Poseł Piotr Liroy-Marzec kontra Uber

Poseł Kukiz’15 pisze w sprawie Ubera. Przekonuje, że działa on bezprawnie.

Aktualizacja: 22.05.2017 16:57 Publikacja: 21.05.2017 19:23

Poseł Piotr Liroy-Marzec kontra Uber

Foto: Fotorzepa, Michał Walczak

Piotr Marzec staje po stronie taksówkarzy, którzy stracili po tym, jak do Polski weszła firma kojarząca kierowców z pasażerami. Poseł złożył w tej sprawie interpelację, w której zarzuca Uberowi nieuczciwą konkurencję dla tradycyjnych taksówkarzy i polskich przedsiębiorców, łamanie ustawy o transporcie drogowym, świadczenie usług bez odbycia nakazanego ustawą szkolenia czy brak kas fiskalnych w samochodach.

Ministerstwo Finansów stanęło jednak po stronie amerykańskiej korporacji i zapowiedziało też podjęcie prac nad liberalizacją rynku przewozu osób: „Usługa firmy Uber wydaje się interesującym rozwiązaniem dla osób pragnących wykonywać dodatkowe zajęcie zarobkowe. Należy zwrócić szczególną uwagę na fakt, że firma Uber nie ponosi odpowiedzialności z tytułu braku stosownych uprawnień przez kierowców”.

W odpowiedzi znalazła się też sugestia, że w dużej mierze odpowiedzialność za rosnącą popularność Ubera ponoszą taksówkarze, którzy m.in. nie włączają taksometrów i zawyżają koszty przejazdów.

Liroy napisał też w tej sprawie list do prezesa PiS Jarosława Kaczyńskiego (ujawniło go „Do Rzeczy”). Poseł twierdzi w nim, że odpowiedź resortu jest skandaliczna, bo sugeruje, że takie praktyki są codziennością. „Chcąc walczyć z patologiami w życiu publicznym, warto byłoby przyjrzeć się związkom urzędników państwowych i przedstawicieli zbliżonych do PiS think tanków z korporacją Uber. Mam tu na myśli udział w sponsorowanych przez Ubera eventach, przyjmowanie ekskluzywnych prezentów czy voucherów na darmowe przejazdy” – pisał Liroy-Marzec.

– Rozważamy podjęcie kroków prawnych wobec posła Liroya-Marca, ale jeszcze nie zapadła decyzja w tej sprawie – mówi „Rzeczpospolitej” Magda Szulc z biura prasowego Ubera. I wskazuje na relacje posła z branżą.

Jeszcze do początku grudnia Anna Krystowska, wiceprezes stowarzyszenia Skuteczni, które założył Liroy, była prokurentem jednej z korporacji taksówkowych. Wcześniej pełniła funkcję przewodniczącej rady nadzorczej tejże spółki.

Zapytaliśmy posła, czy ma to związek z jego interwencją. – Anna Krystowska wspiera ideę JOW i współpracowała z rodziną nieżyjącego prof. Jerzego Przystawy dłużej niż ja czy Paweł Kukiz. Jest cenionym specjalistą i działaczem społecznym. Jestem przekonany, że może być dumna ze swojej aktywności zawodowej – odpowiedział „Rzeczpospolitej” wymijająco Marzec.

Uber dla ciężarówek

Firma, której aplikacja kojarzy kierowców z pasażerami, zaczęła obsługiwać także przewozy towarów.

Nowa usługa, Uber Freight, początkowo będzie działała tylko w Teksasie. Jest przeznaczona z jednej strony dla profesjonalnych kierowców pojazdów ciężarowych, a z drugiej dla firm poszukujących spedytora.

To początek ekspansji Ubera w branży logistycznej. Firma pracuje bowiem nad tzw. autonomicznymi ciężarówkami, które mają pojawić się na drogach szybciej niż inne pojazdy bez kierowców. Ciężarówki nie muszą bowiem jeździć po centrach miast, co trudniej zautomatyzować.

Polityka
Czy Jarosław Kaczyński powinien ponieść karę? Wyniki sondażu, Polacy podzieleni
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Wybory prezydenckie
PSL nie wystawi własnego kandydata w wyborach prezydenckich. Ludowcy poprą Szymona Hołownię
Polityka
Rozliczanie PiS. Adrian Zandberg: Ludzie już żyją czymś innym
Polityka
Wybory prezydenckie 2025: Pojawił się nowy kandydat. Kim jest?
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Polityka
Tobiasz Bocheński odniósł się do sprawy Marcina Romanowskiego. "Nie ukrywałbym"