Menedżerowie coraz wcześniej idą na studia MBA

Wśród uczestników programów menedżerskich w Polsce przybywa osób z krótszym doświadczeniem zawodowym.

Publikacja: 04.07.2017 20:24

Menedżerowie coraz wcześniej idą na studia MBA

Foto: 123RF

Obniża się średni wiek uczestników studiów menedżerskich. W ostatniej edycji programów MBA, w roku akademickim 2016/17 już połowę z nich stanowiły osoby przed 35. rokiem życia – wynika z najnowszego raportu serwisu MBAportal. Według jego badania słuchacze w wieku 31–35 lat stali się już drugą co do wielkości grupą na studiach menedżerskich w Polsce, z 33-proc. udziałem wśród uczestników, wobec 26 proc. rok wcześniej.

– Zbliżamy się do tendencji światowych. Studia MBA z założenia są przeznaczone dla osób z pewnym minimalnym doświadczeniem zawodowym. Na Zachodzie decydują się zwykle menedżerowie z kilkuletnim stażem, w wieku 30–32 lat – wyjaśnia szef portalu Jakub Leszczyński. Jak dodaje, w Polsce przez lata najliczniejszą grupą na studiach MBA byli menedżerowie z ponad 12-letnim doświadczeniem zawodowym. Ich koledzy na Zachodzie wybierali zwykle droższe studia Executive MBA, skierowane do członków zarządów, dyrektorów. Ta różnica, będąca efektem wieloletniego zapóźnienia, teraz zanika. Jak zwraca uwagę Leszczyński, w ostatniej edycji programów MBA osoby z ponad 12-letnim doświadczeniem stanowiły już tylko 11 proc. słuchaczy. Większy udział (17 proc.) mieli za to najmłodsi, jeszcze przed trzydziestką. Największą, niemal 40 proc. grupę stanowiły natomiast osoby w wieku 36–40 lat.

Jakub Leszczyński zwraca uwagę na jeszcze jeden trend – rosnący udział kobiet na studiach MBA Chociaż panie (także na zachodnich uczelniach) nadal są w mniejszości, to w tegorocznej ankiecie już co trzecia ze szkół podała, że udział kobiet mieści się w przedziale 40–60 proc. Ubyło też programów, gdzie panie stanowią mniej niż jedną piątą słuchaczy.

Według danych portalu, na MBA najczęściej decydują się w Polsce pracownicy sektora usług finansowych, IT i telekomunikacji, bankowości i handlu. Do wyboru mają rosnącą liczbę studiów menedżerskich; w ciągu ostatniego roku przybyło 11 kolejnych i dzisiaj w ofercie polskich szkół są już 74 programy w 16 miastach (żaden nie został w ostatnim roku zamknięty).

Reklama
Reklama

Jakub Leszczyński ocenia, że wzrost oferty studiów MBA to m.in. zasługa zmiany przepisów – a konkretnie obowiązującej od początku 2017 r. ustawy o zasadach zarządzania mieniem państwowym. Zgodnie z nią, MBA zwalnia kandydatów do rad nadzorczych w spółkach z udziałem Skarbu Państwa z konieczności zdawania egzaminu państwowego. – Coraz więcej uczelni podaje to jako argument w swoich ofertach studiów, a niektóre wręcz przygotowują programy pod kątem potrzeb rad nadzorczych – dodaje Leszczyński.

Zaznacza jednak, że duża oferta programów nie oznacza ich prowadzenia – część studiów nie zdobyła minimalnej liczby kandydatów i nigdy nie wystartowała. Tym bardziej że pomimo lekkiego (2,5-proc.) spadku średniej ceny, MBA nadal są najdroższymi studiami – ich średni koszt to 31,1 tys. zł

Obniża się średni wiek uczestników studiów menedżerskich. W ostatniej edycji programów MBA, w roku akademickim 2016/17 już połowę z nich stanowiły osoby przed 35. rokiem życia – wynika z najnowszego raportu serwisu MBAportal. Według jego badania słuchacze w wieku 31–35 lat stali się już drugą co do wielkości grupą na studiach menedżerskich w Polsce, z 33-proc. udziałem wśród uczestników, wobec 26 proc. rok wcześniej.

– Zbliżamy się do tendencji światowych. Studia MBA z założenia są przeznaczone dla osób z pewnym minimalnym doświadczeniem zawodowym. Na Zachodzie decydują się zwykle menedżerowie z kilkuletnim stażem, w wieku 30–32 lat – wyjaśnia szef portalu Jakub Leszczyński. Jak dodaje, w Polsce przez lata najliczniejszą grupą na studiach MBA byli menedżerowie z ponad 12-letnim doświadczeniem zawodowym. Ich koledzy na Zachodzie wybierali zwykle droższe studia Executive MBA, skierowane do członków zarządów, dyrektorów. Ta różnica, będąca efektem wieloletniego zapóźnienia, teraz zanika. Jak zwraca uwagę Leszczyński, w ostatniej edycji programów MBA osoby z ponad 12-letnim doświadczeniem stanowiły już tylko 11 proc. słuchaczy. Większy udział (17 proc.) mieli za to najmłodsi, jeszcze przed trzydziestką. Największą, niemal 40 proc. grupę stanowiły natomiast osoby w wieku 36–40 lat.

Reklama
Praca
Sportowe wakacje zapracowanych Polaków
Praca
Na sen poświęcamy więcej czasu niż na pracę zawodową? Nowe dane GUS
Praca
Wojna handlowa Donalda Trumpa hamuje wzrost zatrudnienia na świecie
Praca
Grupa Pracuj chce podwoić przychody w ciągu pięciu lat
Praca
Polskim firmom nie będzie łatwo odkrywać płacowe karty
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama