Zbiórki: do ulgi potrzebne dowody darowizn

Osoby pomagające ofiarom wojny mogą odliczyć wpłaty od dochodu. Trzeba je jednak udokumentować.

Publikacja: 02.03.2022 21:36

Zbiórki: do ulgi potrzebne dowody darowizn

Foto: Adobe Stock

Polacy przeznaczają miliony złotych na wsparcie dla ofiar wojny na Ukrainie. Wiele zbiórek odbywa się przez internet. Czy darczyńcy mogą skorzystać z podatkowej ulgi?

Tak, darowiznę odliczymy od dochodu, dzięki czemu zmniejszymy swój podatek. Ale jest kilka warunków. Przede wszystkim wpłata musi być przekazana na rzecz organizacji prowadzącej działalność pożytku publicznego. Jeśli więc organizatorem zbiórki jest osoba prywatna, wpłacający nie ma prawa do ulgi.

Druga najważniejsza sprawa: darowizna musi być udokumentowana. Z ustawy o PIT wynika, że jeśli przekazujemy pieniądze, powinniśmy mieć dowód wpłaty na rachunek obdarowanego.

Czytaj więcej

Czy będą podatkowe ulgi dla pomagających Ukrainie

Problem w tym, że przy tzw. szybkich płatnościach internetowych, z których korzystają platformy organizujące zbiórki, na przelewie jest tylko numer (kod) transakcji, z którego nie wynika, na co poszły środki.

Urzędnikom sam taki przelew nie wystarczy. Wymagają dodatkowych dokumentów. Jak pisze Ministerstwo Finansów w broszurze w sprawie zasad odliczeń, darczyńca ma prawo do ulgi, jeśli posiada dokument z systemu potwierdzający dokonanie wpłaty oraz potwierdzenie jej otrzymania od obdarowanej organizacji, z którego wynika, że pieniądze wpłynęły na jej rachunek.

Zaświadczenie od fundacji bądź stowarzyszenia, które organizuje zbiórkę dla ofiar wojny, powinno więc załatwić podatkowe kwestie. Co jednak, jeśli go nie dostaniemy? To, że przekazaliśmy darowiznę na szczytny cel i mamy prawo do ulgi, musimy wykazać za pomocą innych dowodów.

Zobaczmy więc, jakie dokumenty można uzyskać, wpłacając pieniądze na jedną ze zbiórek. Przede wszystkim informację o jej zasadach, z której z reguły wynika, kto jest organizatorem. Warto mieć jej wydruk albo zrzut ekranu. Trzeba też oczywiście zachować sam dowód wpłaty, nawet jeśli w tytule jest tylko ciąg znaków. Następna rzecz: wydruk albo zrzut ekranu z podziękowaniami od platformy, na której jest zbiórka. Podobne podziękowanie dostajemy e-mailem. Jest tam też odnośnik do potwierdzenia wpłaty przez platformę. A także lista ostatnich przelewów, na której darczyńca też widnieje.

Czy to zadowoli urzędników? Powinno. Formalności nie są bowiem w tej sprawie najważniejsze.

Przypomnijmy, że osoby fizyczne mogą odpisać darowizny dla organizacji prowadzących działalność pożytku publicznego do wysokości 6 proc. swojego dochodu. W całości odliczymy darowiznę przekazaną kościelnej osobie prawnej, np. parafii albo Caritas diecezji.

Polacy przeznaczają miliony złotych na wsparcie dla ofiar wojny na Ukrainie. Wiele zbiórek odbywa się przez internet. Czy darczyńcy mogą skorzystać z podatkowej ulgi?

Tak, darowiznę odliczymy od dochodu, dzięki czemu zmniejszymy swój podatek. Ale jest kilka warunków. Przede wszystkim wpłata musi być przekazana na rzecz organizacji prowadzącej działalność pożytku publicznego. Jeśli więc organizatorem zbiórki jest osoba prywatna, wpłacający nie ma prawa do ulgi.

Pozostało 82% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Sądy i trybunały
Presja na Trybunał. RPO zastosował uchwałę Sejmu ws. dublerów i Przyłębskiej
ABC Firmy
Poszkodowani w pożarach przedsiębiorcy bywają podejrzewani o złe intencje
Sądy i trybunały
Dlaczego asystent i referendarz nie są traktowani jak adwokat i notariusz?
Podatki
Dla kogo stawka 8,5 proc. ryczałtu? Ważny wyrok NSA
Prawo dla Ciebie
Ministerstwo wydało ważny komunikat. Chodzi o studia online