Kim był ekspert od wizerunku premiera Morawieckiego. NIK: złamano procedury

Blisko 100 tysięcy złotych kosztowały roczne usługi doradztwa wizerunkowego dla szefów Kancelarii Premiera. Według NIK złamano procedury.

Aktualizacja: 02.08.2023 08:17 Publikacja: 02.08.2023 03:00

Mateusz Morawiecki

Mateusz Morawiecki

Foto: Fotorzepa/ Jerzy Dudek

O tym, że kierownictwo Kancelarii Premiera zakupiło w ubiegłym roku usługi doradztwa wizerunkowego, dowiedzieliśmy się z kontroli wydatkowania budżetu, jaki przeprowadziła Najwyższa Izba Kontroli. Wykryła ona, że KPRM, wybierając usługę, nie udokumentowała w żaden sposób wymaganego wewnętrznymi procedurami przeprowadzenia badania rynku. Zdaniem NIK tak było „w przypadku wszystkich 337 zleceń na łączną̨ kwotę̨ 94,9 tys. zł, bezpośrednio przed zakupem usługi doradztwa wizerunkowego dla kierownictwa KPRM”. Wychodzi po 281 zł za jedną usługę.

Jak czytamy w raporcie, „we wniosku o udzielenie zamówienia publicznego nr 2/CIR/22 na usługę̨ doradztwa wizerunkowego dla kierownictwa KPRM w trakcie oficjalnych spotkań́ krajowych i zagranicznych” wskazano, że wniosek będzie realizowany wieloma zamówieniami. Każdorazowo przy wyborze wykonawcy będzie brana pod uwagę cena i dostępność wykonania usługi. „KPRM wyjaśniła m.in., że niejednokrotnie czas realizacji usługi oscylował w granicach 1–2 godzin. Wybór wykonawcy odbywał się w trybie roboczym, telefonicznie, w związku z tym nie były wytwarzane notatki dotyczące danych rozmów” – pisze NIK.

Czytaj więcej

Wpłaty na partie polityczne. Bałagan w polskim systemie

Zdaniem NIK wybór wykonawcy usługi był nieprawidłowy. „Brak udokumentowania rozeznania rynku czyni cały proces zamówienia publicznego nietransparentnym i budzi uzasadnioną̨ wątpliwość, czy faktycznie dokonano badania rynku oraz czy wybrano najkorzystniejszą̨ ofertę” – uznała NIK.

Wewnętrzne procedury w KPRM nakazują, by w przypadku wniosków o udzielenie zamówienia publicznego, które nie będą̨ realizowane jednorazowym zakupem, przeprowadzać badania rynku bezpośrednio przed zakupem. Według NIK „procedura nie zwalniała z obowiązku badania rynku” i powinno być ono udokumentowane. W trakcie kontroli nie przedłożono potwierdzających to dokumentów.

W raporcie nie ma informacji, kto otrzymał zlecenie – czy była to jedna firma czy kilka, czy też osoba fizyczna. Zapytaliśmy o to KPRM. „Zbieramy materiały w celu udzielenia odpowiedzi w najszybszym możliwym terminie, ale nie możemy zagwarantować, że uda nam się przekazać informacje jeszcze dzisiaj” – odpisało nam we wtorek Centrum Informacyjne Rządu. Odpowiedzi, kim był doradca wizerunkowy, nie otrzymaliśmy.

Tymczasem od lat jest przesuwana data wejścia w życie przepisów, które zobowiążą wszystkie jednostki sektora finansów publicznych do prowadzenia jawnych rejestrów umów – nie tylko administrację rządową, agencje, ale także samorządy i ich instytucje.

Jawny rejestr umów miał wejść w życie najpierw od 1 lipca 2022 roku, potem przesunięto datę na 1 stycznia 2024 roku – teraz Sejm przesunął ten termin po raz kolejny – na 2026 rok – mówi Szymon Osowski, prezes Sieci Obywatelskiej Watchdog Polska.

Czytaj więcej

Finanse partii politycznych. Ich jawność jest pełna dziur

Osowski podkresla, że „bardzo trudno wydobyć podstawowe informacje z KPRM”. – Tymczasem dowiadujemy się z kontroli NIK, że Kancelaria Premiera daje zlecenie na polityczny PR, polityczny przekaz, zamiast na rzetelne informowanie społeczeństwa.

Według prezesa Watchdog Polska „nadal nie wiemy, kto tą usługę wykonał i dlaczego była ona podzielona na 337 zleceń”. – Jeśli był to jeden podmiot lub osoba fizyczna, to wygląda to na obejście prawa zamówień publicznych i wyboru tych usług w publicznym przetargu – ocenia Osowski.

O tym, że kierownictwo Kancelarii Premiera zakupiło w ubiegłym roku usługi doradztwa wizerunkowego, dowiedzieliśmy się z kontroli wydatkowania budżetu, jaki przeprowadziła Najwyższa Izba Kontroli. Wykryła ona, że KPRM, wybierając usługę, nie udokumentowała w żaden sposób wymaganego wewnętrznymi procedurami przeprowadzenia badania rynku. Zdaniem NIK tak było „w przypadku wszystkich 337 zleceń na łączną̨ kwotę̨ 94,9 tys. zł, bezpośrednio przed zakupem usługi doradztwa wizerunkowego dla kierownictwa KPRM”. Wychodzi po 281 zł za jedną usługę.

Pozostało 85% artykułu
0 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Polityka
Sondaż: PiS z największym spadkiem. Rośnie Konfederacja
Polityka
Szkody wizerunkowe, gratka dla wywiadu. Specjaliści o asystentce Donalda Tuska
Polityka
Unia wszczyna procedurę nadmiernego deficytu wobec Polski
Polityka
Polityczne Michałki. Sejm rusza na wakacje a PSL z kontrofensywą, zaś Giertych przynosi KO „kontent rozliczeniowy”
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Polityka
Władysław Kosiniak-Kamysz: Jeden projekt w sprawie aborcji mógłby przejść