Szansa młodych marek

Cenna nagroda – kampania reklamowa warta 400 tys. zł. czeka ?na zwycięzcę konkursu „Rzeczpospolitej" na polską Młodą Markę Sukcesu.

Publikacja: 26.09.2014 10:20

W tym roku już po raz czwarty „Rzeczpospolita" będzie  wspierać  przedsiębiorstwa,  które  potrafiły stworzyć dynamiczne polskie znaki towarowe. Promocja ambitnych firm budujących dobre, rodzime marki jest bowiem głównym celem konkursu Młoda Marka Sukcesu.

Pomaga w tym główna nagroda – kampania reklamowa o wartości 400 tys. zł, ufundowana przez PKO Bank Polski, który od początku jest partnerem projektu.

Rozwój w niszy

Może się wydawać, że wspieranie młodych, krajowych  marek na rynku, gdzie prym wiodą potężne,  globalne brandy z wielomilionowym  budżetem na promocję, nie ma większego sensu. Jednak eksperci ds. brandingu zwracają uwagę na trendy, które sprzyjają nowym markom –  nawet tym budowanym przez młode niewielkie firmy.  Jednym z tych trendów jest rozwój nowych technologii, który ułatwia nowym graczom szybkie i stosunkowo tanie zdobycie odbiorców i to w skali międzynarodowej.

27 marek wystartowało w konkursie Młoda Marka Sukcesu w ubiegłym roku

Drugim zjawiskiem jest rosnący podział rynków, w których wydzielają się kolejne nisze. Widać to choćby w przypadku piwa, gdzie coraz więcej  konsumentów zdobywają nowe, niszowe brandy.  Jak zwraca uwagę Jacek Sadowski, prezes firmy doradczej Demo Effective Launching, oczekiwania  klientów  coraz bardziej się personalizują i w rezultacie co roku powstają nowe małe rynki w kategoriach, które nie interesują gigantów. Tu jest szansa dla młodych marek i mniejszych firm. Mogą one zaistnieć,  opierając się albo na aktualnej modzie, albo na trendach.

– Te oparte na modach szybko rosną, ale też szybko mijają. A podstawą silnego brandu jest znalezienie długotrwałego  trendu, który pozwoli nam rosnąć z nim – dodaje Sadowski.

Gdzie pomoże polskość

Młodym markom sprzyja też rosnąca nieufność konsumentów na świecie do dużych korporacji, a jednocześnie rosnąca otwartość na produkty i usługi młodych firm. Firma doradcza Landor Associates uznała zwrot w kierunku młodych przedsiębiorstw za jeden z najważniejszych trendów na ten rok.

– Młodym, małym markom może sprzyjać klimat generalnej nieufności, a może nawet niechęci wobec dużych korporacji. Poza tym, w procesie budowania marki większą rolę odgrywają dziś opinie innych użytkowników (m.in. przez social media) niż wpływ tradycyjnej reklamy umieszczanej w drogich mediach masowych – twierdzi Jacek Kall, profesor Wyższej Szkoły Bankowej w Poznaniu.

Czy polskość marki pomaga? Jak wynika z niedawnego badania firmy On Board, w niektórych branżach, na czele ze spożywczą, może się przydać. Jednak specjaliści nie przeceniają jej znaczenia.

– Polskość pomaga, ale tylko w tej branży, w której jesteśmy w stanie stworzyć produkt wybitny – ocenia Sadowski.

O wartą 400 tys. zł kampanię  mogą zawalczyć krajowe marki, utworzone specjalnie na polski rynek, które zadebiutowały po 1 stycznia 2007 roku. O wyborze zwycięzcy konkursu zadecyduje w głosowaniu Rada Polskich Marek. W jej skład wchodzą szefowie firm, właścicieli cennych rodzimych brandów, na czele ze Zbigniewem Jagiełło, prezesem PKO Banku Polskiego.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki a.blaszczak@rp.pl

W tym roku już po raz czwarty „Rzeczpospolita" będzie  wspierać  przedsiębiorstwa,  które  potrafiły stworzyć dynamiczne polskie znaki towarowe. Promocja ambitnych firm budujących dobre, rodzime marki jest bowiem głównym celem konkursu Młoda Marka Sukcesu.

Pomaga w tym główna nagroda – kampania reklamowa o wartości 400 tys. zł, ufundowana przez PKO Bank Polski, który od początku jest partnerem projektu.

Pozostało 87% artykułu
Praca
Firmowy Mikołaj częściej zaprosi pracowników na świąteczną imprezę
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Praca
AI ułatwi pracę menedżera i przyspieszy karierę juniora
Praca
Przybywa doświadczonych specjalistów wśród freelancerów
Praca
Europejski kraj podnosi wiek emerytalny. Zmiany już od 1 stycznia 2025
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Praca
Kobieta pracująca żadnej pracy się nie boi!