Zwycięzca konkursu w sieci nie zapłaci podatku

Zwycięzcy konkursów w środkach masowego przekazu nie płacą daniny

Publikacja: 11.12.2010 06:55

Zwycięzca konkursu w sieci nie zapłaci podatku

Foto: www.sxc.hu

Czy do środków masowego przekazu zalicza się także Internet? Odpowiedź wydaje się oczywista, bo przecież może z niego korzystać każdy zainteresowany, a jego zasięg jest właściwie nieograniczony.

Wydawało się, że zrozumiał to także fiskus. Przykładowo w interpretacji Izby Skarbowej w Warszawie (nr IPPB1/415-551/09-4/ES) stwierdzono, że Internet służy do publikacji określonych treści i kierowania ich do nieograniczonej i anonimowej liczby odbiorców. Jest więc środkiem masowego przekazu, o którym mówi art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT, a organizator nie musi potrącać podatku od wygranych do 760 zł (taki jest limit zwolnienia z PIT dla jednej nagrody).

Okazuje się jednak, że niektóre urzędy ciągle kwestionują zasadność stosowania zwolnienia w internetowych konkursach, a co gorsza, mają szanse na zwycięstwo w sądzie. Świadczy o tym sprawa rozstrzygnięta przez Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie (sygn. I SA/Sz 581/10). Podkreślił on wprawdzie, że w dzisiejszych czasach nie sposób kwestionować znaczenia Internetu jako środka masowego porozumiewania się i zdobywania różnego rodzaju informacji, jednakże aby zastosować zwolnienie, konkurs musi być zorganizowany przez instytucję zaliczaną do środków masowego przekazu. Takiego warunku nie spełniała spółka, która wystąpiła z wnioskiem o interpretację.

Jest to kontrowersyjne stanowisko, znacznie bowiem ogranicza zakres zwolnienia (patrz ramka).

 

 

Zwolnione z PIT są także nagrody w konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu (również do 760 zł). Nie muszą one być organizowane i ogłaszane w środkach masowego przekazu.

Z interpretacji fiskusa wynika, że nieopodatkowane będą np. wygrane w zawodach sportowych oraz naukowym konkursie esemesowym.

Zwolnienie obejmuje też nagrody uzyskane przy okazji sprzedaży premiowej (chyba że podatnik otrzymał je w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą).

 

 

Jeśli wartość nagrody przekracza 760 zł albo konkurs nie spełnia wymienionych warunków, organizator potrąca zryczałtowany 10-proc. podatek.

760 zł wynosi limit zwolnienia z podatku dla wygranych w niektórych konkursach

W wypadku wygranej pieniężnej nie ma kłopotu, organizator po prostu pomniejsza jej wysokość. Jeżeli jednak nagroda jest rzeczowa (np. komputer), zwycięzca musi wpłacić płatnikowi kwotę zryczałtowanego podatku, jeszcze zanim ją dostanie.

Organizator konkursu przekazuje podatek do urzędu skarbowego do 20. dnia następnego miesiąca. Wykazuje go także do końca stycznia następnego roku w deklaracji PIT-8AR. Beneficjent nie wpisuje już wygranej w swoim zeznaniu rocznym.

Limit zwolnienia odnosi się do jednorazowej nagrody. Możemy więc wygrać po 700 zł w kilku różnych konkursach i nie zapłacimy podatku.

Masz pytanie, wyślij e-mail do autora: p.wojtasik@rp.pl

 

 

Tomasz Piekielnik, doradca podatkowy w kancelarii Piekielnik i Partnerzy

Nie mam wątpliwości, że Internet można zaliczyć do środków masowego przekazu. Art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT należy bowiem interpretować zgodnie z duchem czasu i jego celem. Uważam też, że aby skorzystać ze zwolnienia, wystarczy opublikować zasady konkursu (regulamin, zakres tematyczny, sposób logowania) na stronie internetowej , a potem informować o jego przebiegu i wynikach. Teza WSA w Szczecinie, że jego organizatorem musi być właściciel medium, jest bezzasadna i nie wynika z przepisów. Powoduje, że tylko w nielicznych sytuacjach zwycięzcy konkursów mogliby skorzystać ze zwolnienia, a nie o to przecież chodziło ustawodawcy.

Czy do środków masowego przekazu zalicza się także Internet? Odpowiedź wydaje się oczywista, bo przecież może z niego korzystać każdy zainteresowany, a jego zasięg jest właściwie nieograniczony.

Wydawało się, że zrozumiał to także fiskus. Przykładowo w interpretacji Izby Skarbowej w Warszawie (nr IPPB1/415-551/09-4/ES) stwierdzono, że Internet służy do publikacji określonych treści i kierowania ich do nieograniczonej i anonimowej liczby odbiorców. Jest więc środkiem masowego przekazu, o którym mówi art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT, a organizator nie musi potrącać podatku od wygranych do 760 zł (taki jest limit zwolnienia z PIT dla jednej nagrody).

Pozostało 80% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów