W czterech na dziesięć ofert pracy publikowanych w polskich serwisach rekrutacyjnych wymagana jest znajomość języka obcego. To dwukrotnie częściej niż w ogłoszeniach zamieszczanych w Holandii, Francji czy Niemczech – wynika z analizy wyszukiwarki ofert pracy Adzuna. Według jej danych najrzadziej wymóg znajomości obcego języka pojawia się w ogłoszeniach brytyjskich firm. Tam tylko 1,4 proc. ofert wymienia jako istotny warunek znajomość jednego z trzech najpopularniejszych języków (niemiecki, francuski czy hiszpański). W Rosji jest to niewiele więcej, bo 5 proc. (z angielskim i włoskim na czele). Także polscy pracodawcy na pierwszym miejscu stawiają angielski, który jako wymóg pojawia się w  co czwartym ogłoszeniu o pracy. Na drugim miejscu jest niemiecki (13 proc. ofert), a na trzecim francuski (2,5 proc. ofert). W prawie 2 proc. ogłoszeń pracodawca oczekuje znajomości niderlandzkiego, co jest związane  m.in. z szybkim rozwojem centrów nowoczesnych usług biznesowych, gdzie biegła znajomość języków obcych jest jednym z kluczowych warunków zatrudnienia.

Według raportu Związku Liderów Usług Biznesowych (ABSL), który zrzesza czołowych inwestorów tego sektora, centra usług świadczą w Polsce usługi w 40 językach (z angielskim i niemieckim na czele) Często też wspierają swoich pracowników w podnoszeniu kwalifikacji językowych.