Film o wypadku na S8 okiem adwokata

Prócz nagrania niezwykle pomocne będą zeznania kierowcy ciężarówki – ocenia mec. Jerzy Naumann.

Publikacja: 24.04.2022 20:08

prof. Małgorzata Gersdorf

prof. Małgorzata Gersdorf

Foto: PAP/Tomasz Gzell

Oglądał pan filmik o wypadku na S8, w którym zginął motocyklista, i przejeżdżającym samochodzie prowadzonym przez byłego prezesa TK Bohdana Zdziennickiego? Jechała w nim jego żona była prezes SN Małgorzata Gersdorf. Swego czasu prowadził pan wiele spraw o wypadki drogowe. Co pan widzi na tym filmie?

Pojazd z zamontowaną kamerą włącza się do ruchu, jadąc pasem rozbiegowym z prawej strony. Ze strony lewej pojawia się SUV, który jedzie lewym pasem drogi dwupasmowej i po osiągnięciu wysokości pojazdu włączającego się do ruchu zaczyna zjeżdżać na prawy pas. Prawdopodobnie kierowca SUV-a zastosował manewr uprzejmościowy. Widząc włączający się na pasie rozbiegowym do ruchu pojazd, zjechał na lewy pas. Ten dobry zwyczaj przyszedł do nas z Wielkiej Brytanii i coraz więcej kierowców tak postępuje. W czasie gdy SUV jest już mniej więcej jedną trzecią swej szerokości na prawym pasie, widać, jak pasem lewym nadjeżdża motocyklista, uderzając w barierę ochronną, przewraca się, a części motocykla suną przez kilkadziesiąt metrów po jezdni, w kierunku, w którym porusza się SUV. Na filmie utrwalony zostaje moment kolizji motocyklisty z barierą. Szczątki motocykla sunące po jezdni nie „przeganiają” SUV-a ani też na filmie nie widać, aby uderzyły w tył lub w bok tego pojazdu.

Teraz wkroczą biegli. Co będą badać?

Najważniejszą kwestią będzie określenie prędkości, z jaką poruszał się motocyklista, oraz rekonstrukcja jego techniki jazdy. Pomocne tu będą nie tylko ślady ewentualnego hamowania oraz miejsce pierwszego kontaktu z barierą ochronną, ale także np. analiza odległości i szybkości przemieszczenia się szczątków motocykla. Nagranie daje wstępną podstawę do przyjęcia, że prędkość jazdy motocyklisty była znaczna. Gdy chodzi o prędkość SUV-a, można wstępnie przyjąć, że poruszał się z prędkością dozwoloną na tym odcinku, chociaż dokładne wyliczenia dopiero ustalą biegli. Oprócz nagrania niezwykle pomocne będą tu z pewnością zeznania kierowcy pojazdu, na którym zamontowana była kamera.

Czytaj więcej

Wojciech Tumidalski: Adwokat dla Małgorzaty Gersdorf

Czy kierowca i/lub pasażer SUV-a mogli nie zauważyć, że za ich pojazdem doszło do wypadku motocyklisty?

Decydujące będą tu zeznania osób jadących SUV-em, ponieważ nie sposób im „wmówić”, że widzieli coś, czego nie widzieli – lub odwrotnie. Bezpiecznie jadący kierowca przede wszystkim ma obowiązek koncentrować się na obserwacji drogi przed pojazdem. Obowiązek kontrolowania sytuacji drogowej za pojazdem oraz w jego otoczeniu bocznym pojawia się, gdy kierowca zamierza: wyprzedzić inny pojazd, ominąć przeszkodę, zatrzymać się, gwałtownie przyhamować itd.

Wielu kierowców rutynowo co pewien czas kontroluje sytuację, patrząc w lusterka, nawet bez zamiaru wykonania wyliczonych manewrów.

Obowiązku w tym zakresie prawo drogowe nie przewiduje. Gdy na przykład kierowca zajęty jest rozmową z pasażerami, co jest całkowicie dozwolone, jego uwaga jest w pewnym stopniu skupiona na konwersacji i siłą rzeczy rzadziej kontroluje w lusterkach sytuację za i wokół własnego pojazdu; nie jest to w żadnym razie powód do czynienia zarzutu niezachowania ostrożności.

Czytaj więcej

Nie wytykać prof. Gersdorf, że mówi o ważnych wydarzeniach

Oglądał pan filmik o wypadku na S8, w którym zginął motocyklista, i przejeżdżającym samochodzie prowadzonym przez byłego prezesa TK Bohdana Zdziennickiego? Jechała w nim jego żona była prezes SN Małgorzata Gersdorf. Swego czasu prowadził pan wiele spraw o wypadki drogowe. Co pan widzi na tym filmie?

Pojazd z zamontowaną kamerą włącza się do ruchu, jadąc pasem rozbiegowym z prawej strony. Ze strony lewej pojawia się SUV, który jedzie lewym pasem drogi dwupasmowej i po osiągnięciu wysokości pojazdu włączającego się do ruchu zaczyna zjeżdżać na prawy pas. Prawdopodobnie kierowca SUV-a zastosował manewr uprzejmościowy. Widząc włączający się na pasie rozbiegowym do ruchu pojazd, zjechał na lewy pas. Ten dobry zwyczaj przyszedł do nas z Wielkiej Brytanii i coraz więcej kierowców tak postępuje. W czasie gdy SUV jest już mniej więcej jedną trzecią swej szerokości na prawym pasie, widać, jak pasem lewym nadjeżdża motocyklista, uderzając w barierę ochronną, przewraca się, a części motocykla suną przez kilkadziesiąt metrów po jezdni, w kierunku, w którym porusza się SUV. Na filmie utrwalony zostaje moment kolizji motocyklisty z barierą. Szczątki motocykla sunące po jezdni nie „przeganiają” SUV-a ani też na filmie nie widać, aby uderzyły w tył lub w bok tego pojazdu.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Konsumenci
Sąd Najwyższy orzekł w sprawie frankowiczów. Eksperci komentują
Prawo dla Ciebie
TSUE nakłada karę na Polskę. Nie pomogły argumenty o uchodźcach z Ukrainy
Praca, Emerytury i renty
Niepokojące zjawisko w Polsce: renciści coraz młodsi
Prawo karne
CBA zatrzymało znanego adwokata. Za rządów PiS reprezentował Polskę
Aplikacje i egzaminy
Postulski: Nigdy nie zrezygnowałem z bycia dyrektorem KSSiP