sposób liczenia punktów przy sporządzaniu rankingu "Perspektyw" jest dość czytelny, co pozwala w zasadzie każdemu na jego samodzielne utworzenie i to znacznie wcześniej niż następuje jego publikacja. Jest jeden tylko problem: wyniki matur są podawane przez poszczególne okręgowe komisje egzaminacyjne w sposób całkowicie dowolny, przez co uzyskanie jednolitej, ogólnopolskiej bazy danych jest uciążliwą i dość czasochłonną pracą. Pracownicy "Perspektyw" co roku wykonują mrówczą pracę, by taką bazę stworzyć, podając przy tym wyniki z rzadko spotykaną dokładnością. Jednak ta praca traci sens, gdy w obliczeniach pojawiają się poważne błędy.

Nauczyciel z Gdańska odkrywa poważne nieprawidłowości

W 2012 roku Krzysztof Horodecki - nauczyciel fizyki z Gdańska, analizując ranking maturalny "Perspektyw" za 2011 rok, zauważył, iż jest on tak skonstruowany, że traktuje uczniów piszących maturę na arkuszu innym niż standardowy tak, jakby dostali ze wszystkich przedmiotów zero punktów. Najczęściej są to uczniowie niedowidzący, piszący na tzw. arkuszu A4, który od standardowego różni się jedynie wielkością czcionki. Nie ma to wprawdzie najczęściej wielkiego wpływu na pozycję szkoły, gdyż uczniów takich nie ma zbyt wielu, ale sam fakt traktowania osób niepełnosprawnych w taki sposób budzi oburzenie.

Reklama
Reklama
Prawo karne
Prokurator krajowy o śledztwach ws. Ziobry, Romanowskiego i dywersji
Konsumenci
Nowy wyrok TSUE ws. frankowiczów. „Powinien mieć znaczenie dla tysięcy spraw”
Praca, Emerytury i renty
O tym zasiłku mało kto wie. Wypłaca go MOPS niezależnie od dochodu
Samorząd
Więcej czasu na plany ogólne w gminach. Bruksela idzie Polsce na rękę
Materiał Promocyjny
Jak producent okien dachowych wpisał się w polską gospodarkę
Nieruchomości
Co ze słupami na prywatnych działkach po wyroku TK? Prawnik wyjaśnia
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama