Badanie: Kończy się era pracy biurowej, nadchodzi czas pracy hybrydowej

Przymusowy powrót do biur może negatywnie odbić się na firmach, skoro praca hybrydowa poprawia samopoczucie pracowników, ułatwia im równowagę między życiem zawodowym i prywatnym, a także pomaga zwiększyć wydajność.

Publikacja: 15.05.2022 21:23

Badanie: Kończy się era pracy biurowej, nadchodzi czas pracy hybrydowej

Foto: Adobe Stock

Ponad sześciu na dziesięciu pracowników, którzy w czasie pandemii pracowali w modelu hybrydowym (zwykle ze znaczącym udziałem pracy zdalnej), jest przekonanych, że dzięki temu poprawiła się nie tylko jakość, ale także wydajność ich pracy. Tak wynika z udostępnionego „Rzeczpospolitej” globalnego badania firmy Cisco, które w pierwszym kwartale tego roku objęło ponad 28 tys. osób pracujących w pełnym wymiarze godzin w 27 państwach, w tym w Polsce.

Badano w nim wpływ pracy hybrydowej na pięć wymiarów dobrego samopoczucia (z ang. well being): emocjonalny, finansowy, psychiczny, fizyczny i społeczny. I okazało się, że aż 78 proc. pracowników na świecie uważa, że praca hybrydowa i zdalna polepszyła ich samopoczucie w tych wszystkich wymiarach. Nic więc dziwnego, że w przyszłości tylko niespełna co dziesiąty badany chce pracować wyłącznie w biurze.

Wygodniej i taniej

Większość pracowników stawia na pracę hybrydową (ponad 71 proc.) lub zdalną (co piąta osoba). Stąd też tytuł raportu z badania Cisco „Pracownicy są gotowi na pracę hybrydową, a Ty?” w formie pytania zadanego menedżerom i właścicielom firm.

Jak twierdzą autorzy raportu, liderzy powinni zdać sobie sprawę, że nie ma już powrotu do dawnej rzeczywistości. To zaś oznacza, że potrzebne są przemyślane inwestycje w dostosowanie do hybrydowych warunków zarówno infrastruktury (w tym biur), jak i komunikacji w firmach, ich kultury organizacyjnej i polityk wewnętrznych.

Dowodem na taką potrzebę są wyniki badania Cisco, wskazujące, jak duże znaczenie ma praca hybrydowa dla poprawy samopoczucia pracowników, ich równowagi między życiem zawodowym i prywatnym (work life balance), a także dla ich życia rodzinnego. Trzy czwarte badanych uważa, że dzięki pracy hybrydowej poprawiły się ich relacje z bliskimi, a niemal ośmiu na dziesięciu (i prawie 60 proc. w Polsce) ocenia, że możliwość pracy poza biurem, bez konieczności codziennych dojazdów do firmy, polepszyła ich work life balance.

Na ograniczeniu albo wyeliminowaniu dojazdów ponad połowa polskich pracowników zaoszczędziła co najmniej cztery godziny tygodniowo, a co piąty z badanych zyskał dodatkowo co najmniej osiem godzin w tygodniu. W skali świata na te oszczędności czasu zwraca uwagę jeszcze więcej badanych. Natomiast Polacy częściej doceniają fakt, że ograniczenie dojazdów do pracy zmniejszyło wydatki związane z dojazdami do firmy, w tym z kosztami paliwa, co docenia ponad dziewięciu na dziesięciu badanych.

Czytaj więcej

Fachowcy z Uzbekistanu chętni do pracy w Polsce

Presja specjalisty

Łącznie ponad trzy czwarte pracowników na świecie i prawie 60 proc. w Polsce ocenia, że praca zdalna, poza biurem, pozwala im zaoszczędzić pieniądze – także na posiłkach poza domem. Ponad połowa wskazała też, że praca hybrydowa poprawiła ich nawyki żywieniowe, a 57 proc. mówi o większej aktywności fizycznej.

Sporo firm, doceniając atuty pracy hybrydowej, a także oczekiwania pracowników, wprowadza ją na stałe. W Polsce w tej grupie są spółki IT i centra nowoczesnych usług dla biznesu. – W naszym sektorze opieramy się na wiedzy i kompetencjach pracowników związanych z technologią i rozwiązaniami cyfrowymi. Zatem lockdowny nie tyle uświadomiły nam, co utwierdziły nas w przekonaniu, że ciągła fizyczna obecność w biurze nie jest niezbędna przy niektórych typach zadań – podkreśla Paweł Panczyj, dyrektor ds. strategii i rozwoju Związku Liderów Sektora Usług Biznesowych (ABSL). Według badań firmy Colliers aż 77 proc. pracowników tego sektora oczekuje pozostania przy modelu hybrydowym.

