Polscy szefowie zaczynają uwzględniać światowy trend do odchodzenia od zarządzania poprzez cele (i koncentracji na szybkich rezultatach biznesowych) na rzecz zarządzania przez jakość. Widać to w wynikach raportu „Przywództwo przyszłości. Polski lider gotowy na zmiany?", który firma doradcza PwC opracowała na bazie badania 169 top menedżerów.
Wprawdzie nadal przy podejmowaniu decyzji biznesowych polscy szefowie najczęściej kierują się kryterium zwrotu z inwestycji, ROI, ale wśród kluczowych obszarów w swojej pracy wskazują teraz przede wszystkim etykę, innowacje oraz relacje, czyli kwestie istotne w zarządzaniu przez jakość. Tę zmianę widać też w rosnącym znaczeniu tzw. kompetencji miękkich, czyli umiejętności społecznych, które 85 proc. badanych menedżerów uważa za ważne lub bardzo ważne.
– Firmom prywatnym, często ze względu na mniejszą skalę ich działalności i mniej rozbudowane struktury organizacyjne, ciągle łatwiej jest odpowiadać na zachodzące na rynku zmiany i podążać za trendami. Według naszych badań nowy model zarządzania staje się bardziej otwarty, dojrzały, zbudowany na zaufaniu i kompetencjach. Jestem przekonany, że w przyszłości ten trend wśród polskich liderów będzie się umacniał – mówi Piotr Łuba, partner zarządzający działem doradztwa biznesowego w PwC.
Trend do zarządzania przez jakość widać też w rosnącej roli wymienianych już na drugim miejscu innowacji oraz wiedzy pracowników firmy. Ci w nowoczesnej gospodarce stają się kluczowym aktywem firmy. Tym bardziej że – jak wynika z badania – polscy szefowie najczęściej sięgają do wewnętrznych zasobów, szukając innowacyjnych pomysłów przy tworzeniu strategii firmy. Bazują głównie na własnej wiedzy i wiedzy pracowników. Dużo rzadziej szukają inspiracji na uczelniach czy u klientów. Jedynie 6 proc. wdrożonych w firmach rozwiązań było efektem współpracy z klientami.
Ma to związek ze stylem zarządzania, który w polskich firmach stopniowo (choć zbyt wolno) zamienia się na model otwarty, oparty na partnerskich relacjach. Ta otwartość dotyczy zarówno współpracowników, których prosi się o informację zwrotną (tzw. feedback), jak i pytanych o opinię klientów. Jak zwracają uwagę eksperci PwC, aż 70 proc. respondentów stwierdziło, że w ostatnim miesiącu przynajmniej raz poprosiło współpracowników o informację na temat swojej pracy. (Jednak 30 proc. nie prosi o to nigdy). Jeszcze więcej, bo ponad dziewięciu na dziesięciu menedżerów twierdzi, że pyta o opinię klienta.