Reklama

Sześciolatki: co decyduje o gotowości dziecka do nauki w szkole

O poziomie rozwoju dziecka decyduje szereg czynników, przede wszystkim wrodzone zdolności, talenty rodzicielskie, warunki, w jakich się wychowuje.

Publikacja: 12.03.2012 06:53

Dlatego dzieci różnią się między sobą zdolnościami, chęcią do nauki, sprawnością rozumowania, pamięcią, umiejętnością koncentracji uwag, zdolnościami społecznymi i interpersonalnymi.

Sześciolatek nadaje się do szkoły, gdy m.in.:

- interesuje się otaczającym go światem, potrafi powiedzieć, jak się nazywa, ile ma lat, gdzie mieszka, zna pory roku, dni tygodnia;

- posiada odpowiedni do wieku zasób słów, prawidłowo wymawia wszystkie głoski, swobodnie wypowiada się zdaniami, np. na temat swoich przeżyć lub oglądanego obrazka;

- słucha uważnie poleceń i rozumie ich treść;

Reklama
Reklama

- skupia uwagę na zadaniu;

- przestrzega reguł obowiązujących w społeczności dziecięcej oraz współdziała w zabawach i sytuacjach zadaniowych;

- zapamiętuje treść bajki, wiersza, potrafi odtworzyć je z pamięci;

- ma umiejętność klasyfikowania i szeregowania przedmiotów;

- potrafi wyobrazić sobie, co było wcześniej i co będzie później (zna pojęcia czasowe „wczoraj, jutro");

- posiada orientację w schemacie ciała i w przestrzeni (potrafi wskazać prawą, lewą rękę, rozumie treść poleceń „zaznacz w lewym górnym rogu", określa położenie przedmiotów „nad, pod, na");

Reklama
Reklama

- samodzielnie ubiera się, rozbiera, myje, korzysta z toalety;

- wykazuje inicjatywę, podejmuje próby poradzenia sobie z trudnością, jest zainteresowany osiągnięciem celu, stara się dokończyć pracę;

- dba o bezpieczeństwo własne i innych, bezpiecznie porusza się po drodze, rozumie, jak zachować się w sytuacji zagrożenia, wie, gdzie można otrzymać pomoc, i umie o nią poprosić;

- jest sprawny pod względem ruchowym i manualnym (łapie piłkę, buduje z drobnych klocków, lepi z plasteliny, poprawnie trzyma ołówek posługuje się nożyczkami);

- jest zainteresowany czytaniem, pisaniem i matematyką (interesuje się książkami, z uwagą słucha opowiadań, baśni, rozumie sens umownych znaków, zna i stosuje liczebniki porządkowe, dodaje i odejmuje konkretne przedmioty);

Jeżeli dziecko nie spełnia tych wymagań, a ponadto:

Reklama
Reklama

- w zabawie reaguje złością, gniewem, obraża się, odchodzi;

- często wybucha złością, płaczem, reaguje  impulsywnie;

- zachowuje się agresywnie w stosunku do innych dzieci; nie przestrzega reguł i zasad;

- okazuje lęk, niepokój, wycofuje się;

- stara się przebywać blisko nauczyciela w stopniu utrudniającym zabawę i naukę w grupie;

Reklama
Reklama

- unika sytuacji wymagających samodzielności;

- jego koncentracja jest chwiejna, bardzo podatna na rozproszenie;

– oznacza to, że nie osiągnęło jeszcze gotowości szkolnej i właściwą decyzją wydaje się pozostawienie go w przedszkolu. O sukcesie dziecka bowiem bardziej decyduje jego dojrzałość emocjonalna i społeczna niż posiadane umiejętności i wiadomości.

Źródło:  materiały przygotowane przez Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną w Tychach

Sądy i trybunały
Czy Trybunał Konstytucyjny będzie sam publikował swoje wyroki? Próba odblokowania TK
Sądy i trybunały
„Rażące nadużycie władzy”. KRS stanowczo o działaniach ministra Waldemara Żurka
Konsumenci
Ustawa frankowa obejmie także roszczenia wynikające z pożyczek
Prawo karne
Afera KPO. Zawiadomienie do prokuratury przeciwko Donaldowi Tuskowi
Oświata i nauczyciele
Nauczyciel podniósł głos na nieposłusznych uczniów. Sprawa skończyła się w sądzie
Materiał Promocyjny
Nie tylko okna. VELUX Polska inwestuje w ludzi, wspólnotę i przyszłość
Reklama
Reklama