Pracodawcy częściej wspierają młodych w starcie na rynku pracy

Problemy z niedoborem talentów motywują pracodawców do wspierania młodych ludzi w starcie na rynku pracy.

Publikacja: 28.08.2014 16:12

Coraz więcej pracodawców docenia też zalety wsparcia studentów poprzez wysokiej jakości staże i prak

Coraz więcej pracodawców docenia też zalety wsparcia studentów poprzez wysokiej jakości staże i praktyki.

Foto: Bloomberg

Już nie tylko duże firmy, ale i mniejsze spółki chwalą się programami staży i praktyk dla studentów, a czasem i uczniów, współpracą z uczelniami i szkołami, nie wspominając o doraźnych akcjach skierowanych do młodych ludzi. Dla coraz większej liczby firm to nie tylko kwestia perspektywicznej dbałości o employer branding, czyli dobry wizerunek jako pracodawcy.

Nie mniej istotne są teraźniejsze i często dotkliwe już problemy z pozyskaniem odpowiednich kandydatów do pracy.( Nawet jeśli  firmy rekrutacyjne na razie jeszcze dość nieśmiało mówią o powrocie „rynku kandydata", a bezrobocie wśród młodych ludzi ,do 25. roku życia, mimo spadku, nadal sięga 24 proc.)

Widać to choćby wśród uczestników rozstrzygniętej niedawno II edycji konkursu Pracodawcy Jutra, który organizuje Polska Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) we współpracy z Polskim Stowarzyszeniem Zarządzania Kadrami. Nagradza w nim firmy za inicjatywy, które pomagają przygotować uczniów i studentów do wejścia na rynek pracy. W drugiej edycji do rywalizacji stanęło 103 pracodawców, o 27 więcej niż w pierwszej.

CSR sprzyja młodym

– Widzimy, że wiele firm podejmuje działania na rzecz młodych ludzi, gdyż same mają problem ze zdobyciem odpowiednich kandydatów do pracy. Zetknęła się z nim większość uczestników naszego konkursu – mówi Anna Balcerzak-Raczyńska z Departamentu Rozwoju Kapitału Ludzkiego PARP. Jak dodaje, to właśnie braki kadrowe motywują często firmy do nawiązania współpracy ze szkołami i uczelniami czy do inwestycji w programy staży i praktyk. Inny powód to CSR, czyli zyskująca na popularności w ostatnich latach społeczna odpowiedzialność biznesu.

To głównie ona skłoniła spożywczego giganta Nestlé do ogłoszenia Europejskiej Inicjatywy na rzecz Zatrudniania Młodych Ludzi. W ramach tego programu firma, która nie narzeka na brak kandydatów do pracy, w ciągu trzech lat (do 2016 r.) zatrudni w Europie 10 tys. młodych ludzi, a drugie tyle wesprze poprzez płatne praktyki i staże oraz warsztaty.

Według Marioli Raudo, kierownika ds. rekrutacji w Nestlé Polska, dotychczas inicjatywa objęła ponad 5 tys. osób w całej Europie, w tym ponad 200 w Polsce. Ostateczna liczba młodych ludzi objętych programem może być jednak większa. Do inicjatywy przyłączyli się bowiem główni partnerzy biznesowi koncernu w Europie, którzy w czerwcu podpisali z Nestlé „Sojusz dla młodych". Firma liczy też na udział swych dostawców w poszczególnych krajach. – W Polsce na razie trwają rozmowy z firmami, które zostały zaproszone do sojuszu – dodaje Edyta Iroko z biura prasowego Nestlé Polska.

Z kolei potentat pracy tymczasowej Adecco już po raz drugi, w ramach akcji Way to Work, zorganizował wiosną w  50 krajach, w tym w Polsce, spotkania dla młodych ludzi, ucząc ich m.in. skutecznych metod poszukiwania pracy.

Liczy się pomysł

Coraz więcej pracodawców docenia też zalety wsparcia studentów poprzez wysokiej jakości staże i praktyki. Jak wynika z danych portalu rekrutacyjnego Pracuj.pl, w pierwszym półroczu opublikowano tam prawie 4,4 tys. ofert staży i praktyk, o jedną piątą więcej niż rok wcześniej. – Firmy coraz częściej traktują praktyki i staże jako formę znalezienia i sprawdzenia potencjalnych pracowników – ocenia portal.

Przybywa też programów edukacyjnych, które  duzi pracodawcy organizują dla uczniów, a zwłaszcza studentów. Wśród nich jest np. program edukacyjny ZainSTALuj się, który organizuje ArcelorMittal Poland – w jego szóstej edycji uczestniczyło niemal 250 uczniów i 1,1 tys. studentów. Sabre Polska w ramach Sabre Academy organizuje w Krakowie wykłady i warsztaty dla przyszłych programistów, zaś Akademia State Street szkoli przyszłych specjalistów od usług finansowych. Zdaniem Anny Balcerzak-Raczyńskiej w polskich firmach przybywa przemyślanych działań, które dają młodym ludziom szansę zdobycia konkretnej wiedzy i umiejętności. – Niekoniecznie chodzi tu o duże, kosztowne przedsięwzięcia – najważniejsze są chęci i pomysł – dodaje ekspertka PARP.

Masz pytanie, wyślij e-mail do redaktora sekcji „Kariera i biznes" Anity Błaszczak

a.blaszczak@rp.pl

Już nie tylko duże firmy, ale i mniejsze spółki chwalą się programami staży i praktyk dla studentów, a czasem i uczniów, współpracą z uczelniami i szkołami, nie wspominając o doraźnych akcjach skierowanych do młodych ludzi. Dla coraz większej liczby firm to nie tylko kwestia perspektywicznej dbałości o employer branding, czyli dobry wizerunek jako pracodawcy.

Nie mniej istotne są teraźniejsze i często dotkliwe już problemy z pozyskaniem odpowiednich kandydatów do pracy.( Nawet jeśli  firmy rekrutacyjne na razie jeszcze dość nieśmiało mówią o powrocie „rynku kandydata", a bezrobocie wśród młodych ludzi ,do 25. roku życia, mimo spadku, nadal sięga 24 proc.)

Pozostało 83% artykułu
Praca
Firmowy Mikołaj częściej zaprosi pracowników na świąteczną imprezę
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Praca
AI ułatwi pracę menedżera i przyspieszy karierę juniora
Praca
Przybywa doświadczonych specjalistów wśród freelancerów
Praca
Europejski kraj podnosi wiek emerytalny. Zmiany już od 1 stycznia 2025
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Praca
Kobieta pracująca żadnej pracy się nie boi!