Dr Grzesiowski: Grozi nam lockdown? Rząd wykonał rachunek – nie opłaca mu się

W czasie wojny - a pandemia jest rodzajem wojny - nie można przedkładać indywidualnych korzyści nad zdrowie publiczne - mówił dr Paweł Grzesiowski, lekarz, ekspert Naczelnej Rady Lekarskiej ds. walki z COVID-19, w rozmowie z Onetem.

Publikacja: 05.11.2021 15:29

dr Paweł Grzesiowski

dr Paweł Grzesiowski

Foto: tv.rp.pl

Grzesiowski sygnalizował potrzebę rozszerzenia możliwości prawnych, w kontekście egzekucji przestrzegania norm sanitarnych, po to, by zmniejszyć transmisję COVID-19.

- W czasie wojny - a pandemia jest rodzajem wojny - nie można przedkładać indywidualnych korzyści nad zdrowie publiczne. Jeśli ktoś świadomie, lub nie rozprzestrzenia zagrożenie epidemiczne, to podlega karze. Mamy narzędzia w obecnym prawodawstwie, które mogłyby skłonić do tego, aby testy były wykonywane obowiązkowo u pacjentów z podejrzeniem COVID-19. Oczywiście późniejsza kwestia egzekwowania tego obowiązku to jest zupełnie inna sprawa. Czy będzie tak, jak w tej chwili, gdzie mamy teoretycznie jakieś zakazy, ale są nieegzekwowane - nie ma nic gorszego niż prawo, które nie działa. Najpierw trzeba zbudować model według którego będziemy egzekwować prawo, a dopiero potem zastanawiać się na jego rozszerzeniem, np. w kontekście testów, szczepień i innych działań, które mają na celu przerwać transmisję wirusa - stwierdził ekspert.

99zł za rok.
Bądź na bieżąco! Czytaj ile chcesz!

Kto zostanie nowym prezydentem? Kto zostanie nowym papieżem? Co się dzieje w USA? Nie przegap najważniejszych wydarzeń z kraju i ze świata!

99zł za rok.
Bądź na bieżąco! Czytaj ile chcesz!

Subskrybuj
gazeta
Polityka
Wiemy, jak Polacy oceniają zachowanie Nawrockiego ws. mieszkania w Gdańsku. Sondaż
Polityka
Donald Tusk ogłasza „nowe otwarcie w relacjach polsko-niemieckich”
Polityka
Konfederacja atakuje Karola Nawrockiego. Mieszkanie zaważy na wynikach I tury?
Polityka
Nawrocki czy Trzaskowski – kto ma większe poparcie w I i II turze? Sondaż
Polityka
Paweł Kukiz o mieszkaniu Karola Nawrockiego: Cóż, karma wraca
Materiał Promocyjny
Lenovo i Motorola dalej rosną na polskim rynku