Rzecznik walczy o klasy I-III maksymalnie do 25 uczniów

Rzecznik praw dziecka interweniuje w sprawie liczebności klas I-III na pierwszym etapie edukacji.

Publikacja: 13.12.2014 15:47

Rzecznik praw dziecka pisze do MEN ws. liczebności uczniów w oddziałach przedszkolnych i szkolnych

Rzecznik praw dziecka pisze do MEN ws. liczebności uczniów w oddziałach przedszkolnych i szkolnych

Foto: www.sxc.hu

Rzecznik Praw Dziecka Marek Michalak zwrócił się do Przewodniczącego Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży Sejmu RP VII kadencji w sprawie liczebności klas I-III na pierwszym etapie edukacji, z uwagi na planowane zmiany ustawy o systemie oświaty.

- Dostrzegam pilną potrzebę podjęcia — po raz kolejny — tematu zmiany przepisów w zakresie liczebności oddziałów klas I-III edukacji wczesnoszkolnej. Swoją opinię w tej sprawie przestawiałem już dwukrotnie ministrowi edukacji, ale moje stanowisko w tej kwestii, niestety, nie znalazło zrozumienia - podkreśla rzecznik. - Wierzę, że tym razem będzie inaczej i Sejm zagwarantuje dzieciom realizację ich prawa do nauki w warunkach umożliwiających pełnię harmonijnego rozwoju. Jest to tym istotniejsze, że problem dotyczy bardzo małych dzieci tj. w wieku 6-9 lat - dodaje.

Zgodnie z art. 61 ust. 3 ustawy z 30 sierpnia 2013 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz zmianie niektórych innych ustaw — zajęcia edukacyjne w klasach I-III szkoły podstawowej są prowadzone w oddziałach liczących nie więcej niż 25 uczniów.

Zdaniem rzecznika jest to dobre rozwiązanie.

- Publicznie złożona deklaracja o określeniu w roku szkolnym 2014/2015 liczebności klas pierwszych (a w kolejnych latach — drugich, trzecich, itd.) była mocnym argumentem w wielkiej społecznej dyskusji na temat obniżenia wieku szkolnego - przypomina rzecznik, który wspierał resort edukacji we wprowadzeniu tego rozwiązania.

- Opowiadając się za obniżeniem wieku szkolnego, podkreślałem jednak potrzebę dostosowania warunków edukacji do potrzeb małego dziecka - dodaj Marek Michalak.

W jego ocenie, wprowadzenie do ustawy o systemie oświaty proponowanych przez resort edukacji zmian dotyczących liczebności oddziałów stoi w sprzeczności z najlepiej pojętym dobrem dziecka.

Kierując się zasadą, że obowiązujące prawo powinno być spójne, jasne i zrozumiałe, a przede wszystkim biorąc pod uwagę dobro najmłodszych oraz konieczność zapewnienia im właściwych warunków nauki, wychowania i bezpieczeństwa rzecznik postuluje, aby utrzymany został w niezmienionej formie zapis art. 61 ust. 3 ww. ustawy.

Rzecznik Praw Dziecka Marek Michalak zwrócił się do Przewodniczącego Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży Sejmu RP VII kadencji w sprawie liczebności klas I-III na pierwszym etapie edukacji, z uwagi na planowane zmiany ustawy o systemie oświaty.

- Dostrzegam pilną potrzebę podjęcia — po raz kolejny — tematu zmiany przepisów w zakresie liczebności oddziałów klas I-III edukacji wczesnoszkolnej. Swoją opinię w tej sprawie przestawiałem już dwukrotnie ministrowi edukacji, ale moje stanowisko w tej kwestii, niestety, nie znalazło zrozumienia - podkreśla rzecznik. - Wierzę, że tym razem będzie inaczej i Sejm zagwarantuje dzieciom realizację ich prawa do nauki w warunkach umożliwiających pełnię harmonijnego rozwoju. Jest to tym istotniejsze, że problem dotyczy bardzo małych dzieci tj. w wieku 6-9 lat - dodaje.

Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów