Dane te przytoczył Dariusz Gobis z Pomorskiej Izby Rzemieślniczej Małych i Średnich Przedsiębiorstw. - Dyplom czeladniczy, dyplom mistrzowski zdobyty we wszystkich tych zawodach jest rękojmią dobrze, profesjonalnie wykonanej usługi - podkreślił Gobis. Zaznaczył, że przystępujący do egzaminów rzemieślniczych muszą się wykazać wysokim poziomem wiedzy i umiejętności. Podkreślił, że wśród zawodów rzemieślniczych są takie, do których nie przygotowują żadne szkoły, np. gorseciarka, zdun, brukarz, wulkanizator, parkieciarz.

Organizowanie i przeprowadzanie egzaminów, a także uznawanie kwalifikacji zawodowych zdobytych tą drogą regulują m.in. ustawa o rzemiośle i rozporządzenie ministra edukacji. Egzaminy rzemieślnicze składają się z dwóch części: praktycznej i teoretycznej, oba zadawane są przed komisjami powoływanymi przez izby rzemieślnicze. - Zadania na egzaminie praktycznym niczym nie różnią prac, jakie, na co dzień wykonywane są w zakładzie rzemieślniczym. Sam egzamin jest przeprowadzany w zakładzie, a standard wykonania zadania nie może odbiegać od standardu wykonania usługi płatnej - zaznaczył Gobis.

Według niego o tym, jak pożądane są dyplomy rzemieślnicze na rynku pracy i to nie tylko polskim, świadczy fakt, że w ubiegłym roku około 1500 osób wystąpiło o legalizację swoich dyplomów rzemieślniczych umożliwiającą podjęcie pracy w zawodzie za granicą. - Wiemy od policji, że dyplomy rzemieślnicze, obok dowodów osobistych, są jednymi z najczęściej podrabianych dokumentów - dodał.

Z raportu przygotowanego przez Instytut Badań Edukacyjnych i Coffey International Development wynika, że w Polsce nie ma jednego spójnego modelu walidacji kompetencji zawodowych, czyli potwierdzenie spełnienia wymagań przez dostarczenie obiektywnego dowodu. Zamiast systemu funkcjonuje szereg praktyk i inicjatyw. Część z nich - tak jak egzaminy rzemieślnicze - uregulowana jest prawnie, a część ma charakter inicjatyw oddolnych.

Badania wykazały także, że istniejące w Polsce możliwości walidacji kompetencji są najlepiej rozwinięte właśnie w przypadku zawodów, do których przygotowują szkoły prowadzące kształcenie zawodowe, czy też związane z rzemiosłem; najwięcej przedsięwzięć skierowanych jest do osób reprezentujących branże budowlaną, gastronomiczną, hotelarską oraz mechaniczną.