AI już zaczęła zmieniać edukację

Sztuczna inteligencja wspiera ekspansję amerykańskiej platformy edukacyjnej Coursera, która z pomocą narzędzi AI zawalczy teraz o nowych użytkowników.

Publikacja: 24.06.2024 04:30

AI już zaczęła zmieniać edukację

Foto: AdobeStock

– Dzięki sztucznej inteligencji możemy znacząco zwiększyć dostęp do treści i specjalistycznej wiedzy – podkreślał Jeff Maggioncalda, prezes internetowej platformy edukacyjnej Coursera, podczas niedawnej prezentacji jej nowych możliwości w Warszawie. Głównie tych związanych ze sztuczną inteligencją, którą firma wdraża na dużą skalę od czasu, gdy karierę zaczął robić ChatGPT.

Generatywna AI umożliwiła przetłumaczenie dostępnych na platformie kursów na ponad 20 języków, w tym na polski. Zrobiła to szybciej i wielokrotnie taniej niż ludzie. Jak zaznaczał Jeff Maggioncalda, o ile wcześniej przetłumaczenie kursu kosztowało średnio ok. 13 tys. dolarów, o tyle teraz, gdy firma sięgnęła po systemy machine learning (są elementem AI), ten koszt spadł do… 20–25 dolarów. W rezultacie prezes Coursery mógł z dumą ogłosić w Warszawie, że na platformie jest już dostępnych 4,7 tysiąca kursów w języku polskim.

Czytaj więcej

Gazem i farbą. Nowoczesny system ochrony przed włamywaczami wzbudził kontrowersje

Po polsku (na razie w transkrypcji) są dostępne nie tylko wykłady wideo czy ich streszczenia, ale również testy i quizy czy wyjaśnienia. Po polsku – albo w innym wybranym języku – komunikuje się też wirtualny asystent (Coursera Coach), który bazując na sztucznej inteligencji, może szybko podsumować wykład, poszukać dodatkowych informacji czy odpowiedzieć na zadawane mu pytania – także te dotyczące np. możliwości pracy po danym kursie.

Coursera, która została założona w 2012 r. przez naukowców z Uniwersytetu Stanforda, a dziś ma na świecie 148 mln zarejestrowanych użytkowników, chce z pomocą AI szybko zwiększyć ich liczbę. Także w Polsce, gdzie ponad 711 tys. użytkowników platformy korzystało dotychczas głównie z anglojęzycznych szkoleń. Teraz również osoby nieznające angielskiego będą mogły uczyć się na kursach prowadzonych przez wykładowców czołowych uczelni i ekspertów znanych firm.

Jeff Maggioncalda przypominał analizy, według których AI zmieni co najmniej 49 proc. zadań co drugiego z pracowników, zwiększając produktywność wielu z nich. Zwracał też uwagę, że gwałtowny rozwój narzędzi sztucznej inteligencji radykalnie zmienił wcześniejsze prognozy dotyczące wpływu automatyzacji na rynek pracy. Podczas gdy jeszcze w 2016 r. zakładano, że najbardziej podatni na konkurencję automatów i robotów będą słabo wykształceni pracownicy, to ostatnio na czele tej listy są white collars – pracownicy umysłowi. W tym specjaliści od sprzedaży, obsługi klienta czy marketingu, bo w te obszary coraz częściej wchodzi AI. Może ona wywołać rewolucję w sektorze edukacji, gdzie zmiany obejmą ponad połowę (54 proc.) zadań. Część szkoleniowców i wykładowców bardzo na tym skorzysta, mogą z pomocą AI łatwiej zrobić międzynarodową karierę, ale część może mieć trudniej. Jak zaznaczał Maggioncalda, o zawodowym sukcesie będą teraz decydować w dużej mierze kompetencje związane z AI.

Z danych Coursery wynika, że Polacy zdają sobie sprawę z tych zmian, bo zapisy na dostępne na platformie kursy AI wzrosły u nas w ostatnim czasie o tysiąc procent.

Praca
Firmowy Mikołaj częściej zaprosi pracowników na świąteczną imprezę
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Praca
AI ułatwi pracę menedżera i przyspieszy karierę juniora
Praca
Przybywa doświadczonych specjalistów wśród freelancerów
Praca
Europejski kraj podnosi wiek emerytalny. Zmiany już od 1 stycznia 2025
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Praca
Kobieta pracująca żadnej pracy się nie boi!