MEN stawia więcej wymagań dla e-podręczników

Szkolne książki w postaci elektronicznej powinny być dostosowane do potrzeb niepełnosprawnych.

Publikacja: 05.06.2014 10:08

Warunkiem dopuszczenia do użytku szkolnego e-podręcznika będzie uzyskanie, oprócz wymaganych obecnie trzech pozytywnych opinii rzeczoznawców (dwóch merytoryczno-dydaktycznych i jednej językowej), jeszcze jednej z zakresu pedagogiki specjalnej.

Rzeczoznawca powinien sprawdzić, czy uczniowie z niepełnosprawnościami będą mogli odczytać materiały. Takie zmiany zawiera projekt rozporządzenia ministra edukacji narodowej w sprawie dopuszczania do użytku szkolnego podręczników.

Obecnie e-książki dla uczniów nie są dostosowane do potrzeb osób niewidomych, słabowidzących czy niesłyszących. Część podręczników, także tych papierowych, przez lata nie odpowiadała potrzebom dzieci z niektórymi rodzajami niepełnosprawności.

– W tym roku powstanie pierwszy migany podręcznik dla pierwszoklasistów i adaptacja podręcznika dla dzieci z afazją. Dobrze, że MEN wprowadza te zmiany – uważa Katarzyna Roszewska, koordynator projektu „Wszystko jasne".

Zgodnie z projektem rozporządzenia e-podręcznik powinien zawierać jednoznaczne i unikatowe tytuły oraz śródtytuły. Akapity tekstu muszą być wyraźnie od siebie oddzielone. W dobrym e-podręczniku czcionka może być powiększana bez zmiany układu treści. Materiały dźwiękowe powinny zawierać napisy dla niesłyszących. E-książka nie może zawierać elementów migoczących częściej niż trzy razy na sekundę.

Takie wymogi będą musiały spełnić wszystkie podręczniki w postaci elektronicznej, które zgodnie z wnioskiem wydawcy mają być dopuszczone do użytku szkolnego od 2015 r.  Zostanie też podniesiona do ?6 tys. zł (o 1,2 tys. zł) opłata wnoszona z wnioskiem.

Projekt nie zawiera przepisów regulujących dopuszczenie podręczników wspomagających edukację, tzw. pomocniczych do kształcenia specjalnego. Stanowią one bowiem materiały uzupełniające. MEN chce też odejść od dopuszczania do użytku szkolnego podręczników do zajęć z edukacji muzycznej, plastycznej i zajęć komputerowych do klas I–III. Kontroli nie będą także przechodzić podręczniki do przedmiotów uzupełniających – techniki w gimnazjum i ekonomii w szkole ponadgimnazjalnej. Zgodnie z zaleceniami MEN realizacja tych zajęć powinna mieć charakter praktyczny.

Podręczniki zamawiane przez ministerstwo w trybie art. 22c ustawy o systemie oświaty, czyli np. sławny darmowy podręcznik dla pierwszoklasistów, będą podlegać opiniowaniu przez rzeczoznawców dopiero od września 2015 r. Podręcznik, którego będą używać po wakacjach najmłodsi uczniowie, takiej procedurze nie będzie poddawany. Tak stanowi nowelizacja ustawy o systemie oświaty przyjęta przez Sejm 30 maja. Projektowane rozporządzenie będzie wykonywało upoważnienie w niej zawarte.

etap legislacyjny: konsultacje społeczne

Warunkiem dopuszczenia do użytku szkolnego e-podręcznika będzie uzyskanie, oprócz wymaganych obecnie trzech pozytywnych opinii rzeczoznawców (dwóch merytoryczno-dydaktycznych i jednej językowej), jeszcze jednej z zakresu pedagogiki specjalnej.

Rzeczoznawca powinien sprawdzić, czy uczniowie z niepełnosprawnościami będą mogli odczytać materiały. Takie zmiany zawiera projekt rozporządzenia ministra edukacji narodowej w sprawie dopuszczania do użytku szkolnego podręczników.

Pozostało 84% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów