Film o wypadku na S8 okiem adwokata

Prócz nagrania niezwykle pomocne będą zeznania kierowcy ciężarówki – ocenia mec. Jerzy Naumann.

Publikacja: 24.04.2022 20:08

prof. Małgorzata Gersdorf

prof. Małgorzata Gersdorf

Foto: PAP/Tomasz Gzell

Oglądał pan filmik o wypadku na S8, w którym zginął motocyklista, i przejeżdżającym samochodzie prowadzonym przez byłego prezesa TK Bohdana Zdziennickiego? Jechała w nim jego żona była prezes SN Małgorzata Gersdorf. Swego czasu prowadził pan wiele spraw o wypadki drogowe. Co pan widzi na tym filmie?

Pojazd z zamontowaną kamerą włącza się do ruchu, jadąc pasem rozbiegowym z prawej strony. Ze strony lewej pojawia się SUV, który jedzie lewym pasem drogi dwupasmowej i po osiągnięciu wysokości pojazdu włączającego się do ruchu zaczyna zjeżdżać na prawy pas. Prawdopodobnie kierowca SUV-a zastosował manewr uprzejmościowy. Widząc włączający się na pasie rozbiegowym do ruchu pojazd, zjechał na lewy pas. Ten dobry zwyczaj przyszedł do nas z Wielkiej Brytanii i coraz więcej kierowców tak postępuje. W czasie gdy SUV jest już mniej więcej jedną trzecią swej szerokości na prawym pasie, widać, jak pasem lewym nadjeżdża motocyklista, uderzając w barierę ochronną, przewraca się, a części motocykla suną przez kilkadziesiąt metrów po jezdni, w kierunku, w którym porusza się SUV. Na filmie utrwalony zostaje moment kolizji motocyklisty z barierą. Szczątki motocykla sunące po jezdni nie „przeganiają” SUV-a ani też na filmie nie widać, aby uderzyły w tył lub w bok tego pojazdu.

Teraz wkroczą biegli. Co będą badać?

Najważniejszą kwestią będzie określenie prędkości, z jaką poruszał się motocyklista, oraz rekonstrukcja jego techniki jazdy. Pomocne tu będą nie tylko ślady ewentualnego hamowania oraz miejsce pierwszego kontaktu z barierą ochronną, ale także np. analiza odległości i szybkości przemieszczenia się szczątków motocykla. Nagranie daje wstępną podstawę do przyjęcia, że prędkość jazdy motocyklisty była znaczna. Gdy chodzi o prędkość SUV-a, można wstępnie przyjąć, że poruszał się z prędkością dozwoloną na tym odcinku, chociaż dokładne wyliczenia dopiero ustalą biegli. Oprócz nagrania niezwykle pomocne będą tu z pewnością zeznania kierowcy pojazdu, na którym zamontowana była kamera.

Czytaj więcej

Wojciech Tumidalski: Adwokat dla Małgorzaty Gersdorf

Czy kierowca i/lub pasażer SUV-a mogli nie zauważyć, że za ich pojazdem doszło do wypadku motocyklisty?

Decydujące będą tu zeznania osób jadących SUV-em, ponieważ nie sposób im „wmówić”, że widzieli coś, czego nie widzieli – lub odwrotnie. Bezpiecznie jadący kierowca przede wszystkim ma obowiązek koncentrować się na obserwacji drogi przed pojazdem. Obowiązek kontrolowania sytuacji drogowej za pojazdem oraz w jego otoczeniu bocznym pojawia się, gdy kierowca zamierza: wyprzedzić inny pojazd, ominąć przeszkodę, zatrzymać się, gwałtownie przyhamować itd.

Wielu kierowców rutynowo co pewien czas kontroluje sytuację, patrząc w lusterka, nawet bez zamiaru wykonania wyliczonych manewrów.

Obowiązku w tym zakresie prawo drogowe nie przewiduje. Gdy na przykład kierowca zajęty jest rozmową z pasażerami, co jest całkowicie dozwolone, jego uwaga jest w pewnym stopniu skupiona na konwersacji i siłą rzeczy rzadziej kontroluje w lusterkach sytuację za i wokół własnego pojazdu; nie jest to w żadnym razie powód do czynienia zarzutu niezachowania ostrożności.

Czytaj więcej

Nie wytykać prof. Gersdorf, że mówi o ważnych wydarzeniach

Oglądał pan filmik o wypadku na S8, w którym zginął motocyklista, i przejeżdżającym samochodzie prowadzonym przez byłego prezesa TK Bohdana Zdziennickiego? Jechała w nim jego żona była prezes SN Małgorzata Gersdorf. Swego czasu prowadził pan wiele spraw o wypadki drogowe. Co pan widzi na tym filmie?

Pojazd z zamontowaną kamerą włącza się do ruchu, jadąc pasem rozbiegowym z prawej strony. Ze strony lewej pojawia się SUV, który jedzie lewym pasem drogi dwupasmowej i po osiągnięciu wysokości pojazdu włączającego się do ruchu zaczyna zjeżdżać na prawy pas. Prawdopodobnie kierowca SUV-a zastosował manewr uprzejmościowy. Widząc włączający się na pasie rozbiegowym do ruchu pojazd, zjechał na lewy pas. Ten dobry zwyczaj przyszedł do nas z Wielkiej Brytanii i coraz więcej kierowców tak postępuje. W czasie gdy SUV jest już mniej więcej jedną trzecią swej szerokości na prawym pasie, widać, jak pasem lewym nadjeżdża motocyklista, uderzając w barierę ochronną, przewraca się, a części motocykla suną przez kilkadziesiąt metrów po jezdni, w kierunku, w którym porusza się SUV. Na filmie utrwalony zostaje moment kolizji motocyklisty z barierą. Szczątki motocykla sunące po jezdni nie „przeganiają” SUV-a ani też na filmie nie widać, aby uderzyły w tył lub w bok tego pojazdu.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Prawo karne
PiS zaostrza przepisy - dożywocie i kary dla 14-latków. Kontrowersji jest więcej
Materiał Promocyjny
Podróżuj ekologicznie! Program Fundusze Europejskie dla zrównoważonej mobilności
Prawo karne
Porzucił w lesie kota z cewnikiem i wenflonem. Jest wyrok
Prawo drogowe
Nowe fakty ws. wypadku na A1. Będą zarzuty dla kierowcy BMW
Prawo drogowe
Egzaminacyjna turystyka ma się dobrze. Gdzie najłatwiej zdać na prawo jazdy
Materiał Promocyjny
„Skoro wiemy, że damy radę, to zróbmy to”. Oto ludzie, którzy tworzą Izerę
Prawo dla Ciebie
Jak oddać głos w wyborach do Sejmu i Senatu oraz w referendum. Objaśniamy
Konsumenci
Wyłom czy eksces Sądu Najwyższego? Korzystny dla banku wyrok ws. frankowej