Informatyku, ucz się języków i pracy w zespole

Choć specjalistom IT nie grozi bezrobocie, to pracodawcy coraz częściej oczekują od nich tzw. miękkich umiejętności.

Publikacja: 06.11.2013 15:00

Informatyku, ucz się języków i pracy w zespole

Foto: Fotorzepa, Grzegorz Zawisza

 

Oczekiwania  pracodawców często trafiają w próżnię. Potwierdza to choćby niedawna analiza agencji doradztwa personalnego Experis, która specjalizuje  się w rekrutacji w  IT, inżynierii oraz finansach.

Zaledwie co piąty ze specjalistów IT ma swoje konto na którymś z profesjonalnych serwisów społecznościowych,  a tylko trzech na dziesięciu korzysta z jakichś form kontaktu z pracodawcami. Zdecydowana większość, bo 70 proc., pozostaje pasywna zawodowo – oceniają konsultanci Experis.

Bariera w karierze

Niechęć do komunikacji to bariera zarówno dla wielu pracodawców, którzy mają małe szanse na dotarcie do wielu specjalistów IT, jak też dla samych informatyków, którzy zamykają przed sobą drogę do ciekawych  i dobrze płatnych ofert pracy. – Rynek pracy w sektorze IT jest bardzo zróżnicowany i wbrew ogólnej opinii nie każdy reprezentant grupy zawodowej z tej branży jest kandydatem rozchwytywanym przez pracodawców – podkreśla Michał Kapinos, menedżer w Experis.

Co prawda  z danych portalu Pracuj.pl, wynika,że ofert zatrudnienia dla informatyków nie brakuje. Rekrutują ich nie tylko spółki informatyczne, lecz także szybko rozwijające się zagraniczne centra usług biznesowych. Wiele z nich specjalizuje się w IT.

Nic dziwnego, skoro – jak podkreśla Wojciech Mach, dyrektor zarządzający spółki Luxoft Poland, która zatrudnia już 350 programistów –  polscy informatycy są bardzo cenieni na świecie m.in. ze względu na wysoką jakość technologicznego przygotowania, myślenia algorytmicznego.

Zadanie dla uczelni

Szef Luxoft Polska chwali  coraz lepszy poziom edukacji IT na polskich uczelniach. Zaznacza jednak, że program studiów jest w wielu wypadkach niedostosowany do realnych potrzeb biznesu. – Na  uczelniach zbyt często rozwiązuje się teoretyczne, oderwane od rzeczywistości zadania, podczas gdy dla przyszłych informatyków kluczową rolę powinna odgrywać praktyka– dodaje Wojciech Mach.

Zdaniem Michała Grabarza, dyrektora ds. usług IT w Infosys BPO Europe, już w trakcie  studiów informatycznych przydałoby się pewne ukierunkowanie zawodowe. Na razie  większość  absolwentów kończy uczelnię z bardzo szeroką wiedzą ogólną.

Jak ocenia Michał Grabarz,   warto by studenci informatyki mieli  np. praktyczne zajęcia z projektowania i wykonywania testów oprogramowania. Na rynku jest duży popyt na takie umiejętności, a specjalistów brakuje. (Ten przedmiot będzie wkrótce nauczany na Politechnice Łódzkiej, do czego przyczyniły się firmy tworzące ICT Klaster Polska Centralna, w tym Infosys). Inną z cenionych praktycznych umiejętności jest wdrażanie systemu, np. SAP. To pozwala informatykom zdobyć szersze, mniej technologiczne spojrzenie na IT.

– Prowadząc projekty rekrutacyjne, często spotykamy się z kandydatami, którzy posiadają świetne kompetencje techniczne wymagane przez klienta. Natomiast coraz częściej biznes oczekuje również kompetencji miękkich, takich jak umiejętność nawiązywania oraz budowania relacji czy komunikatywności wewnątrz organizacji klienta. Takie cechy warunkują bowiem sprawne funkcjonowanie w środowisku pracy – komentuje Łukasz Majewski, menedżer  w dziale IT Contracting agencji doradztwa personalnego Hays Poland.

