Kariera w domu mediowym - jak dostać się na staż?

Wielu marzy o karierze w domu mediowym. Zarobki w porównaniu do innych zawodów w branży są tam wyższe - to ciągle rynek pracownika. Na czym polega ta praca i jak ją dostać?

Publikacja: 10.05.2012 14:10

Mediaplanner

Mediaplanner

Foto: Fotorzepa, BS Bartek Sadowski

Planowanie i zakup mediów, analiza skuteczności kampanii – to jedne z wielu obowiązków pracownika domu mediowego. Nie ma studiów, które dawałby wiedzę praktyczną i teoretyczną w tym zakresie – nie ma innej drogi, jak zdobywanie jej poprzez doświadczenie. Jako, że brakuje osób z odpowiednim przygotowaniem do tego zawodu, doświadczeni specjaliści mogą przebierać w ofertach pracy. Najlepsi studenci i absolwenci mogą zaś liczyć na płatne staże.

Kariera w domu mediowym otwiera wiele dróg zawodowych. Osoba z takim doświadczeniem powinna znakomicie sprawdzić się w działach marketingu, zwłaszcza, że będzie miała rozbudowane umiejętności analityczne. Również powinna odnaleźć się w lustrzanych działach w mediach – w telewizji, radiu, Internecie, prasie czy outdoorze.

Dom mediowy, czyli co?

VideoAd rozwijany, billboard, box śródtekstowy, double billboard, navibox, halfpage, triple billboard, wideboard, double wideboard, toplayer, slider, portret, expand corner, floor AD, brandmark, scroller, e-spot, xhtml/dhtml, screening, czyli zsynchronizowany billboard, double billboard wraz z tapetą  - to internetowy elementarz mediaplannera.

Domy mediowe wywodzą się z agencji reklamowych, które kreowały treść reklam, a następnie - w ramach organizacji kampanii - kupowały powierzchnie reklamowe w mediach. Jednak z biegiem czasu zakup powierzchni reklamowych stał się coraz bardziej skomplikowanym procesem ze względu na rozwój mediów internetowych i nowych form przekazu. Skutkiem było powstawanie w agencjach reklamowych całych działów planowania zakupu mediów, które z czasem zaczęły sprzedawać swoje usługi na wolnym rynku, a później - działać samodzielnie.

Duże domy mediowe nie walczą - jak za czasów raczkowania reklamy w Polsce - o jeden projekt, lecz o całe kampanie, a najlepiej roczne lub kilkuletnie budżety wielkich korporacji o bogatym portfolio produktów. W przypadku sieciowych domów mediowych w grę wchodzą również przetargi globalne, dotyczące obsługi danego klienta przez dany dom mediowy na rynkach całego świata.

Pracownicy domów mediowych pośredniczą między reklamodawcami a wydawcami i realizują budżety reklamowe poprzez zakup powierzchni w portalach internetowych, mediach społecznościowych, prasie, telewizji, radiu czy na billboardach. Bardzo ważną częścią ich działalności są również analizy i doradztwo. Dzięki wyspecjalizowanym narzędziom badawczym są w stanie stwierdzić, jak najlepiej wydać pieniądze w danej kampanii – w jakich mediach umieścić reklamy i jak zoptymalizować wydatki w relacji do pożądanej częstotliwość reklam, a także mierzyć wyniki kampanii.

Każdy kiedyś zaczyna, czyli staż w domu mediowym

Domy mediowe – szczególnie w obliczu małej ilości specjalistów na rynku – poszukują talentów wśród studentów i absolwentów.

Idealny kandydat? Osoba ambitna, a więc gotowa do ciągłej pracy nad nowymi umiejętnościami, lubiąca się uczyć, kreatywna. Wymagane jest wykształcenie wyższe (lub studia na ukończeniu), raczej z kierunków takich, jak marketing, zarządzanie, socjologia, ale też z kierunków ścisłych. Bardzo ważna jest dobra znajomość języka angielskiego, zdolności myślenia analitycznego, strategicznego i oczywiście zainteresowanie mediami. Niezbędna jest też biegłość w liczeniu oraz znajomość PowerPointa i Excela. Bardzo przydają się umiejętności negocjacyjne. Na korzyść osób bez doświadczenia działa również udokumentowana aktywność w samorządach, kołach naukowych projektach badawczych i innych formach aktywności, świadczących o przebojowości, szerokich horyzontach i zdolnościach pracy zespołowej.

Sposobem na pozyskanie najlepszych kandydatów jest organizacja programów stażowych przez czołowe domy mediowe. Od trzech lat ZenithOptimedia Group organizuje „Szkołę Mediów", trzymiesięczny program stażowy, który zaczyna się od dwutygodniowego szkolenia wprowadzającego praktykantów w świat mediów. Następnie staż obejmuje zadania indywidualne i zespołowe związane z projektami dla aktualnych klientów.

Staż jest płatny, więc dostają się na niego tylko najlepsi. - Wysoko stawiamy poprzeczkę, ale dzięki temu pracują z nami wspaniali, młodzi ludzie, dla których obowiązki zawodowe są pasją i przyjemnością. Z niecierpliwością czekam na efekty trzeciej edycji! – mówi Monika Bronowska, Prezes ZenithOptimedia Group.

Trwa rekrutacja do trzeciej edycji „Szkoły Mediów" ZenithOptimedia Group

Termin składania aplikacji mija 15 maja 2012 r. Zgłoszenia studentów 4 i 5 roku oraz absolwentów są przyjmowane za pośrednictwem strony: www.szkolamediow.pl.

Planowanie i zakup mediów, analiza skuteczności kampanii – to jedne z wielu obowiązków pracownika domu mediowego. Nie ma studiów, które dawałby wiedzę praktyczną i teoretyczną w tym zakresie – nie ma innej drogi, jak zdobywanie jej poprzez doświadczenie. Jako, że brakuje osób z odpowiednim przygotowaniem do tego zawodu, doświadczeni specjaliści mogą przebierać w ofertach pracy. Najlepsi studenci i absolwenci mogą zaś liczyć na płatne staże.

Pozostało 90% artykułu
Praca
Firmowy Mikołaj częściej zaprosi pracowników na świąteczną imprezę
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Praca
AI ułatwi pracę menedżera i przyspieszy karierę juniora
Praca
Przybywa doświadczonych specjalistów wśród freelancerów
Praca
Europejski kraj podnosi wiek emerytalny. Zmiany już od 1 stycznia 2025
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Praca
Kobieta pracująca żadnej pracy się nie boi!