Brian Tracy, światowy ekspert w dziedzinie rozwoju osobistego i psychologii sukcesu przemawiając na warszawskim kongresie wspominał, że szefom firm często proponuje grę o dużą stawkę. Wygrana oznacza, że zachowają posadę, przegrana –że niedługo będą się musieli pożegnać ze stanowiskiem. Reguły gry są proste - szef ma określić główne obowiązki i zadania swoich kilku najbliższych współpracowników (zwykle wiceprezesów).Potem zaś to samo mają zrobić oni wyliczając swoje najważniejsze cele i obowiązki. Jeśli obie listy się zgadzają, szef zachowa stanowisko. Jeśli nie- wkrótce je straci.
Szef liczy kroki
Dotychczasowy wynik doświadczeń Tracy'ego nie najlepiej świadczy o top menedżerach dużych, znanych firm- bo tacy najczęściej korzystają z jego usług. Tylko jeden z kilkudziesięciu szefów, którym zaproponował grę podjął wyzwanie...
To potwierdza, jak duże problemy mają menedżerowie z jednym ze swoich najważniejszych zadań, jakim jest wyznaczanie jasnych i konkretnych obowiązków oraz celów podwładnym, Na tym nie koniec, bo trzeba jeszcze umieć zmierzyć i ocenić, czy wyznaczone cele zostały osiągnięte. Jak podkreślał Brian Tracy- najbardziej znani szefowie firm, w tym wieloletni prezes General Electric, Jack Welch, czy założyciel i prezes Amazona, Jeff Bezos, bardzo dużą wagę przywiązują do mierników i wskaźników.
Welch bardzo precyzyjnie wyznaczał swoim pracownikom cele a potem ich z tego rozliczał. W rezultacie mógł bez straty dla firmy odcinać co roku 10 proc. najsłabszych ludzi. Bezos, który przed założeniem Amazona pracował jako analityk finansowy, jest znany z tego, że wszystko oblicza ( nawet liczbę kroków, które pracownik jego magazynów musi zrobić do półki z towarem) co potem przekłada się na stałą poprawę efektywności firmy.
Ksiądz liczy paczki
Umiejętność liczenia i mierzenia efektów przydaje się też w działalności charytatywnej o czym przekonywał uczestników Human Capital Economy CEE Congress ksiądz Jacek Stryczek, pomysłodawca i prezes Stowarzyszenia Wiosna, które realizuje charytatywny projekt Szlachetna Paczka angażujący co roku 300 tys. pracowników polskich firm w wolontariat pracowniczy.