– Zdecydowaliśmy, że nie wracamy do modelu pracy sprzed pandemii. Zmiany rynkowe wskazują, że coraz więcej organizacji decyduje się na pracę w modelu hybrydowym – mówi Anna Barbachowska, dyrektorka HR w ADP Polska, która specjalizuje się w usługach kadrowo-płacowych. – Docelowo zmierzamy do modelu pracy – trzy dni w biurze, dwa dni home office. Jednak tempo zmian uzależniamy od odczuć pracowników – dodaje Barbachowska.

Podobnie jest w bankach. – Pracownicy dobrze odnaleźli się w formule pracy hybrydowej, dlatego zdecydowaliśmy się ją włączyć do rozwiązań stosowanych na stałe – twierdzi Joanna Kornaga, ekspert w Departamencie Komunikacji Korporacyjnej PKO BP. Dodaje, że o proporcjach między pracą zdalną a stacjonarną decydują menedżerowie zarządzający poszczególnymi obszarami, którzy najlepiej znają specyfikę zadań i procesów w swoich jednostkach oraz potrzeby zespołu.

Sygnał dla zarządów

Jak wynika z raportu Cisco, polscy pracownicy nieco rzadziej niż ogół badanych są przekonani o większej wydajności i jakości swej pracy w formule hybrydowej, ale i tak poprawę dostrzegł tu prawie co drugi. Z kolei ponad połowa polskich pracowników przyznaje, że w warunkach pracy hybrydowej i zdalnej nasiliły się problemy związane z mikrozarządzaniem. Jak wynika z badania Cisco, tylko niespełna co czwarty z ogółu badanych ocenił, że jego firma jest bardzo dobrze przygotowana do hybrydowej przyszłości. W Polsce twierdzi tak niespełna tylko piąty. Polacy nieco gorzej oceniają też możliwości wykonywania swoich obowiązków zawodowych równie dobrze zdalnie, jak i w biurze. Podczas gdy na świecie jest o tym przekonanych ponad trzy czwarte uczestników badania, w Polsce nieco ponad dwie trzecie.

Być może dlatego w sondażu firmy EY większość z 51 proc. pracodawców, którzy przeszli w czasie pandemii na pracę zdalną czy hybrydową, zarządza powrót do biur. Jak ocenia Artur Miernik, partner EY, może to wynikać m.in. z próby odbudowania więzi – zarówno w ramach zespołów, jak i całych organizacji.

Najnowsze badania firmy doradczej Kincentric wskazują, że większe problemy są z więziami w ramach całych organizacji. Podczas gdy 81 proc. polskich pracowników ocenia, że ich bezpośredni szef dba o nich (czują się jak człowiek, nie jak „zasób”, który „dowozi wyniki”), to taką dbałość ze strony kadry zarządzającej dostrzega tylko 50 proc. badanych. – „Zmuszanie” wszystkich do powrotu do biur wcale nie rozwiązuje problemów – zaznacza Magdalena Strózik, ekspert Kincentric.

Ponad sześciu na dziesięciu pracowników, którzy w czasie pandemii pracowali w modelu hybrydowym (zwykle ze znaczącym udziałem pracy zdalnej), jest przekonanych, że dzięki temu poprawiła się nie tylko jakość, ale także wydajność ich pracy. Tak wynika z udostępnionego „Rzeczpospolitej” globalnego badania firmy Cisco, które w pierwszym kwartale tego roku objęło ponad 28 tys. osób pracujących w pełnym wymiarze godzin w 27 państwach, w tym w Polsce.

Pozostało 93% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Praca
Rząd odpowiada na plany masowych zwolnień w firmach. 50 mln zł wsparcia
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Praca
Trudno dzisiaj zagonić pracownika do biura. Szczególnie w piątek
Praca
Tego powinni się uczyć przyszli menedżerowie AI
Praca
Depresja pracowników kosztuje firmy miliardy złotych. Straty są coraz większe
Praca
Rekordowa liczba studenckich staży w Programie Kariera