Rzecznik walczy o klasy I-III maksymalnie do 25 uczniów

Rzecznik praw dziecka interweniuje w sprawie liczebności klas I-III na pierwszym etapie edukacji.

Publikacja: 13.12.2014 15:47

Rzecznik praw dziecka pisze do MEN ws. liczebności uczniów w oddziałach przedszkolnych i szkolnych

Rzecznik praw dziecka pisze do MEN ws. liczebności uczniów w oddziałach przedszkolnych i szkolnych

Foto: www.sxc.hu

Rzecznik Praw Dziecka Marek Michalak zwrócił się do Przewodniczącego Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży Sejmu RP VII kadencji w sprawie liczebności klas I-III na pierwszym etapie edukacji, z uwagi na planowane zmiany ustawy o systemie oświaty.

- Dostrzegam pilną potrzebę podjęcia — po raz kolejny — tematu zmiany przepisów w zakresie liczebności oddziałów klas I-III edukacji wczesnoszkolnej. Swoją opinię w tej sprawie przestawiałem już dwukrotnie ministrowi edukacji, ale moje stanowisko w tej kwestii, niestety, nie znalazło zrozumienia - podkreśla rzecznik. - Wierzę, że tym razem będzie inaczej i Sejm zagwarantuje dzieciom realizację ich prawa do nauki w warunkach umożliwiających pełnię harmonijnego rozwoju. Jest to tym istotniejsze, że problem dotyczy bardzo małych dzieci tj. w wieku 6-9 lat - dodaje.

Zgodnie z art. 61 ust. 3 ustawy z 30 sierpnia 2013 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz zmianie niektórych innych ustaw — zajęcia edukacyjne w klasach I-III szkoły podstawowej są prowadzone w oddziałach liczących nie więcej niż 25 uczniów.

Zdaniem rzecznika jest to dobre rozwiązanie.

- Publicznie złożona deklaracja o określeniu w roku szkolnym 2014/2015 liczebności klas pierwszych (a w kolejnych latach — drugich, trzecich, itd.) była mocnym argumentem w wielkiej społecznej dyskusji na temat obniżenia wieku szkolnego - przypomina rzecznik, który wspierał resort edukacji we wprowadzeniu tego rozwiązania.

- Opowiadając się za obniżeniem wieku szkolnego, podkreślałem jednak potrzebę dostosowania warunków edukacji do potrzeb małego dziecka - dodaj Marek Michalak.

W jego ocenie, wprowadzenie do ustawy o systemie oświaty proponowanych przez resort edukacji zmian dotyczących liczebności oddziałów stoi w sprzeczności z najlepiej pojętym dobrem dziecka.

Kierując się zasadą, że obowiązujące prawo powinno być spójne, jasne i zrozumiałe, a przede wszystkim biorąc pod uwagę dobro najmłodszych oraz konieczność zapewnienia im właściwych warunków nauki, wychowania i bezpieczeństwa rzecznik postuluje, aby utrzymany został w niezmienionej formie zapis art. 61 ust. 3 ww. ustawy.

Rzecznik Praw Dziecka Marek Michalak zwrócił się do Przewodniczącego Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży Sejmu RP VII kadencji w sprawie liczebności klas I-III na pierwszym etapie edukacji, z uwagi na planowane zmiany ustawy o systemie oświaty.

- Dostrzegam pilną potrzebę podjęcia — po raz kolejny — tematu zmiany przepisów w zakresie liczebności oddziałów klas I-III edukacji wczesnoszkolnej. Swoją opinię w tej sprawie przestawiałem już dwukrotnie ministrowi edukacji, ale moje stanowisko w tej kwestii, niestety, nie znalazło zrozumienia - podkreśla rzecznik. - Wierzę, że tym razem będzie inaczej i Sejm zagwarantuje dzieciom realizację ich prawa do nauki w warunkach umożliwiających pełnię harmonijnego rozwoju. Jest to tym istotniejsze, że problem dotyczy bardzo małych dzieci tj. w wieku 6-9 lat - dodaje.

Konsumenci
Paliwo będzie droższe o 50 groszy na litrze, rachunki za gaz o jedną czwartą
Praca, Emerytury i renty
Krem z filtrem, walizka i autoresponder – co o urlopie powinien wiedzieć pracownik
Podatki
Wykup samochodu z leasingu – skutki w PIT i VAT
Nieruchomości
Jak kwestionować niezgodne z prawem plany inwestycyjne sąsiada? Odpowiadamy
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Nieruchomości
Wywłaszczenia pod inwestycje infrastrukturalne. Jakie mamy prawa?