Sześciolatki: co decyduje o gotowości dziecka do nauki w szkole

O poziomie rozwoju dziecka decyduje szereg czynników, przede wszystkim wrodzone zdolności, talenty rodzicielskie, warunki, w jakich się wychowuje.

Publikacja: 12.03.2012 06:53

Dlatego dzieci różnią się między sobą zdolnościami, chęcią do nauki, sprawnością rozumowania, pamięcią, umiejętnością koncentracji uwag, zdolnościami społecznymi i interpersonalnymi.

Sześciolatek nadaje się do szkoły, gdy m.in.:

- interesuje się otaczającym go światem, potrafi powiedzieć, jak się nazywa, ile ma lat, gdzie mieszka, zna pory roku, dni tygodnia;

- posiada odpowiedni do wieku zasób słów, prawidłowo wymawia wszystkie głoski, swobodnie wypowiada się zdaniami, np. na temat swoich przeżyć lub oglądanego obrazka;

- słucha uważnie poleceń i rozumie ich treść;

- skupia uwagę na zadaniu;

- przestrzega reguł obowiązujących w społeczności dziecięcej oraz współdziała w zabawach i sytuacjach zadaniowych;

- zapamiętuje treść bajki, wiersza, potrafi odtworzyć je z pamięci;

- ma umiejętność klasyfikowania i szeregowania przedmiotów;

- potrafi wyobrazić sobie, co było wcześniej i co będzie później (zna pojęcia czasowe „wczoraj, jutro");

- posiada orientację w schemacie ciała i w przestrzeni (potrafi wskazać prawą, lewą rękę, rozumie treść poleceń „zaznacz w lewym górnym rogu", określa położenie przedmiotów „nad, pod, na");

- samodzielnie ubiera się, rozbiera, myje, korzysta z toalety;

- wykazuje inicjatywę, podejmuje próby poradzenia sobie z trudnością, jest zainteresowany osiągnięciem celu, stara się dokończyć pracę;

- dba o bezpieczeństwo własne i innych, bezpiecznie porusza się po drodze, rozumie, jak zachować się w sytuacji zagrożenia, wie, gdzie można otrzymać pomoc, i umie o nią poprosić;

- jest sprawny pod względem ruchowym i manualnym (łapie piłkę, buduje z drobnych klocków, lepi z plasteliny, poprawnie trzyma ołówek posługuje się nożyczkami);

- jest zainteresowany czytaniem, pisaniem i matematyką (interesuje się książkami, z uwagą słucha opowiadań, baśni, rozumie sens umownych znaków, zna i stosuje liczebniki porządkowe, dodaje i odejmuje konkretne przedmioty);

Jeżeli dziecko nie spełnia tych wymagań, a ponadto:

- w zabawie reaguje złością, gniewem, obraża się, odchodzi;

- często wybucha złością, płaczem, reaguje  impulsywnie;

- zachowuje się agresywnie w stosunku do innych dzieci; nie przestrzega reguł i zasad;

- okazuje lęk, niepokój, wycofuje się;

- stara się przebywać blisko nauczyciela w stopniu utrudniającym zabawę i naukę w grupie;

- unika sytuacji wymagających samodzielności;

- jego koncentracja jest chwiejna, bardzo podatna na rozproszenie;

– oznacza to, że nie osiągnęło jeszcze gotowości szkolnej i właściwą decyzją wydaje się pozostawienie go w przedszkolu. O sukcesie dziecka bowiem bardziej decyduje jego dojrzałość emocjonalna i społeczna niż posiadane umiejętności i wiadomości.

Źródło:  materiały przygotowane przez Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną w Tychach

Dlatego dzieci różnią się między sobą zdolnościami, chęcią do nauki, sprawnością rozumowania, pamięcią, umiejętnością koncentracji uwag, zdolnościami społecznymi i interpersonalnymi.

Sześciolatek nadaje się do szkoły, gdy m.in.:

Pozostało jeszcze 92% artykułu
Dobra osobiste
Dariusz Pluta: Proces wyborczy Nawrocki-Onet byłby niewydolny
Materiał Promocyjny
VI Krajowe Dni Pola Bratoszewice 2025
Spadki i darowizny
Co decyduje o zaliczeniu darowizny do schedy spadkowej? Ważne orzeczenie SN
Praca, Emerytury i renty
Zwolniona za uderzenie podwładnego w miejsca intymne, dostała odszkodowanie
Dobra osobiste
Profesor UJ: Sprawę Karola Nawrockiego należy zbadać jak najszybciej
Materiał Promocyjny
Cyberprzestępczy biznes coraz bardziej profesjonalny. Jak ochronić firmę
Nieruchomości
Część wywłaszczonych pod drogi ma szansę na więcej odszkodowania
Materiał Promocyjny
Pogodny dzień. Wiatr we włosach. Dookoła woda po horyzont