Warunkiem dopuszczenia do użytku szkolnego e-podręcznika będzie uzyskanie, oprócz wymaganych obecnie trzech pozytywnych opinii rzeczoznawców (dwóch merytoryczno-dydaktycznych i jednej językowej), jeszcze jednej z zakresu pedagogiki specjalnej.
Rzeczoznawca powinien sprawdzić, czy uczniowie z niepełnosprawnościami będą mogli odczytać materiały. Takie zmiany zawiera projekt rozporządzenia ministra edukacji narodowej w sprawie dopuszczania do użytku szkolnego podręczników.
Obecnie e-książki dla uczniów nie są dostosowane do potrzeb osób niewidomych, słabowidzących czy niesłyszących. Część podręczników, także tych papierowych, przez lata nie odpowiadała potrzebom dzieci z niektórymi rodzajami niepełnosprawności.
– W tym roku powstanie pierwszy migany podręcznik dla pierwszoklasistów i adaptacja podręcznika dla dzieci z afazją. Dobrze, że MEN wprowadza te zmiany – uważa Katarzyna Roszewska, koordynator projektu „Wszystko jasne".
Zgodnie z projektem rozporządzenia e-podręcznik powinien zawierać jednoznaczne i unikatowe tytuły oraz śródtytuły. Akapity tekstu muszą być wyraźnie od siebie oddzielone. W dobrym e-podręczniku czcionka może być powiększana bez zmiany układu treści. Materiały dźwiękowe powinny zawierać napisy dla niesłyszących. E-książka nie może zawierać elementów migoczących częściej niż trzy razy na sekundę.