Reklama

Sześciolatki: co decyduje o gotowości dziecka do nauki w szkole

O poziomie rozwoju dziecka decyduje szereg czynników, przede wszystkim wrodzone zdolności, talenty rodzicielskie, warunki, w jakich się wychowuje.

Publikacja: 12.03.2012 06:53

Dlatego dzieci różnią się między sobą zdolnościami, chęcią do nauki, sprawnością rozumowania, pamięcią, umiejętnością koncentracji uwag, zdolnościami społecznymi i interpersonalnymi.

Sześciolatek nadaje się do szkoły, gdy m.in.:

- interesuje się otaczającym go światem, potrafi powiedzieć, jak się nazywa, ile ma lat, gdzie mieszka, zna pory roku, dni tygodnia;

- posiada odpowiedni do wieku zasób słów, prawidłowo wymawia wszystkie głoski, swobodnie wypowiada się zdaniami, np. na temat swoich przeżyć lub oglądanego obrazka;

- słucha uważnie poleceń i rozumie ich treść;

Reklama
Reklama

- skupia uwagę na zadaniu;

- przestrzega reguł obowiązujących w społeczności dziecięcej oraz współdziała w zabawach i sytuacjach zadaniowych;

- zapamiętuje treść bajki, wiersza, potrafi odtworzyć je z pamięci;

- ma umiejętność klasyfikowania i szeregowania przedmiotów;

- potrafi wyobrazić sobie, co było wcześniej i co będzie później (zna pojęcia czasowe „wczoraj, jutro");

- posiada orientację w schemacie ciała i w przestrzeni (potrafi wskazać prawą, lewą rękę, rozumie treść poleceń „zaznacz w lewym górnym rogu", określa położenie przedmiotów „nad, pod, na");

Reklama
Reklama

- samodzielnie ubiera się, rozbiera, myje, korzysta z toalety;

- wykazuje inicjatywę, podejmuje próby poradzenia sobie z trudnością, jest zainteresowany osiągnięciem celu, stara się dokończyć pracę;

- dba o bezpieczeństwo własne i innych, bezpiecznie porusza się po drodze, rozumie, jak zachować się w sytuacji zagrożenia, wie, gdzie można otrzymać pomoc, i umie o nią poprosić;

- jest sprawny pod względem ruchowym i manualnym (łapie piłkę, buduje z drobnych klocków, lepi z plasteliny, poprawnie trzyma ołówek posługuje się nożyczkami);

- jest zainteresowany czytaniem, pisaniem i matematyką (interesuje się książkami, z uwagą słucha opowiadań, baśni, rozumie sens umownych znaków, zna i stosuje liczebniki porządkowe, dodaje i odejmuje konkretne przedmioty);

Jeżeli dziecko nie spełnia tych wymagań, a ponadto:

Reklama
Reklama

- w zabawie reaguje złością, gniewem, obraża się, odchodzi;

- często wybucha złością, płaczem, reaguje  impulsywnie;

- zachowuje się agresywnie w stosunku do innych dzieci; nie przestrzega reguł i zasad;

- okazuje lęk, niepokój, wycofuje się;

- stara się przebywać blisko nauczyciela w stopniu utrudniającym zabawę i naukę w grupie;

Reklama
Reklama

- unika sytuacji wymagających samodzielności;

- jego koncentracja jest chwiejna, bardzo podatna na rozproszenie;

– oznacza to, że nie osiągnęło jeszcze gotowości szkolnej i właściwą decyzją wydaje się pozostawienie go w przedszkolu. O sukcesie dziecka bowiem bardziej decyduje jego dojrzałość emocjonalna i społeczna niż posiadane umiejętności i wiadomości.

Źródło:  materiały przygotowane przez Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną w Tychach

Prawo karne
Prokurator krajowy o śledztwach ws. Ziobry, Romanowskiego i dywersji
Konsumenci
Nowy wyrok TSUE ws. frankowiczów. „Powinien mieć znaczenie dla tysięcy spraw”
Nieruchomości
To już pewne: dziedziczenia nieruchomości z prostszymi formalnościami
Praca, Emerytury i renty
O tym zasiłku mało kto wie. Wypłaca go MOPS niezależnie od dochodu
Nieruchomości
Co ze słupami na prywatnych działkach po wyroku TK? Prawnik wyjaśnia
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama