Jak young adult niszczy literaturę. Książki dla młodzieży pełne bylejakości

Czytanie jest wartością samą w sobie, prawda? Zanim na to pytanie odruchowo odpowiemy twierdząco, zajrzyjmy do powieści z gatunku young adult.

Publikacja: 02.05.2025 12:00

Powieści z gatunku young adult sprzedają się jak ciepłe bułeczki, najpopularniejsze autorki mają sta

Powieści z gatunku young adult sprzedają się jak ciepłe bułeczki, najpopularniejsze autorki mają status gwiazd. Na zdjęciu tłum przed wejściem na spotkanie autorskie z dwiema z nich – Weroniką Marczak i Marią Krasowską, Poznańskie Targi Książki, 8 marca 2025 r.

Foto: GERARD/REPORTER

Spokojne popołudnie, przechadzka po galerii handlowej. Na horyzoncie majaczy Empik, do którego z nudów zwykle człowiek zajrzy. W środku zewsząd atakują nas kolorowe okładki, piękne wydania, migoczące twarde oprawy. Znajdujące się na nich opisy wieją raczej nudą niż oryginalnością, ale przecież nie każda książka musi być arcydziełem, godnym zapisania w annałach klasyki gatunku.

Zaglądam do pierwszej z brzegu, otwieram na losowej stronie. W końcu czytanie to nasze narodowe dobro, duma nas rozpiera, gdy publikowany jest kolejny raport o tym, że Polacy (zwłaszcza Polki) czytają coraz więcej. Od tego przecież rozwija się wyobraźnia, człowiek pozbywa się problemów z koncentracją, przy okazji jeszcze poszerza zasób słownictwa i staje się mądrzejszy.

Pozostało jeszcze 95% artykułu

Już za 19 zł miesięcznie przez rok

Jak zmienia się świat i Polska. Jak wygląda nowa rzeczywistość polityczna po wyborach prezydenckich. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.

Czytaj, to co ważne.

Plus Minus
Michał Szułdrzyński: Prezydent Karol Nawrocki przekłuwa balonik narodowej dumy
Plus Minus
„Wyrok”: Wojna zbawienna, wojna błogosławiona
Plus Minus
„Arnhem. Dług hańby”: Żelazne spadochrony
Plus Minus
„Najdalsza Polska. Szczecin 1945-1950”: Miasto jako pole gry
Materiał Promocyjny
Bieszczady to region, który wciąż zachowuje aurę dzikości i tajemniczości
Plus Minus
„Dragon Ball Z: Kakarot: Daima”: Niby nie rewolucja, ale wciąga
Materiał Promocyjny
Jak sfinansować rozwój w branży rolno-spożywczej?