Reklama

Programy MBA w Polsce rosną w cenę

Ich średni koszt zwiększył się w tym roku o 4 proc., do 31,8 tys. złotych.

Publikacja: 26.04.2016 22:00

Programy MBA w Polsce rosną w cenę

Foto: Fotorzepa/Bartek Sadowski

Najdroższy program w Polsce to wydatek rzędu 125 tys. zł, najtańszy zaś kosztuje 7,5 tys. zł – wynika z najnowszego raportu serwisu MBA Portal, do którego dotarła „Rzeczpospolita". Według raportu, który przeanalizował organizowane na polskich uczelniach studia MBA, ich średnia cena wzrosła od zeszłego roku o 4 proc., do prawie 32 tys. zł.

Co prawda tylko 14 proc. programów podniosło ceny, ale jeden z nich aż o 17 proc. Koszt studiów zależy od ich jakości, którą potwierdza m.in. współpraca z zagranicznymi uczelniami (szczyci się nią 74 proc. programów) oraz międzynarodowe akredytacje.

Najdrożej w Warszawie

O prestiżowe akredytacje nietrudno w przypadku najtańszych i najkrótszych dwusemestralnych programów prowadzonych wyłącznie po polsku. Z kolei najdroższe studia menedżerskie trwają cztery semestry, są prowadzone wyłącznie w języku angielskim, a część programu jest realizowana za granicą. W porównaniu ze średnimi stawkami, które według raportu „Financial Times" wynoszą na świecie 78 tys. dolarów (ok. 300 tys. zł), w USA zaś – 222 tys. dolarów (ponad 860 tys. zł). Nawet najdroższe studia w Polsce są stosunkowo tanie.

Jak zwraca uwagę Jakub Leszczyński, szef serwisów MBA Portal i Executive MBA, w minionym roku po raz pierwszy od kilku lat w ofercie studiów menedżerskich w Polsce nie pojawił się nowy program. W rezultacie kandydaci mają teraz do wyboru 63 programy (o jeden mniej niż w 2015 r.). Nie zmieniła się też ilość miast, gdzie można studiować MBA – nadal największy wybór jest w Warszawie, gdzie jest najwięcej droższych programów. W rezultacie ich średni koszt jest o 6,5 tys. wyższy od średniej krajowej.

Według szefa MBA Portal tegoroczny brak nowych ofert może być to efekt niepewności na rynku, na który napływają sprzeczne sygnały. – Z jednej strony widzimy wzrost zainteresowania studiami ze strony potencjalnych kandydatów, gdyż liczba odwiedzin na naszych portalach wzrosła o jedną czwartą w porównaniu z ubiegłym rokiem. Z drugiej strony część szkół narzeka na słabe wyniki dotychczasowej rekrutacji na jesienną edycję programów – mówi Leszczyński.

Reklama
Reklama

Jego zdaniem w tej sytuacji szkoły przed wprowadzeniem na rynek kolejnych nowości wolą sprawdzić popularność tych wcześniejszych, choć polegały one głównie na wprowadzaniu nowych wersji językowych już działających programów. Do studiów w języku polskim dodawano wersję angielską, a do angielskich – polską.

MBA po licencjacie

Ta druga opcja (studia po polsku) może się zresztą cieszyć większą popularnością – jak wynika z przeprowadzonego na początku roku badania MBA Index, które objęło 150 użytkowników serwisów MBA Portal i Executive MBA. Według niego Polacy zainteresowani studiami menedżerskimi wolą je w polskiej wersji językowej. – Ten wynik idzie trochę pod prąd z tendencjami na polskim rynku, gdzie coraz więcej programów jest prowadzonych w dwóch językach lub tylko po angielsku – dodaje szef MBA Portal.

Jak wynika z raportu, najpopularniejsze studia menedżerskie to polsko-angielskie programy typu Executive MBA (44 proc. krajowej oferty) kierowane głównie do wyższej kadry menedżerskiej. Leszczyński zwraca też uwagę na inny trend – coraz więcej programów MBA nie ogranicza się już do absolwentów studiów magisterskich, ale przyjmuje też kandydatów po licencjacie.

To efekt zmian na rynku edukacyjnym w Polsce, gdzie coraz więcej osób kończy naukę (albo robi sobie przerwę na pracę) po licencjacie, oraz konkurencji. To ona sprawia, że uczelnie obniżają wymagania dotyczące stażu kandydatów z licencjatem – zrównując je do poziomu (dwóch–trzech lat) obowiązującego wcześniej magistrów.

Najdroższy program w Polsce to wydatek rzędu 125 tys. zł, najtańszy zaś kosztuje 7,5 tys. zł – wynika z najnowszego raportu serwisu MBA Portal, do którego dotarła „Rzeczpospolita". Według raportu, który przeanalizował organizowane na polskich uczelniach studia MBA, ich średnia cena wzrosła od zeszłego roku o 4 proc., do prawie 32 tys. zł.

Co prawda tylko 14 proc. programów podniosło ceny, ale jeden z nich aż o 17 proc. Koszt studiów zależy od ich jakości, którą potwierdza m.in. współpraca z zagranicznymi uczelniami (szczyci się nią 74 proc. programów) oraz międzynarodowe akredytacje.

Pozostało jeszcze 84% artykułu
Reklama
Praca
Sportowe wakacje zapracowanych Polaków
Praca
Na sen poświęcamy więcej czasu niż na pracę zawodową? Nowe dane GUS
Praca
Wojna handlowa Donalda Trumpa hamuje wzrost zatrudnienia na świecie
Praca
Grupa Pracuj chce podwoić przychody w ciągu pięciu lat
Praca
Polskim firmom nie będzie łatwo odkrywać płacowe karty
Reklama
Reklama