Dominik Batorski: Spytasz jak zawiązać krawat, poznasz manipulacje algorytmów

To nie my jesteśmy klientami serwisów społecznościowych. Nasza uwaga jest towarem, który sprzedają reklamodawcom, więc finalnie to oni są ich klientami. Dlatego optymalizują swoje algorytmy pod kątem maksymalizacji czasu, jaki spędzamy przed ekranem - mówi Dominik Batorski, socjolog.

Publikacja: 10.03.2023 10:00

Dominik Batorski: Spytasz jak zawiązać krawat, poznasz manipulacje algorytmów

Foto: mat.pras.

Plus Minus: Słysząc „algorytm”, powinniśmy reagować z przerażeniem? Ciarki na plecach i te sprawy?

Nie, bo my tych algorytmów jednak obiektywnie potrzebujemy. Podstawową ich funkcją jest selekcja informacji, które zostaną nam pokazane. Wszystkich treści przecież pokazać nam się nie da, jest ich zbyt dużo. Na takim Facebooku przeciętny użytkownik ma całkiem sporo znajomych, a wszyscy publikują mnóstwo treści. Obserwujemy też liczne strony facebookowe, jesteśmy członkami różnych grup, a to oznacza, że subskrybujemy bardzo wiele źródeł informacji. I nie sposób przez nie przebrnąć, potrzebny jest jakiś system ich porządkowania. Algorytmy służą właśnie temu. Natomiast pytanie, jak one są optymalizowane, jaki cel mają spełniać i jaki wpływ na nie mamy.

Pozostało jeszcze 94% artykułu

Tylko 99 zł za rok czytania.

Tylko teraz! RP.PL i NEXTO.PL razem w pakiecie!
Co zyskasz kupując subskrypcję? - możliwość zakupu tysięcy ebooków i audiobooków w super cenach (-40% i więcej!)
- dostęp do treści RP.PL oraz magazynu PLUS MINUS.
Plus Minus
„Cannes. Religia kina”: Kino jak miłość życia
Plus Minus
„5 grudniów”: Długie pożegnanie
Plus Minus
„BrainBox Pocket: Kosmos”: Pamięć szpiega pod presją czasu
Plus Minus
„Moralna AI”: Sztuczna odpowiedzialność
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Plus Minus
„The Electric State”: Jak przepalić 320 milionów
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne