Wiele rozwiązań wdrożonych przez Służbę Celną przyczyniło się do tego, że odprawa na granicy w ramach ruchu Tax Free, przebiega sprawnie, a czas jej przekroczenia jest ograniczony do niezbędnego minimum.
Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom podróżnych wywożących towary w ramach Zwrot VAT dla podróżnych, od ubiegłego tygodnia (13.08 br.) na polsko-ukraińskim przejściu granicznym w Medyce, wprowadzone zostały zmiany w organizacji kontroli w ruchu TAX FREE. Polegają one m.in. na wyodrębnieniu z pasa nr 5 dwóch pasów ruchu przeznaczonych do obsługi dokumentów Tax Free w wersji elektronicznej oraz do obsługi dokumentów w stosunku do towarów wywożonych w autokarach. Ponadto kontrola towarów wywożonych na dokumentach przedstawianych w wersji papierowej wykonywana jest na pasie nr 6.
Dodatkowo, dla podróżnych, którzy sami bądź za pośrednictwem sprzedawców zarejestrowali elektronicznie posiadane dokumenty TAX FREE, Służba Celna w Medyce przygotowała dodatkowe stanowisko, na którym kontrola towarów wywożonych przez podróżnych, wykonywana jest w pierwszej kolejności (priorytetowo). Zachęcając podróżnych do dokonywania zgłoszeń w formie elektronicznej, zwiększony został także sygnał „hot spot" do około 300 metrów.
Służba Celna ocenia, że zastosowanie nowej organizacji ruchu już teraz przyniosło następujące efekty: czytelny, bezkolizyjny i bezpośredni dojazd do pasa ruchu e-Service oraz dojazd do pasa ruchu nr 6 do obsługi dokumentów w formie papierowej, bezkolizyjny przejazd autokarów wywożących towary z zastosowaniem dokumentów TAX FREE (priorytetowa kontrola),zwiększenie obsługi liczby pojazdów w obrębie strefy kontrolnej na przejściu granicznym.
Od początku tego roku, funkcjonariusze Służby Celnej odnotowali na podkarpackich przejściach granicznych ponad 533 tys. dokumentów Tax Free o wartości blisko 700 mln zł. Największym zainteresowaniem podróżnych cieszą się materiały budowalne, części samochodowe, meble, art. chemiczne, sprzęt RTV i AGD.