Przemysł paliwowy, spożywczy oraz banki – to w tych trzech branżach firmy opublikowały w ostatnich latach najwięcej raportów niefinansowych – wynika z analizy CSRinfo, firmy doradczej, która specjalizuje się w sprawozdawczości niefinansowej. Według jej danych od stycznia 2005 r. do 21 października br. ukazało się w Polsce 314 raportów niefinansowych, które ujawniają dane przynajmniej z dwóch obszarów poza finansami. Opublikowało je 109 podmiotów – głównie firm, choć jest w tej grupie także kilka organizacji społecznych i fundacji.

Rekordowy był ubiegły rok, gdy ukazało się 55 raportów (część firm publikuje je co dwa lata). Jak jednak twierdzi Liliana Anam, szefowa CSRinfo, prawdziwa rewolucja nastąpi w 2018 r. Wtedy, w związku z obowiązkiem raportowania nałożonym w nowelizowanej ustawie o rachunkowości (dostosowuje wymogi unijnej dyrektywy do polskich przepisów), powinno ukazać się ponad 300 raportów – czyli prawie tyle, ile w minionej dekadzie. To dobra wiadomość dla interesariuszy firm, dla których te publikacje mogą być jednym z najbogatszych w informacje materiałów o firmie – pozwalają bowiem dobrze zorientować się w jej charakterze i działalności.

– Jak pokazują badania, raporty są czytane przez pracowników, ale i partnerów biznesowych, inwestorów i otoczenie społeczne – wyjaśnia Liliana Anam. Zwraca też uwagę, że raportu (często obszernego) nie trzeba czytać od deski do deski; każdy może skupić się na tym, co go interesuje, np. wiele firm wykorzystuje raporty do kontaktu z potencjalnymi pracownikami, na targach pracy.

– Bardzo ważną grupą docelową raportów są także nasi pracownicy, którzy je współtworzą – podkreśla Izabela Rokicka, dyrektor ds. komunikacji i PR w spółce CEMEX Polska, która dotychczas opublikowała trzy raporty (najnowszy za lata 2013–2014 zdobył w ub. roku główną nagrodę w ogólnopolskim konkursie na najlepsze raporty społeczne). Jak dodaje, każdy raport jest szczegółowo omawiany z pracownikami firmy. – Otrzymują go także nasi stażyści, rozpoczynający w CEMEX programy stażowe – dodaje Rokicka, zaznaczając, że działania związane z komunikacją raportu zrównoważonego rozwoju spółka kieruje przede wszystkim do swoich interesariuszy; przedstawicieli lokalnych społeczności i administracji publicznej, sąsiadów cementowni oraz przedstawicieli instytucji kulturalnych i szkół.

Raport podsumowujący dziesięć lat raportowania niefinansowego w Polsce firma CSRinfo opublikowała z okazji Tygodnia Odpowiedzialnego Biznesu, którego patronem medialnym była „Rzeczpospolita".