Liczy się postawa

Łowcy głów zwracają uwagę, że pracodawcy poszukują dziś  osób nie tylko posiadających dobre umiejętności techniczne, ale także potrafiących kreatywnie myśleć, rozwiązywać problemy i współpracować w grupie. Tymczasem ten „miękki" aspekt jest często lekceważony podczas studiów, zwłaszcza na kierunkach IT. Słabe umiejętności miękkie to jeden z powodów bardzo wysokiego odsiewu kandydatów do centrów usług biznesowych związanych z IT, gdzie dostaje się niespełna co dziesiąty z chętnych.

Wojciech Mach zaznacza, że  powodem odsiewu nie są zwykle umiejętności techniczne, ale właśnie te miękkie; wiele zależy od postawy kandydata, jego motywacji, chęci do  zdobywania nowych umiejętności. – Szukamy informatyków, którzy nie tylko potrafią programować, ale także komunikować się z klientem, którzy przejawiają inicjatywę, mają pasję, pomysły i planują swą ścieżkę kariery – wylicza Wojciech Mach, dla którego podstawową kwestią jest nastawienie kandydata.

Tymczasem niektórzy spóźniają się na rozmowę kwalifikacyjną i nie zadają sobie trudu, by dowiedzieć się czegoś o firmie, do której aplikują.

Zrozumieć użytkownika

–  Wielu absolwentów informatyki nie rozumie, że w IT  nie chodzi o samą  technologię, ale o zrozumienie i  uwzględnienie  potrzeb użytkowników – dodaje Michał Grabarz. Jak podkreśla, umiejętność komunikacji z użytkownikami jest niezbędna np. na liniach wsparcia ( w tym popularnych help-deskach), gdzie pracują także doświadczeni eksperci IT. Często wkraczają do akcji na kolejnym etapie rozwiązanie trudniejszych problemów. – Taki ekspert musi umieć rozmawiać z ludźmi, którzy często zdenerwowani sami nie potrafią opisać problemu. On sam musi więc w zrozumiały sposób określić ich potrzeby, a potem przekazać im rozwiązanie – wyjaśnia Michał Grabarz.

Co więcej,  komunikacja coraz częściej odbywa się dziś w obcych językach, które stają się bardzo dużą częścią dostarczania usług biznesowych, nie tylko przy  pracy na liniach wsparcia, ale także w consultingu, który często dotyczy klientów za granicą- zaznacza Michał Grabarz. Jednak  sam angielski już  nie wystarcza; nawet jeśli obowiązuje w korporacyjnej komunikacji, to znajomość lokalnego języka bardzo ułatwia pracę.

Masz pytanie, wyślij e-mail do redaktora sekcji „Kariera i biznes" Anity Błaszczak, a.blaszczak@rp.pl

Oczekiwania  pracodawców często trafiają w próżnię. Potwierdza to choćby niedawna analiza agencji doradztwa personalnego Experis, która specjalizuje  się w rekrutacji w  IT, inżynierii oraz finansach.

Zaledwie co piąty ze specjalistów IT ma swoje konto na którymś z profesjonalnych serwisów społecznościowych,  a tylko trzech na dziesięciu korzysta z jakichś form kontaktu z pracodawcami. Zdecydowana większość, bo 70 proc., pozostaje pasywna zawodowo – oceniają konsultanci Experis.

Pozostało 92% artykułu
Praca
Firmowy Mikołaj częściej zaprosi pracowników na świąteczną imprezę
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Praca
AI ułatwi pracę menedżera i przyspieszy karierę juniora
Praca
Przybywa doświadczonych specjalistów wśród freelancerów
Praca
Europejski kraj podnosi wiek emerytalny. Zmiany już od 1 stycznia 2025
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Praca
Kobieta pracująca żadnej pracy się nie boi!