Warunkiem nabycia prawa do emerytury zarówno w przypadku pracownika, jak i przedsiębiorcy jest osiągnięcie powszechnego wieku emerytalnego. To 60 lat w przypadku kobiet i 65 lat dla mężczyzn.
- Prawo do emerytury nabywamy z dniem osiągnięcia wieku emerytalnego, ale przyznaje się ją nie wcześniej niż od miesiąca, w którym złożymy wniosek do ZUS – mówi Iwona Kowalska-Matis regionalny rzecznik prasowy ZUS na Dolnym Śląsku.
Jak dodaje, po złożeniu wniosku o emeryturę, Zakład Ubezpieczeń Społecznych wylicza świadczenie biorąc pod uwagę każdą wpłaconą na rzecz ubezpieczonego składkę.
Przedsiębiorca po przejściu na emeryturę ma prawo do zwolnienia z opłacania składek na ubezpieczenia społeczne. Od daty uzyskania prawa do świadczenia, składki społeczne z działalności gospodarczej stają się dla niego dobrowolne.
Im dłuższa praca, tym więcej pieniędzy
Wysokość emerytury według nowych zasad zależna jest między innymi od kwoty zwaloryzowanych składek na ubezpieczenie emerytalne, po 31 grudnia 1998 r.