Twardy brak miękkich kompetencji

Atrakcyjni pracodawcy wysoko stawiają poprzeczkę absolwentom, ale często są gotowi pomóc w jej pokonaniu.

Publikacja: 15.03.2016 21:00

Twardy brak miękkich kompetencji

Foto: 123RF

Na czele listy pożądanych pracodawców polscy studenci od lat umieszczają duże, międzynarodowe firmy, które na tle rynkowej średniej wyróżniają się na korzyść pod względem wynagrodzeń, benefitów i możliwości rozwoju zawodowego. Jednak atrakcyjni pracodawcy mają też profil poszukiwanego absolwenta.

Ten profil – na podstawie rozmów z korporacyjnymi klientami – opracowała firma rekrutacyjna Hays Poland, określając pięć kluczowych kompetencji, jakich międzynarodowe firmy oczekują od młodych ludzi. To przede wszystkim tzw. miękkie umiejętności, których nie da się nauczyć z podręcznika.

Młodzi wszechstronni

Małgorzata Jasińska, dyrektor w Hays Poland, wyjaśnia, że o ile pod względem „twardej" wiedzy firmy z reguły wysoko oceniają przygotowanie absolwentów dobrych uczelni, o tyle często mają problem z luką dotyczącą ich miękkich kompetencji. O tym, gdzie występują największe deficyty i jak sobie z nimi radzić, rozmawiali przedstawiciele świata biznesu i nauki podczas dyskusji zorganizowanej przez Instytut Rachunkowości Zarządczej CIMA.

Według badania Hays Poland na czele listy oczekiwań firm jest umiejętność rozwiązywania problemów, na którą składa się m.in. sztuka pozyskiwania i selekcji danych. Ten wymóg dla młodych ludzi jest często trudny do spełnienia. Zdaniem Wojciecha Popławskiego, dyrektora zarządzającego Accenture Operations, słabą stroną wielu absolwentów jest analiza przyczynowo-skutkowa. Nawet ci po dobrych uczelniach często koncentrują się na problemie zamiast na jego rozwiązaniu.

Firmy mają też problem z deficytem umiejętności planowania i wykonywania zadań, w tym koncentracji, zarządzania czasem i projektami – nie wspominając o profesjonalnej obsłudze komputera (czyli znajomości popularnych aplikacji biurowych).

Wśród wymaganych kompetencji jest też znajomość kontekstu gospodarczego – w tym zasad funkcjonowania organizacji, matematyki i statystyki, praw ekonomii – oraz szeroko rozumianej współpracy (w tym efektywnej komunikacji). Nie chodzi tylko o pracę w zespole, ale też o znajomość języków obcych, innych kultur oraz sztukę prezentacji i komunikacji z innymi.

Chęć ciągłej nauki i pozytywne nastawienie

Jak zaznaczał Janusz Dziurzyński, dyrektor w Procter & Gamble Global Business Services, umiejętność efektywnej komunikacji (w tym słuchania) jest fundamentalną kompetencją w dużych firmach. Często jednak deficytową w przypadku absolwentów. – Młodzi ludzie mają problemy z efektywną komunikacją – w tym ze zrozumieniem potrzeb klienta czy kolegi – potwierdzał Wojciech Popławski.

Magdalena Krajewska z Hay Group zwracała zaś uwagę, że miękkie kompetencje mają dziś znaczenie w każdej dziedzinie, także w finansach, gdzie potrzebna jest m.in. umiejętność współpracy z innymi, empatii, skutecznej komunikacji.

Pożądany absolwent powinien wykazywać się także gotowością do ciągłej nauki i adaptacją do zmiany – szczególnie w firmach, które są gotowe nauczyć młodych ludzi nowego zawodu. Tak robi np. łódzkie centrum Infosys BPO Poland, które nie ogranicza się już do rekrutacji absolwentów kierunków finansowo-księgowych. Poszukuje również kandydatów, którzy biegle znają języki obce i których szybko można nauczyć podstaw nowego finansów i rachunkowości (firma robi to w ramach sześciotygodniowego intensywnego szkolenia Finance Campus).

Jak zaznacza Anna Tumidajewicz, menedżer w Infosys, miało to wpływ na zmianę rekrutacji i selekcji kandydatów – rekrutując „gotowych" absolwentów kierunków ekonomicznych, nie trzeba było sprawdzać ich zdolności uczelnia się, kompetencji analitycznych. Dziś Infosys dokładnie bada, czy kandydaci będą w stanie w ciągu sześciu tygodni się przygotować i zdobyć potrzebne certyfikaty.

O konieczności większych nakładów na rekrutację i selekcję kandydatów mówił Wojciech Popławski, podkreślając, że Accenture przeprowadza m.in. kompleksowe assessment center, by wychwycić ludzi bez deficytu kompetencji, którzy wyróżniają się też pozytywnym nastawieniem.

Janusz Dziurzyński zwracał też uwagę, że do wyrównania luki kompetencyjnej potrzebny jest dialog i bliższa współpraca biznesu z uczelniami. Wprawdzie niemal każda duża firma nawiązuje dzisiaj taką współpracę (co wzmacnia jej wizerunek), ale niekiedy są to dość płytkie relacje.

Więcej firm na uczelni

O potrzebie bliższej współpracy uczelni i firm mówi prof. Anna Karmańska ze Szkoły Głównej Handlowej, apelując do pracodawców, że jeśli chcą dostać dobrych kandydatów do pracy, muszą też dać coś od siebie. Choćby dane do analizy przypadków (case studies), które wykładowcy chętnie dziś wykorzystują na zajęciach. – Mamy problem ze zdobyciem materiałów praktycznych z firm. Potrzebujemy też praktyków biznesu, by wspólnie opracować przypadki – podkreślała prof. Karmańska.

O rozwój miękkich kompetencji warto zadbać nawet wcześniej. Zdaniem Jakuba Bajnarowicza, szefa CIMA w Europie Środkowo-Wschodniej, kolejnym krokiem firm może być współpraca ze szkołami średnimi.

Przykłady tej współpracy już są: np. od minionego roku CIMA realizuje wraz z kołem naukowym SGH projekt High School Business Challenge, który pomaga uczniom szkół średnich nauczyć się pracy w grupie i rozwiązywania problemów. W pierwszej edycji projektu uczestniczyło kilka tysięcy młodych ludzi. W tym roku organizatorzy konkursu liczą na jeszcze większy udział – także ze strony firmowych partnerów.

Z takim przygotowaniem młodym pokoleniom łatwiej będzie się odnaleźć na rynku pracy. Jak jednak zwracała uwagę prof. Karmańska, niebezpieczne jest powszechne oczekiwanie, iż absolwent będzie już miał rozbudowane CV. Niektóre firmy zmieniają jednak swoje podejście, zwłaszcza w tak szybko rosnących i zmieniających się branżach, jak np. nowoczesne usługi dla biznesu.

Z obserwacji Anny Tumidajewicz wynika, że najlepsi kandydaci do pracy wśród absolwentów to przede wszystkim ci, którzy działali w organizacjach studenckich, uczestniczyli w programie studenckim za granicą i dzięki temu potrafią się odnaleźć w nowych sytuacjach i w nowym środowisku.

Na czele listy pożądanych pracodawców polscy studenci od lat umieszczają duże, międzynarodowe firmy, które na tle rynkowej średniej wyróżniają się na korzyść pod względem wynagrodzeń, benefitów i możliwości rozwoju zawodowego. Jednak atrakcyjni pracodawcy mają też profil poszukiwanego absolwenta.

Ten profil – na podstawie rozmów z korporacyjnymi klientami – opracowała firma rekrutacyjna Hays Poland, określając pięć kluczowych kompetencji, jakich międzynarodowe firmy oczekują od młodych ludzi. To przede wszystkim tzw. miękkie umiejętności, których nie da się nauczyć z podręcznika.

Pozostało 90% artykułu
Praca
Firmowy Mikołaj częściej zaprosi pracowników na świąteczną imprezę
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Praca
AI ułatwi pracę menedżera i przyspieszy karierę juniora
Praca
Przybywa doświadczonych specjalistów wśród freelancerów
Praca
Europejski kraj podnosi wiek emerytalny. Zmiany już od 1 stycznia 2025
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Praca
Kobieta pracująca żadnej pracy się nie boi!